Jakt nr2
Hej alla jagande pappor! Fortsätter på den gamla jakttråden. Här pratar vi jakt med varandra.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-24 11:48:34:
Eftersom det finns jaktintresserade kvinnor också, så välkomnar jag er hit.
Hej alla jagande pappor! Fortsätter på den gamla jakttråden. Här pratar vi jakt med varandra.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-24 11:48:34:
Eftersom det finns jaktintresserade kvinnor också, så välkomnar jag er hit.
Hur många av er har barn som gärna följer med i skogen? Min yngsta som fyller 9 i juni brukar följa med mig och jaga, han har fått en egen jaktkniv och en kikare av sin farfar. Har tänkt köpa en bärstol och hörselskydd så att jag kan ta med våran kommande dotter också, hon borde kunna sitta i en sådan till bockjakten maj-08.
Det verkar som om vi alla vill ha en pappaträff med jakt, så varför inte försöka komma överens om en helg i höst och vilken mark vi ska jaga på. På den marken jag jagar på så har vi Orre, Tjäder, Hare, Mård, Räv, Lo, dvs allt småvilt. Det finns rådjur också men inte så mycket, men dom har börjat komma nu efter tre vintrars utfodring, har funnits innan också men dom är fler nu.
Jag har haft med min 4 åriga dotter på jakt 2 ggr, hon gillade korvgrillningen mest, men nu pratar hon på att hon vill med ut o jaga bäver. Med ut i skogen på pimpelfiske, korvgrillning m.m har hon varit sedan hon var ca.1 mån gammal. Allt givetvis på hennes vilkor.
Det blir mer av en trevlig dag i skogen när barnen är med, men sonen har varit med när jag skjutit en tjäder. Efter det har han frågat när han är stor nog att få gå med eget gevär, verkar lovande för tillväxten på jägarkåren. ![]()
Jag har haft me min dotter 2-3 ggr. det har gått kanon bra man får bara setill att det inte blir för kalt
När barnen är så stora att dom kan gå själva i skogen så får man rasta ofta och se till att energibehovet fylls på. Kan bli långa promenader vid fågeljakt.
Hur gick det för er på lodjursjakten?? Vi lyckades inte få tag på några, när väl jaktdagen kom var dom som bortblåsta.
Vi hann inte med i år, den var avklarad på två dagar. Vi hade bara fem djur att skjuta i västmanland.
Här i värmland blev det klart första dagen, blev överskjutning t.o.m.
Jag får iallafall jaga räv nu i helgen, och råbock i maj ( om gumman har klämt ur sig bebisen då ).