Jakt nr2
Hej alla jagande pappor! Fortsätter på den gamla jakttråden. Här pratar vi jakt med varandra.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-24 11:48:34:
Eftersom det finns jaktintresserade kvinnor också, så välkomnar jag er hit.
Hej alla jagande pappor! Fortsätter på den gamla jakttråden. Här pratar vi jakt med varandra.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-24 11:48:34:
Eftersom det finns jaktintresserade kvinnor också, så välkomnar jag er hit.
Tjenare, lite sen in denna tråden och har därför inte riktigt koll på var i landet ni jagar. Men eftersom det diskuteras lodjur så antar jag att det rör sig om mellan till norra landet.
Själv håller jag till i Västergötland och Bohusländ där altt från ejder till älg stryker med. Låter intressant med pappaträff med jakt-tema.
Triton: Välkommen hit, jag bor i södermanland men jagar i västmanland på gränsen till dalarna.
Triton: Jag önskar dig välkommen själv bor och jagar jag ca 1 mil norr om vänersborg!!!
Biodlaren: Hur gick det på jakten blev det nåt mickel?
har tänkt hela dan på hur gott det hade varit att jaga idag.
oOCarpediemOo: Det blev ingen räv igår, det var så många som hoppade av i sista sekunden att vi inte fick ihop folk till ett drev
. Men vi fick en fin dag i skogen och satte ut nya saltstenar plus fixade ny ved till grillplatsen, vi skulle varit där både lördag och söndag men det slutade med att vi åkte hem lördag kväll. Vi såg färska rävspår iallafall och stora fina lodjursspår, fick höra några orrar och gäss också. ![]()
Jakt?! Håller folk fortfarande på med sånt?!
Herregud...
Det är väl självklart att vi fortfarande håller på med jakt. Tack övriga för välkomnandet. Har inte jättemycket tid över nuförtiden till att sitta och skriva inlägg, därav frekvensen på mina svar.
Som parallell till det här med barn och jakt följer nu en liten diskussion som jag hade med min brorsdotter som är tre år. Vi bläddrade i en bok med bilder på djur. Först såg vi en ko. Jag frågade henne hur djuret på bilden lät, och hon svarade stolt Muu! Nästa bild visade en katt och hon svarade genast: Mjau! Vi klarade av även häst, höna och lamm innan bilden på ett rådjur kom upp. Då sken hon upp och klämde glatt fram med: Pang Pang!
Gissa vilka applåder hon drog igång.
Triron: Hahaha kan tänka mig att ni fick ett gott skratt, det fick jag och min fru. ![]()
Kaospassageraren: Ja vi håller på med jakt, din kommentar tyder på att du antingen är vegetarian eller inte har någon aning om hur köttet har hamnat i frysdisken. Vi som jagar vårdar djurstammarna i naturen, ser till att sjuka och skadade djur får ett slut på sitt lidande. De friska djur som vi skjuter hinner inte bli stressade som kossorna och grisarna blir på väg till slakteriet, rådjuren och haren går där och betar sen hörs en smäll och det är över. Korna och grisarna ska först åka lastbil till slakteriet, sen får dom en spik i huvudet så att dom bedövas för att sedan avlivas. Jag äter hellre vilt som jag skjutit själv än köttet som finns i kyldisken på affären.
Kan inte annat än att hålla med Biodlaren.
I övrigt så börjar det ju dra sig mot den bistra tiden av året då man i stort sett inte får jaga någonting på ett par månader. Åtminstone inte här på västkusten. Längre upp i landet har ni ju i alla fall vårjakten på råbock att gotta er med under denna jaktfattiga period. Själv försöker jag fiska så mycket som möjligt som kompensation. Hur är det med fiskeintresset på denna tråden?
Får se om jag kommer iväg på vårjakten, hänger på när gumman tänker föda.
Då det gäller fiske så visst finns intresset, men jag har inte kunnat av olika anledningar sista åren. Dessutom behöver jag uppdatera utrustningen, den börjar bli till åren nu.
Tänkte försöka få med mig svågern och mina pojkar till älvkarleby och fiska lax någon gång detta år, hoppas att det går att lösa.