• LadyC

Sömnutredning?

Imorgon ska min 6 månaders tjej in på "sömnutredning", vad innebär detta? Någon med erfarenhet?

Kanske bör tilläggas att hon vaknar som minst 2 ggr i timman om nätterna och sover ca 20 min på dagarna. Så har vi haft det i ett halft år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-29 19:35:58:
    Som i så många andra trådar måste jag tillägga att avsikten var att vi kan samlas och utbyta tankar och idéer, inte kasta skit på varandra.

• Svar på tråden Sömnutredning?
  • tåström

Hej alla trötta..

Jag har läst era inlägg om "sömnmedel" typ theralen & lergigan..Jag hoppas ni är medvetna om vad ni stoppar i era älskade barn...???
    Jag är en FD narkoman, men har tagit mig ur det med hjälp av THERALEN !!!!
    Vill bara få er att tänka efter lite, har ni någon gång tagit en sömntablett ?? Hur känner man sig efter den lilla tabletten ?? Inte så värst utvilad va..?? Bara allmänt dåsig och snurrig..TÄNK då på era barn som får detta preparat varje natt, hur känner inte de sig..??

• ÅRB

Hej igen!
    MarieF! Många många barn med just så svåra sömnproblem har blivit hjälpta, så varför inte ni? Min egen unge vaknade hela tiden och "tyckte" att dagen skulle börja k 4.30. Jag trodde det var magi och inget annat. Anna Wahlgren som gjort detta praktiskt med hundratals barn har aldrig misslyckats, tusentals ungar har fått hjälp via www.annawahlgren.com, och hennes bok Sova Hela Natten. Det är argument nog för mig. Dock måste man vara helt avgiftad från sömnmedlen innan man börjar, och jag vet inte på rak arm hur lång tid det tar men kan ta reda på det.

Tåström! Se våra meddelanden (jmh och ÅRB) ovan. Forumet finns, och det finns utbildade kurare runt om i landet som kan hjälpa till praktiskt på plats. Faktum är, att ytterligare en kurs ska gå nu i mars. Om du är intresserad av att delta med ditt barn så hojta bara till.

ÅRB

• ÅRB

Förlåt! Det var inte till tåström jag skrev det sista, utan till Trulis78.
    Tåström kan jag bara hålla med!
    Kram /ÅRB

• idis78

tåström: Sömnmedel är inget man tar till utan att ha provat allt annat. Barnen mår ju inte så bra av att aldrig få sova heller...
    Jag känner mig dessutom alltid utvilad när jag sovit med tablett....

• PeaKL

Kan ni ärligt säga att ni "provat allt" om ni inte varit inne på AWs forum och tagit kontakt med en "diplomerad sömnkurare" som kan hjälpa er att sömnkura era barn!? Ge det ett försök innan ni ger era barn medicin! Är dom inte värda det, era små gullungar?

/Pea

• MarieF

Vi har fått proffesionell hjälp av helt läkarteam, och jag litar fullt ut på att dom ALDRIG skulle rekommendera något som skulle vara skadligt för vårat barn!

• Mamsing

Citat från AW's hemsida:
    Då ska de små barnen drogas med samma neuroleptikum som används för att avgifta heroinister (med dubbel dos till spädbarnen), vilket är ungefär lika "rogivande" som narkos. På förpackningen står uttryckligen att Theralen inte ska ges till barn under två år. Ändå skriver många av er ut det åt halvårsgamla spädbarn. Jag slog larm om saken redan 1980 (veckomagasinet Reportage), och det blev uppståndelse i landet. "Spädbarn drogas" skrek löpsedlarna med krigsbokstäver, och folk trodde inte att det var sant. Blivande sjuksköterskor i Malmö gjorde en undersökning som visade att knappt vart femtonde barn mellan noll och två år ordinerades nervlugnande medicin (253 av 3 863 vid bvc inskrivna barn; Theralen gavs i 91,3 % av fallen. Barnaboken 1983.) Inte mycket tyder på att förskrivningen har minskat. Tvärtom, är troligt.
    Tycker det är helt ofattbart hur man ge ett sånt här preparat till ett barn. Det är ju inte barnet det är fel på, snarare på det sättet man lärt barnet att sova eller inte....

• LadyC

Varför har AW fått stämpel som sömnguru kan jag inte förstå. Hennes sätt att "buffa", "vagna" osv som så många läkare varnat för samt att hon anser att barn ska sova på mage. I en intervju sa hon tex att om man vill störa barnets djupsömn ska man låta det sova på rygg och hon anser att magläge var att föredra, trots att det bevisligen ökar PSD med 80 %, det hade hon minsann inga kommentarer om.

mamsing: det gör mig ledsen att du skriver att det är vi föräldrar som lärt barnen "fel". Som jag skrev i topic, här ska vi inte kasta skit på varann!

• Mamsing

LadyC: Har inte beskyllt någon men om man beskyller barnen för att göra fel, då är man väl ändå ute och cyklar. Dom är knappast födda med sömnvetenskap. Det är vuxnas ansvar att guida barnet rätt.

Svar på tråden Sömnutredning?