• LadyC

Sömnutredning?

Imorgon ska min 6 månaders tjej in på "sömnutredning", vad innebär detta? Någon med erfarenhet?

Kanske bör tilläggas att hon vaknar som minst 2 ggr i timman om nätterna och sover ca 20 min på dagarna. Så har vi haft det i ett halft år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-29 19:35:58:
    Som i så många andra trådar måste jag tillägga att avsikten var att vi kan samlas och utbyta tankar och idéer, inte kasta skit på varandra.

• Svar på tråden Sömnutredning?
  • Rubia

Och hör du antitanti: Du tror inte att vi på denna tråden har gjort allt som står i vår makt? Tror du läkare bara skrivet ur diverse preparat så där hej svejs och inte bryr sig??!! DEt handlar inte om några veckor så där, vi snackar månader, år... Både min äldsta son och min lilla flicka har sovit/sover två ggr/dag, oftast utomhus i vagn efter promenad, oftast 1-1.5 timme åt gången. DE är aktiva, inte hyperaktiva, men aktiva, nyfikna, försigkomna. Vi går på babysim en gång i veckan, på Öppna förskolan någon gång i veckan, eller kanske varannan vecka, beror liksom på hur man mår som förälder. Babysimmet måste jag ladda för i flera dagar innan, går eftersom tjejen älskar det så otroligt mycket. Fast vi går ändå bara kanske varannan g¨ång, eller mer sällan ibland, eftersom jag itne våga köra bil när jag är för trött. Dagsömnen har inte minsta inverkan på nattsömnen (eller bristen på nattsömn borde man väl säga). Tror du vi tycker det är roligt att ge våra barn lugnande mediciner??!! Det tycker vi INTE kan jag säga, men det är det minst dåliga alternativet. Och som flera skriver häruppe, Theralen får man bara som absolut sista utväg (vi har inte fått det ännu t ex). Vi behöver ingen som ger oss dåligt samvete och påstår att vi skadar våra barns kroppar, vi kämpar faktiskt på så gott det går.

Fick själv både Theralen och Lergigan som bebis och mina organ har då¨inte tagit skada.

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • Rubia

Och både min pappa och jag har sovit helt hopplöst de första tre åren i livet och varken på 30-talet eller 70-talet fanns det trådlösa telefoner eller mobiler. Min pappas syskon samt min bror och hans barn har sovit helt perfekt...telefoner och annat till trots. Och nej, jag är inte uppfostrad med att det är OK att ta mediciner för minsta lilla åkomma. Hade ingen aning om detta med THeralen och lergigan förrän jag skaffade fram mina egna BVC-journaler 2002 eftersom jag ville se om BVC/läkarna hade någon idé vad sömnbristen kunde bero på. Min mamma dog 1996 och min pappa säger själv att han inte minns något av åren 1971-74 mer än att det var fruktansvärt. Han kommer inte ihåg detta med THerlane och lergigan heller, det verkar alltså inte ha funkat. Min flicka får Atarax och det funkar hyfsat.

Min far och jag har för övrigt haft helt normala liv, om det nu finns någon normalmall...

• Bekali

min son sov inte heller... han slutade sova då han var 9 mån... i vagnen slutade han sova då han var 5 mån...
    på kvällarna fick vi lov att ligga bredvid honom i 3 timmar och då sov han bara 45 min sedan löpte han till kl var 2 på nätterna och somnade igen om vi hade tur mellan 2.30-4.00 sedan var han uppe och väckte tuppen vid 5 tiden... vi hade ett rent helvete när han var liten...
    Vi provade nån alergimedicin som skulle ha lugnande effekt men han blev bara 7 resor värre så den slutade vi med efter 3 kvällar.... sen levde vi med hans dåliga sömn tills han var 6 år, då fick han melatonin för inomning, han har fortfarande svårt att somna in men nu ligger han inte vaken till kl 1-2 på nätterna innan han somnar....
    Han är idag 12 år och det har förekommit att han varit vaken flera dygn i streck utan sömn över huvudtaget... förra hösten sov han inget alls på 3 dygn.... han var alltså vaken 2 nätter i följd trots att han inte sov en blund på dagen.

så jag vet vilket helvete det är då barnen inte sover klokt...

• MarieF

Bekali: Nä det har vi aldrig provat, vad heter den medicinen? Heter den Melatonin? Vi kör med Theralen nu började igår.

• jmh

Hej!
    Jag vill bara försiktigt upplysa om att Anna Wahlgren utvecklat en metod/kur för barn med svåra sömnstörningar. Ni kanske redan vet detta, och inte vill/redan har försökt.

Men om det skulle vara så att det gått er förbi eller ni vill veta mer: kolla på www.annawahlgren.com. På forumet kan ni få massor av hjälp, och det finns också föräldrar runt om i landet som kan hjälpa till att kura om ni är för trötta!!

Om ni inte gillar metoden, så är det ok. Jag vill bara inte att någon ska lida av svåra sömnproblem utan att veta om EN av de mäjligheter som finns att lösa det utan medicin.
    /J

• Rubia

Antar att du menar SHN, sova-hela-natten-kuren. Funkar inte för oss iaf. Även provat 5MM och NCSS (under flera månader), och de funkar inte. Medicin är verkligen ingen förstahandslösning och det är absolut inget jag är stolt över och skryter om. Men samtidigt så är det faktiskt så att vi måste få sova, åtminstone några timmar varje natt (medellängden i sträck sedan Astrid föddes är ca 1.5-2 tim). Mycket möjligt att många människor klarar sig utmärkt på 2 timmars sömn per natt i flera år men jafg tillhör tyvärr inte den skaran.

• ÅRB

Hej Rubia!
    Självklart kan ni inte klara er på så lite sömn, ingen kan det även om jag vet att vissa psykologer pratar om "förälderns förmåga eller oförmåga att hantera sömnbristen". Helt fel, tycker jag, grymt!!. Det är en mänsklig grundförutsättning att få sova!

Jag förstår att ni tar till sömnmedlet i desperationen. Eftersom jag också är inne i SHN-världen, vill jag ändå säga att det ÄR lätt att misslyckas med metoden om man är utmattad och inte har rätt uppbackning och kunskap. Många familjer varje dygn får hjälp på AW-forumet med väldigt konkret handledning, och jag kan lova att de flesta (ink. jag själv) var helt övertygade om att det inte skulle fungera. Men det gör det. Och metoden har en helt annan "hållbarhet" än 5minuters, lovar.

Om ni kan tänka er att ge det ett försök till, kommer du att kunna få hjälp. Det är inget fel på ert barn, men all naturlig koppling mellan trötthet och sömn är som bortblåst pga grym övertrötthet. Kopplingen går att återställa.
    /ÅRB

• MarieF

Inga metoder som fungerar för oss heller!! Tror att det bara fungerar på barn som har lite sömnproblem inte så stora som många av våra barn i denna tråd har.

• Trulis78

Hej!

Jag har också en liten tjej (sju månader) som inte sover. Fast hon sover inte riktigt så illa som en del av barnen jag har läst om i den här tråden, inte än i alla fall... Hon sov bra under sina två första månader och sedan dess har det varit kaos med allt fler uppvaknaden per natt och nu kan man vara uppe 25 gånger vissa nätter. Det är ju helt vansinnigt. Samtidigt är jag bara uppe 4-5 gånger vissa nätter. Vi har försökt på massa sätt att få henne att sova men ingenting verkar ge resultat. Vi har dock inte provat SHN-kuren ännu och jag känner inte att trötta jag klarar av att genomföra den så nu är jag lite intresserad av om någon vet om det finns möjlighet att få praktiskt hjälp att genomföra denna kur? Har för mig att jag läst om familjer som fått hjälp av kunniga personer att genomföra kuren?

Dessutom vill jag såklart ge mitt fulla stöd till er som fått sömnmedel utskrivet och ger det till era barn! Jag har också fått sömnmedel utskrivet till lilltjejen men känner att jag inte riktigt har kommit dit än att jag vill ge henne det (och vi har ju ännu inte provat alla metoder). Däremot förstår jag till fullo varför man till slut fattar beslutet att faktiskt ge sömnmedel även till ett litet barn, för som ni säger så måste man få sova någon gång för att orka leva och för att kunna vara en bra förälder på dagarna! Dessutom sa läkaren vi var till att den här typen av grava sömnproblem ofta var genetiska och hade med arv att göra. På samma sätt som vissa barn kissar på sig väldigt länge för att de saknar biologiska förutsättningar för att hålla tätt tidigare så menade han att vissa barn länge endast sover väldigt korta stunder åt gången för att deras kroppar ännu inte mognat för att klara av längre sömncykler. För mig kändes det i alla fall skönt att höra detta så att jag kunde sluta klandra mig själv för att "jag ju måste göra något fel som inte får ungen att sova". Tänkte att ni kanske också behövde få höra det! Kram på er alla!

Svar på tråden Sömnutredning?