• LadyC

Sömnutredning?

Imorgon ska min 6 månaders tjej in på "sömnutredning", vad innebär detta? Någon med erfarenhet?

Kanske bör tilläggas att hon vaknar som minst 2 ggr i timman om nätterna och sover ca 20 min på dagarna. Så har vi haft det i ett halft år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-29 19:35:58:
    Som i så många andra trådar måste jag tillägga att avsikten var att vi kan samlas och utbyta tankar och idéer, inte kasta skit på varandra.

• Svar på tråden Sömnutredning?
  • Lyllo

Lady C - Jo jag vet, men jag tror ändå det är stört omöjligt att orsaka hjärnskador... Och som sagt, föräldrar har nog ganska bra pejl på vad som är för våldsamt.

• ÅRB

Hej igen!
    Jag vill bara upprepa: de av er som vill ha hjälp, kan få hjälp av SHN-kuren och erfarna kurare, som har hjälpt mången familj att få sova.

Kuren (som kan göras även på rygg) är noga utarbetad, just för att desperata fanatiskt trötta föräldrar ska ha något att luta sig mot, och följa ut ur sömnlösheten. Vett och sans är A och O, och "verktygen" som erbjuds är till för att INGA gränser ska kunna passeras trots desperationen!

Att man kan få handledning av en kurare i verkliga livet, eller på forumet, har många upplevt som ett stort stöd. Det går tyvärr inte att "prova" kuren, Lady C. Inte för att den är en dogmatisk kur, utan för att föräldern behöver ha en alldeles självklar och lugn attityd för att lyckas samt förstå vitsen med tanken om rutiner och ledning.

Slutligen: hormonstörning....Vad säger att hormonstörningen inte uppkommit av att kroppen aldrig får vila. Sömnrubbning först, sen hormonpåverkan, alltså.

Jag önskar er alla av hela mitt hjärta att era barn snart får sova!

Kram från ÅRB

• LadyC

Lyllo: Ja de allra flesta föräldrar har nog känsla för vad som är för våldsamt men långt i från alla. I så fall hade inga barn fått hjärnskador.

Jag är säkerligen skadad genom mitt yrkesval men jag lyssnar hellre på vetenskapliga besvis än en självutnämd "sömnguru".

• Lyllo

Lady C - Instämmer, men de som skadar sina barn gör det inte pga att de drar en vagn för hårt utan för att deras spärrar av någon anledning inte fungerar.

• LeLi74

TS: Ja vi var i två veckor med vår son på sk sömnutredning, det positiva var att jag o min sambo fick sova på annat ställe och alltså sova (!!!) nästan två veckors nätter (de första sov vi med vår son i Skövde innan han hade bott in sig där o lärt känna personalen som var helt underbar). De två veckornas sömn har vi levt länge på ;)
    Under de två veckorna hade de egentligen bara två riktiga sömnobservationsnätter då de satt bredvid honom hela tiden o antecknade om han vände sig, andades annorlunda o dylikt. Eftersom de kom fram till att inget behövde opereras o att han syresatte sig bra (det kan vara en polyp bakom näsan som stör t ex, eller att de inte riktigt får syre som stör sömnen) så gjordes tyvärr inga riktiga fler kontroller, vi hade velat kolla mer mat o dylikt om han var extra känslig för ngt som störde. I vilket fall har han börjat sova väldigt bra vilket vi aldrig trodde skulle hända efter över ett år med heeeelt kass sömn, så det finns hopp för alla :)

• LeLi74

Hur går det för er förresten???

• PeaKL

LeLi74! Av ren nyfikenhet undrar jag vad personalen gjorde varje gång er son vaknade på natten? Försökte de göra som ni gjort? Eller löste de hans uppvaknanden "på sitt sätt"? Sov han lika dåligt efter två veckor där som innan?

/Pea

• Danna80

Det är inte buffningen eller vagningen hon fått kritik för utan att barnet ska sova på magen... ett barn kan sova på magen när den kan vända sif själv. dessutom är ett andningslarm en falsk trygghet.

Som sagt Det finns andra preparat än Theralen! Barnet sover ... visst! men det är för att barnet blir "klubbad" drogad. Har barnet fel på sköldkörteln så finns andra mediciner och åtgärder än theralen.... och inte drogmediciner.

har man läst om hur läkemedel påverkar kroppen så skulle man nog inte ge det till sitt barn.

• idis78

Danna801: Det läkarna är ute efter när de ger lugnande medel är bla att se om de kan bryta det dåliga sömnmönstret.

• ÅRB

Hej!
    Idis78, DÄR satte du verkligen fingret mitt i prick! För bryta mönstret, det är just exakt det som SHN-metoden gör på 3-4 nätter om man utför den väl och är påläst. Underbart va! Utan ens en droppe medicin. Resultatet är dessutom hållbart, vilket det inte blir med sömnmedel.
    Go girls!
    ÅRB

Svar på tråden Sömnutredning?