• LadyC

Sömnutredning?

Imorgon ska min 6 månaders tjej in på "sömnutredning", vad innebär detta? Någon med erfarenhet?

Kanske bör tilläggas att hon vaknar som minst 2 ggr i timman om nätterna och sover ca 20 min på dagarna. Så har vi haft det i ett halft år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-29 19:35:58:
    Som i så många andra trådar måste jag tillägga att avsikten var att vi kan samlas och utbyta tankar och idéer, inte kasta skit på varandra.

• Svar på tråden Sömnutredning?
  • Tess93

Nu tycker jag att det som började som en bra och stöttande tråd har börjat spåra ur. Första referensen till AW gjordes lugnt, fint och med stor respekt, bara "här finns hon, så här funkar det, använd det om ni vill", jättebra! Därefter har det mer och mer börjat urarta till att om man inte använder AW så gör man fel, punkt slut! Det gör mig så trött! Tipsa GÄRNA om det som funkat för er, det är bara bra, men respektera om någon inte vill använda det sedan! Själv har jag läst mycket av AW och orsaken till att jag inte valde SHN är att jag inte anser att det ska behövas att man schemalägger varenda minut av dagen bara för att få sova på natten. Rutiner i all ära, men för mig går hon för långt, jag vill ha flexibilitet, och det upplever jag inte att jag hade fått med hennes metod.
    Min lilltjej sov ALDRIG sina första 8 månader längre än 2 timmar i stöten, MAX! Jag var en zombie, så till den milda grad att mina nära började ifrågasätta om jag borde begära utökat dagis till storebror för att jag fungerade så dåligt att han hela tiden kom på undantag - jag var helt enkelt en dålig mamma! Lilltjejen kunde jag knappt se utan att se att jag inte fick sova. Jag kunde inte se på henne och se min högt älskade dotter, jag såg på henne och såg sömnbrist! Även vi blev erbjudna Theralen. Jag valde att tacka nej, för att jag inte vill ge så starka läkemedel till ett så litet barn. Istället körde vi 5mm, och det funkade!! MEN - hade den inte gjort det så hade jag förmodligen till sist tvingats acceptera att ge henne Theralen, som en sista utväg. Och det är så det används. Som en sista utväg när inget annat funkar (och säg då inte att jamen, AW funkar, om det inte passar in i resten av livet så funkar det inte!). Theralen ges i yttersta undantagsfall mer än några få nätter och då enbart just för att bryta ett mönster. När man väl lyckats göra det och med läkemedlets hjälp lyckats få in en rytm är chansen ganska stor att barnet själv fortsätter med den när den s a s sitter i kroppen. Kanske med lite hjälp av t ex 5mm eller annan sömnmetod.
    Men, min poäng är att ingen mamma, och definitivt ingen läkare medicinerar ett barn för att det är så kul att ge droger. Det är ett noggrannt genomtänkt beslut, som det dessutom står en högutbildad erfaren läkare bakom, som gjort en individuell bedömning av hur situationen i just den familjen ser ut. Hur vore det att respektera det?

• LadyC

Tess93: Tack för ett mycket bra inlägg!

• tåström

För många år sedan LOBOTOMERA läkare andra människor, då trodde läkarkåren också att de gjorde rätt..

• LadyC

tåström: oj så onödigt inlägg!

• ÅRB

Hej!
    Tess93, jag lovar att inte tjata mer. Vad skönt att 5mm funkade så bra för er!
    Alla gör sina val och det är helt rätt att man ska respektera det. Att jag skrivit här (vilket jag aldrig gör annars) beror på att jag blev väldigt berörd av era berättelser. Man önskar så att man kunde hjälpa, när de små inte får sin djupa goa sömn.
    Läkare har mycket kunskap, men dessvärre är jag helt säker på att MÅNGA av dem inte vet hur enkelt det kan vara att bryta mönstret. Dessutom är de rädda för SHN pga magläget (även om det går bra att göra det på rygg också).

Jag förstår till fullo att det kan verka helt insnöat att tjata om SHN som enda hjälpen. MEN SHN-metoden (och NCSS till viss del) är faktiskt de enda metoder jag känner till som tar ett helhetsgrepp på dygnet, och rutinerna. Varför dessa jädrans rutiner? Det ÄR förstås jobbigt att behöva anpassa sig efter dem om man inte är rutinmänniska från början. De ställer in barnets inre klocka, det är hela svaret. Ett barn med helt störd dygnsrytm, utan koppling mellan trötthet och sömn, måste få hjälp att ställa klockan. Tyvärr. Det rör sig ju om en så försvinnande kort period i livet.

Nu ska jag inte terrorisera er mer, skönt va! Ha det gott och lycka till!
    ÅRB

• LeLi74

PeaKL:
    Personalen gjorde som vi gjort, väntat ett tag o sett om han somnat om själv och om inte så sjungit eller buffat/vaggat lite; visat att det finns någon där som ser o hör honom utan att ta upp honom eller leka eller prata...;)

Till alla andra som inte kan inse hur det är att inte få sova o inte kunna ge sitt barn det sömn det verkligen behöver: Vi har verkligen "gjort precis som man ska" med vår son och hans läkare som följt honom under ett år har uteslutit att det är ngt psykiskt som orsakar sömnstörningarna, alltså inga metoder eller dylikt fungerar på honom utan det verkar som ngt stör honom inifrån. Att en läkare följt honom sedan han föddes (o fortf gör) beror dock på att han har en hjärnskada och det är såklart något som kan ha orsakat sömnstörningarna. Han kom redan vecka 29 och hade en omogen övre magmun vilket medförde uppstötningar dygnet runt o särskilt när han låg ner (upptäcktes inte förrän han var typ 8 månader). Alltså det finns så mycket som kan störa sömnen på barn även om de inte har ngn hjärnskada, såklart att föräldrar påverkar allt som rör barnet men ibland är det faktiskt så att man som förälder står maktlös inför t ex sömnstörningar o då måste man göra det bästa av situationen, ingen mår bra av att inte få djupsömn på ett år om man får väl lita på att de flesta föräldrar är sunda o väljer det som är bäst i samrådan med läkare.

Han sover nu myyyyyyyyycket bättre vid 15 månaders ålder, något har vänt/hänt, vet inte vad men är helt underbart både för honom och för oss :)

• jmh

Jag ger mig in igen med ett nytt försiktigt inlägg ;).

Om det är någon som vill ha kontakt med en kurare, och ni inte orkar leta på AW:s forum - skicka ett meddelande till min inbox så hjälper jag vidare!

Jag hoppas verkligen att ni får sova, vare sig det är med hjälp av 5 MM, SHN-kuren eller någon annan medicinfri metod...!
    /J

• Tess93

Årb, och jmh: ville bara förtydliga: jag tycker absolut inte att det var fel av er att tipsa, och ni båda har gjort det på ett jättebra sätt! Det jag vänder mig emot är den attityd som ibland dyker upp hos redan frälsta att deras sätt är det enda rätta och att den förälder som inte tar till sig det gör fel mot sitt barn. Det där dömandet, ni vet...Och ett särskilt tack att ni inte drog igång stora "5mm diskussionen" igen, särskilt som jag vet mycket väl vad AW själv säger om den! Det var inte det jag for efter alls, ville bara slå ett slag för att alla faktiskt gör sitt bästa och måste få fatta sina egna beslut!

• Rubia

Ni som älskar Anna Wahlgren, jag utgår från att ni även har följt hennes råd då det gäller alkoholintag och rökning under graviditet? För det är ju helt ofarligt enligt henne.

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • jmh

Varför utgår du från det?

Inte för att din rätt fula kommentar alls har med tråden att göra.

Svar på tråden Sömnutredning?