• LadyC

Sömnutredning?

Imorgon ska min 6 månaders tjej in på "sömnutredning", vad innebär detta? Någon med erfarenhet?

Kanske bör tilläggas att hon vaknar som minst 2 ggr i timman om nätterna och sover ca 20 min på dagarna. Så har vi haft det i ett halft år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-29 19:35:58:
    Som i så många andra trådar måste jag tillägga att avsikten var att vi kan samlas och utbyta tankar och idéer, inte kasta skit på varandra.

• Svar på tråden Sömnutredning?
  • frövi

Varför är det så skamligt med medeciner? Vi har kämpat i nio månader nu, och provat VARENDA metod vi har hört talas om, och just nu är vi inne i en period där han vaknar minst en gång i timmen och somnar bara om om han får bröstet. Varken han eller vi orkar längre utan nu överväger vi att använda oss av medeciner för att på så vis kanske kunna bryta mönstret. Jag förstår att de som har lyckats med någon metod tycker att dessa självklart borde fungera för alla, men det gör inte det. Det enda jag önskar är att mina son ska få må bra, och om jag får sova lite mer är det en bonus.

• Rubia

I vanlig ordning ballar tråden ur. Tack för mig och adjö!

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • Tess93

Rubia: varför skriver du så? Vad är det som ballat ur? Det enda taskiga som skrivits är tåströms påhopp och det som du själv skrev nu senast. Annars har den här tråden varit alldeles ovanligt sansad tycker i alla fall jag. Tala gärna om på vilket sätt du anser att den har ballat ur?

• idis78

frövi: jag tycker inte att det är skamligt med mediciner. Jag förstår precis varför ni överväger att börja med det. Hoppas det löser sig för er.

• ÅRB

Hej igen!
    Det här skriver jag till frövi!
    Er lille son kommer garanterat aldrig få korn på hur man somnar om för egen maskin, om han har tutten i munnen:) Om du vill beskriva exakt hur ni gjorde när ni prövade SHN-metoden, så kan jag hjälpa dig att hitta rätt väg ut ur sömnknipan. Skulle du kunna tänka dig det?
    /ÅRB

• frövi

ÅRB: Just innan han somnar så spottar han ut tutten, alt nappen. Han vill somna utan. Buffandet gör honom bara helt förvirrad, och han kryper oftast iväg. Han är en riktig busig och tjurig som få. Undrar var han har fått det ifrån

• ÅRB

Hej frövi!
    Jag vågar mig på ett litet råd här i alla fall, hoppas att du inte tar illa upp!
    Buffningen ska göras supersäkert på handen! Och buffning är ETT av verktygen som används, det gäller att inte hamna i buffningsträsket, för då har man ju talat om för barnet att buffningen har ersatt tutten eller nappen. Buffningen ska lugna initialt. Man lägger barnet på mage (med larm!, eller på sida eller mage om man inte vill ha magläget), lägger tillrätta, solfjädrar (brer ut hela handen över övre delen av ryggen) med ena handen och buffar med andra handen i rumpan, å en två tre, å en två tre. Mjukt, men stadigt och rytmiskt.

Kryper iväg?? Han är liten, du är stor, du lugnar och han blir lugnad. Han KAN inte krypa iväg, ju! När du har buffat en kort stund, så att han mjuknar i kroppen, gäller det att lita till RAMSAN, så att det inte blir buffning en timme vid varje uppvak. Första natten ska barnet ha svar OMEDELBART, med lugnande buffning. Sen gäller det faktiskt att trappa ner på buffningen, och gripa in med handfasta solfjädringar om det behövs för att lugna (den fasta handen över ryggen), och så UT med ramsan. Ramsan tar över mer och mer, din röst är det sista barnet hör när det somnar.

Om du vill veta mer berättar jag gärna. Men jag är övertygad om att ni grejar detta!

ÅRB

• frövi

ÅRB: Måhända att han är liten, men han är stark Svårt att hålla fast honom med en hand och buffa med den andra, om jag inte ska hålla upp honom i luften och det är väl inte tanken?

• ÅRB

frövi!
    Du är starkare, får jag hoppas...!
    /ÅRB

• Fru Längtan

ÅRB: Jag var inte starkare än min som i den åldern. Här krävdes det 2 personer för att byta blöja när han var 6 månader!

• frövi

Klart man har mera kroppsmassa, men jag vill inte ta i mer än absolut nödvändigt. Vill ju inte skada honom..

Svar på tråden Sömnutredning?