• LadyC

Sömnutredning?

Imorgon ska min 6 månaders tjej in på "sömnutredning", vad innebär detta? Någon med erfarenhet?

Kanske bör tilläggas att hon vaknar som minst 2 ggr i timman om nätterna och sover ca 20 min på dagarna. Så har vi haft det i ett halft år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-29 19:35:58:
    Som i så många andra trådar måste jag tillägga att avsikten var att vi kan samlas och utbyta tankar och idéer, inte kasta skit på varandra.

• Svar på tråden Sömnutredning?
  • LadyC

mamsing: Om ett barn har en hormonstörning så som överproduktion av tyroideahormon vilket gör dem hyperaktiva och kan inte varva ner, hur ska man då kunna "guida" barnet rätt?

• MarieF

LADYC! Håller med om vart enda ord du skriver!!

• Mamsing

Inte med sömnmedel avsett för vuxna ialla fall.

• Lyllo

Lady C - Har verkligen många läkare varnat för att buffa och vagna? Gällde det inte bara en artikel i "Vi föräldrar"? Vad många varnat för är att sova på magen.

• LadyC

Lyllo: det har även varit med i föräldrar och barn samt en debatt på tv (minns inte när).

Ang vagning och buffning så säger hon själv att det ska vara ett ordentligt "knyck". Var går gränsen för risk för SBS? Det nämner hon inte.

Jag förstår inte hennes sätt att resonera, saker och ting bara _är_ på ett visst sätt, dvs hennes sätt. Jag tolkar henne som att man ska låta barn sova på mage trots risken för PSD. Vem i hela världen skulle medvetet lägga sitt barn på mage om man _vet_ att det ökar risken att de inte vaknar upp nästa morgon?

Sen att hon jämför människobarn med grodungar är för mig helt befängt och där tappar hon mycket trovärdighet för mig.

Men jag har ändå provat en mildare variant av SHM och 5mm men det funkar inte. Line skriker i timmar, grannarna kom till och med upp och frågade vad vi höll på med.

• Lyllo

Lady C - Jag håller med om att hennes idéer om att barn ska sova på magen är befängda (även om hon förespråkar andningslarm) och somligt hon säger är skräp och somligt klokt.

Men att man skulle kunna vagna och buffa sina barn till hjärnskador är minst lika dumt. I så fall borde även vagga och vyssanlullfötter etc vara farligt?

• LadyC

Lyllo: Enligt hennes beskrivning ska man "slänga iväg vagnen" så som att den ska flyga iväg för att sedan dra tillbaka den hastigt. Som hon själv säger "ett ordentligt knyck" och inte några mjuka rörelser.

• Lyllo

Jo jag vet, men jag tror ändå det är stört omöjligt att orsaka hjärnskador i dagens fjädrade vagnar. Och så har jag stor tilltro till föräldrarna, de vill ju att barnen ska somna, inte dö.

• idis78

Lady C: Vi låter vår son sova på magen eftersom det gjorde att han sov. Bättre att sova på magen än att inte sova alls...

• LadyC

Lyllo: fjärdringseffekten i dagens vagnar gör knycket starkare i vågrät rörelse jämfört mot om vagnen hade varit ofjädrad. Fjädringen är till för att gunga samt att vagnen ska gå lättare på ojämnt underlag, har ingenting med ryck att göra. Enkel fysik.

Svar på tråden Sömnutredning?