• LadyC

Sömnutredning?

Imorgon ska min 6 månaders tjej in på "sömnutredning", vad innebär detta? Någon med erfarenhet?

Kanske bör tilläggas att hon vaknar som minst 2 ggr i timman om nätterna och sover ca 20 min på dagarna. Så har vi haft det i ett halft år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-29 19:35:58:
    Som i så många andra trådar måste jag tillägga att avsikten var att vi kan samlas och utbyta tankar och idéer, inte kasta skit på varandra.

• Svar på tråden Sömnutredning?
  • antitanten
    MarieF skrev 2007-01-28 22:58:54 följande:
    Vi har samma problem, dottern är 14 månader och vaknar minst en gång i timmen! På måndag så ska vi börja med Theralen och se om det hjälper ska till och börja med köra 2droppar per dag i en vecka för att försöka bryta mönstret.
    Oj oj..... jag blir ledsen när jag läser att man laborerar med sömn- och lugnande medel till små barn. I synnerhet som deras små inre organ, för att inte tala om hjärnan, tar stryk.
    Levern och njurarna tar hemskt mkt stryk av all medicin.

Se till att barnen är aktiverade dagtid ordentligt, men också att sova middag finns med på "schemat" . Två tupplurar, en på fm och en på em brukar föra med sig en god nattsömn.
    Är det tänderna som "spökar" kan man försiktigt använda sig av lite xylokain-gel o stryka på tandraden inan läggdags. Mycket mer skonsamt för barnet.
  • MarieF

antitanti : Innan du "kriteserar" det som vi nu ska pröva så borde du veta hela bakgrunden!!
    Våran dotter har inte haft sömnproblem några månader och det handlar inte om 6-7 uppvaknanden per natt!! Utan hon har haft sömnproblem sen hon föddes och läkare har gjort alla de utredningar som man kan göra och vi har provat alla de metoder som finns men inget har hjälpt så att vi nu ska pröva Theralen några dagar för att bryta mönstret är verkligen det absolut sista vi provar!!

• idis78

antianti: Läkarna hade inte skrivit ut medicinen om den var skadlig.

Jag förstår så väl de föräldrar som tar till mediciner när inget annat funkar. Vi hade tur som kunde bryta mönstret utan. Kämpa på alla ni med barn som inte sover! Jag vet vilket helvete ni har!!

• MarieF

antitanti : Vill tillägga att jag absolut inte menar något illa! Men det har gått väldigt väldigt långt då ett barn får mediciner på grund av sömnproblem, och vid det laget så har man som förälder gjort allt man bara kan!! Vi har kämpat på i 14 månader med dotterns sömn, jag, min sambo och våran dotter har under dessa månader ALDRIG kommit in i någon djupsömn då vi vid de allra bästa nätterna får sova ett 2 timmars pass!! Dessa två timmars pass får vi njuta av ungefär en gång i veckan!
    Läkarna är oroliga över våran dotter eftersom hon aldrig har kommit in i någon djupsömn!
    Och sen vi vill jag också att alla som tycker att vi gör fel i att ge vårat barn Theralen ska veta att det är det ABSOLUT SISTA man som läkare rekommenderar att prova, och att i alla fall vi känner också stor oro att ge vårat barn medicin men samtidigt om vårat barn haft klåda eller allergi skulle det inte finnas många männsikor som skulle "kritiserat" oss för att vi gav vårat barn Theralen.

• Danna80

MariF -jag svarade bara på vad ladyC undrade... det står klart och tydligt om Theralen där... jag kritiserar ingen jag redogör bara...

• LadyC

antitanti: Det handlar inte om någon period utan hon har sovit dåligt sen födseln. Visst kan det verka hemskt att ge barn medicin när de är små men även små barn kan ha sömnrubbningar som beror på något fysiologiskt och behöva hjälp för att bryta mönstret, precis som vuxna.
    Det du beskriver om den idealiska dagssömnen kan mycket väl stämma. Men det funkar inte så hos oss och jag ägnar hela dagarna åt att sysselsätta henne för att hon ska bli trött. Jag tar inte upp henne när hon vaknar, då skulle hon vara vaken i timmar!

Du skriver också att man inte säömnutreder så små barn. Jo, tydligen gör man det eftersom vi är mitt i en utredning. BM hade inte sett en så här pigg och aktiv 6 mån tjej på sina 20 år i yrket.

Till sist: Det här var inte den sortens diskussion jag ville ha.

• Kängu

Oj vad jobbigt, hoppas ni kan få en lösning. Vår kille hade också stora problem och har man varit vaken flera gånger i timmen på nätterna i månader, och då menar jag inte när de är nyfödda, då vet man vad sömnproblem är. Jag tycker att man känner som förälder om det är en "fas" eller om det är nåt utöver det "normala".
    Hoppas ni får det att fungera

• LadyC

Kängu: Jo en fas kan knappast hålla på i 6 månader. När jag ringde till BVC så visste BM precis vilka vi var eftersom hon redan sen Line var nyfödd märkt att hon var hyperaktiv. De tog 4 rör, det enda jag vet är att en överproduktion av hormon från sköldkörteln kan göra att de är i "gasen" hela tiden.

• LeLi74

Hej TS o alla som vet hur det är att ha barn med riktiga sömnstörningar (och nä, det går inte att stimulera mer eller ha bättre rutiner, det är ngt som stör dem inifrån)!
    Undrar var ni ska sömnutreda?? Vi var i Skövde i två veckor. "Tyvärr" har de fortf inte direkt hittat vad som stör vår son men han sover faktiskt mkt bättre nu vid 15 månaders ålder. Har oxå testat allt men inget funkar. Man blir tokig av att inte få djupsömn, det borde verkligen tas på allvar, det handlar här inte om några månader typ pga kolik utan när det går månad efter månad o sömnen inte blir bättre, får man ingen avlastning blir man en fara för sitt barn, läs på vad som händer i kroppen fysiskt o psykiskt om man aldrig får vila/sova...

Svar på tråden Sömnutredning?