• LadyC

Sömnutredning?

Imorgon ska min 6 månaders tjej in på "sömnutredning", vad innebär detta? Någon med erfarenhet?

Kanske bör tilläggas att hon vaknar som minst 2 ggr i timman om nätterna och sover ca 20 min på dagarna. Så har vi haft det i ett halft år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-29 19:35:58:
    Som i så många andra trådar måste jag tillägga att avsikten var att vi kan samlas och utbyta tankar och idéer, inte kasta skit på varandra.

• Svar på tråden Sömnutredning?
  • LadyC

Idag har vi varit och tagit prover, 4 rör blod. Lilla Line är alldeles knäckt Nu är det väl bara att invänta svar och sånt brukar ta sin tid...

• linalotta

Lady C ..du får hålla oss uppdaterade med vad som händer. Säkert många som känner igen sig hos Er!!

Min kille har vart ungefär likadan. Sov ALDRIG på dagarna i princip och nattetid var en fasa. De första fem månaderna sov jag och sambon i omgångar. Jag gick å la mig sju på kvällen för att få sova till kasnke ett snåret för att sen ta över. Lilleman sov i omgångar enbart om han fick ligga på min mage eller möjligen i bärselen. I vagnen var inte ens att tänka på.

I dag är han snart ett år. Samma dag han fyllde nio månader började han dock sova i vagnen och nattetid går det bättre, men inte bra. Han vaknar två gånger nu ungefär vilket är ju en dröm för en annan. Men varje tand som ska ut ger stora bekymmer med nattesömnen, men då finns ju en förklaring!

Så för oss gick det med sig av sig själv efter ett tag, eller blev bättre iallafall. Numera sover jag och sambon på samma tider iallafall och det får man ju säga är ett steg i rätt riktning.

Hoppas det går bra för er!!

:)

• Fru Längtan

Vår son har också varit väldigt aktiv och inte sovit så bra. Här har BVC också sagt att det är normalt att de inte sover. De första 6 månaderna sov sonen natt mellan 02-05 med uppvaknande där imellan. Sen sov han sällan längre än en kvart här och där på dagen. Sen började han somna vid 23 och vakna vid 05 fram tills han var ca 1 år och sedan dess somnar han mellan 20-22 på kvällen. Väldigt sällan kl 20 dock, men det händer. Sen vaknar han inte förens klockan 5:45 nu för tiden så man kan säga att det ordnat sig med tiden. han vaknar oftast en gång per natt dock och vill kissa. Är han sjuk blir det mycket mer dock.
    Allt ordnar sig med tiden som sagt, men det känns jobbigt när man är mitt i det dock. Hoppas att ni får några svar i utredningen.

• Rubia

Ja, jag vet hur det är, era stackare. Vi gjorde utredning på äldsta sonen (född nov -01) när han var 15 mån - då hade han inte sovit en hel timme i sträck sedan han var 7 mån (vi hade förstås testat alla metoder och så). BVC sa att det var för att jag itne stimulerade honom tillräckligt (jodå, det sa kärringen), men till slut ringde jag och grät till barnmedicin och pratade med en sköterska i en halvtimme om eländet och då fick vi en tid hos läkare. Han tyckte Axel verkade frisk, men vi gjorde EEG, allergitester och lungröntgen (han hade en envis hosta) som inte visade någonting - en kärnfrisk kille!!! Vi fick dock Lergigan att ge honom och det funkade hyfsat. Han sov i  alla fall kanske två timmar i taget och det var ju rena himmelriket!!! Sedan blev det bättre och bättre faktiskt, och vid 2.5 års ålder så sov han nästan hela natten (vi slutade med Lergigan efter kanske 3-4 mån). Kille nr 2 har sovit utmärkt hela tiden. Sedan har vi fått en liten tjej i maj -06 och hon har sovit uruselt hela tiden. Ringde barnmedicin efter 2 mån och har en jättebra läkare som tar det hela på allvar. Astrid är hur frisk som helst, i vanlig ordning, och det finns liksom ingen anledning till varför hon inte skulel sova bra. Vi har provat alla metoder igen, nu även NCSS som inte fanns när Axel var liten. Vi fick Tavegyl för att hon skulle sova men det hade ingen effekt. Lergigan ville inte doktorn skriva ut ännu, för barn under 12 mån kan tydligen få andningsuppehåll av det och det vill man ju inte gärna vara med om. Vi har fått Atarax i stället och det funkar hyfsat, några timmars sammanhängande sömn och ni vet ju att det är man beredd att göra vad som helst för!!! Tur att man inte har tänkt ha fler barn... 
    Nu hoppas  jag att jag itne får några moralpredikningar för att jag ger/har gett mina barn Lergigan och Atarax, ni som har varit där vet att man gör vadsomhelst för att få sova två timmar i sträck. Min äldsta son sover utmärkt i dagsläget och vi hoppas förstås att Astrid ska nå dit också.

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • MarieF

Vi har samma problem, dottern är 14 månader och vaknar minst en gång i timmen! På måndag så ska vi börja med Theralen och se om det hjälper ska till och börja med köra 2droppar per dag i en vecka för att försöka bryta mönstret.

• LadyC

Här går det trögt med provresultaten.

Vad är det egentligen för skillnad på Atarax, Legigan och Theralen?

MarieF: Hoppas det blir bättre för er och skriv gärna hur det går!

• Danna80

(FASS 2005)

Atarax är ett preparat mot ångest och oro. Biverkningen är dåsighet. Atarax kan även lindra klåda. Verksammasubstansen är Hydroxizin

lergigan är ett preparat också der mot oro och verkar även mot klåda. lergigan är ett antihistamin och verksammasubstans är prometazin. Biverkning är dåsighet.

Theralen är ett preparat som verkar mot orostillstånd vid alkoholism men också vid beteenderubbningar, orostillstång och sömnrubbningar hos barn. verksamma substansen är Alimemazin. Biverkning är bla trötthet. Theralen bör ej ges till barn under 2 år då säkerheten vi behandling ej fastställts.

• MarieF

Danna80: Vi har pratat med tre läkare varav två är överläkare och alla har rekommenderat Theralen så det kan inte vara någon fara att ge det till barn under två år då våran dotter är ett år.

• antitanten

Hej
    Det låter nästan lite pretentiöst att "sömnutreda" ett så pass litet barn, med tanke på att barns sömn ändrar sig under barnets hela utvecklingstid.
    Inte ens om man misstänker något allvarligt fel, hjärnskakning eller andra saker som har m hjärnan att göra, gör man det.

Sover hon bara tjugo minuter om dagen på dagen, förstår jag att hon förmodligen är helt övertrött och därför har flera uppvaknandet nattetid.
    En sovperiod om ca 1-2 timmar per dag mitt på dagen är normalt, oftast fördelat på förmiddags och eftermiddagsvila. Då får kroppen vila och får en lugn o fin rytm som också ger en betydligt bättre nattsömn.

Vad gör ni när hon vaknar om natten ?
    Låter ni henne somna om själv, eller tar ni upp henne ?
    Risken är att det hela blir en ond cirkel och att hennes dygnsrytm rubbas om man tar upp henne vareviga gång hon vaknar.

Men som sagt, sova middag på dagen uppdelat på två tillfällen är det bästa.

• antitanten

P.S. Det är otroligt mycket som händer i barns liv vid just 6 månaders ålder.
    Många intryck dagtid, tänder osv osv osv
    Allt som händer o sker i deras liv bearbetas och om man tänker efter, så är det helt normalt att man då sover oroligare än när barnet var mindre och ofta var vaket nästan endast för att få sina behov tillgodosedda, dvs mat, kyla, värme och byte av blöja osv.

Svar på tråden Sömnutredning?