• MAMMSY

Förr oss som är fast i Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapbooking samt en länklista till flera internetbutiker.

• Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket
  • Blue Vapor

MalinUlrika - that's life for you!

Ojje...................... jag kom just på att vi glömt äta middag Måste gå och rota fram någon macka tror jag.... Hemlis

• Camasunary

Nu har jag testat vit "bara" gel och soufflé. Skillnaden tycker jag är att gelpennan ger ett smalare, vitare streck medan soufflé blir lite bredare och mer "flödigt". Dvs inte stor skillnad alls tycker jag.. Fundersam Om jag skulle välja penna att skriva på foto med så skulle jag ta gelpennan, nu när jag har sett resultatet i min lilla undersökning!

• Blue Vapor
    CAma - (ja jag ska gå och äta nåt, ska bara....) man ska tydligen skriva lååååångsaaaaamt med soufflén för att få den upphöjda effekten! Har som sagt inte haft nöjet att få prova själv
  • Camasunary

Oj! Och jag kom just på att jag bara skulle sitta här en liten stund!! Måste gå och strössla glitter i hela lägenheten nu

• Johanna 79

Ska bli spännade och se om det finns någon sån där soufflé penna här!

Nähe, tjejer jag ska nog ta och gå en trappa upp och besöka sängen. Det är trots allt en dag imorgon också.

Min 4-åring kräktes tidigare ikväll. Så man vet aldrig vad som komma skall i natt Bäst att vara förberädd. Så bäst att lägga sig!

• Camasunary

Jag undrar om jag någonsin fått någon upphöjd effekt Fundersam Ska göra ett test till och skriva suuuuperslow så får vi se...

• Cheri

Men... ni har inte provat Panduros Glaze pennor?

• Lilla bebisen Natalie

Skrev ett långt inlägg men det försvann

Gör ett försök igen… hoppas det fungerar nu.

Jag skriver ut mina digitalbilder själv, och jag undrar vad för fotopapper man ska använda om man vill att dom ska hålla länge, jag använder Epson premium glossy fotopapper,
    på fotopaketet hittar jag ingenting om att det är syrafritt, är det inte det då?
    Vilket annat fotopapper kan jag använda i en Epson skrivare som är syrafritt?
    Vad använder ni för fotopapper?

Jag har köpt ett album, men det står ingenting på det om att det ska vara syrafritt, det är plastfickor med vita blad i, är det någon som vet om det är det?

www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383219

Panduros papper som man ska ha i album är dom syrafria?
    Undrar om nån har ett tips på en bra syrafri penna också?

Många frågor hoppas nån orkar svara :)

Mamma till Natalie 061011
  • malin ulrika

Lilla bebisen Natalie,
    jag skriver också ut själv.

Vet faktiskt inte om det är syrafritt. Kanske kan man kolla på Epsons hemsida?

Jag har hört att det finns "syra test" pennor som man kan liksom testa om saker är syrafria, Har ingen själv men har hört talas om det, det kanske vore nått?

• Blue Vapor

Lilla bebisen natalie -

INGEN aning om egna utskrifter, men det tar jag för givet att det är ett papper som tål att användas till foton - ja det ÄR ju foton för 17

Ditt ClasOhlson-album - de vita sidorna som är i plastfickorna är mer tänkta att ha som mellanlägg mellan LOn på framsidan och den på baksidan i samma plastficka. Men nog tror jag att de är syrafria..... det allra mesta som säljs för just scrap är ju det.

Panduros papper - du menar alla de stora fyrkantiga pappren (30,5*30,5)? Ja de är syrafria! Allt annat papper där, som är tex i hel förpackning, där står det nog på själva förpackningen om de är syrafria eller ej "acid free" Men jag kan inte tänka mig något annat. Är osäker på om Panduro har en sån PH-testpenna.... annars kan ju det vara en bra investering? Tror de kostar högst en 50lapp

Panduro har många olika pennor som är till för scrapbooking! Bland annat de Sakura-pennorna som vi pratat om ikväll! De finns även i de flesta bokhandlar.

Nu måste jag sova Gonatt tjejer!

Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket