• MAMMSY

Förr oss som är fast i Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapbooking samt en länklista till flera internetbutiker.

• Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket
  • roha
    kikkan skrev 2007-02-11 11:04:02 följande:
    God förmiddag på er tjejer!Har en liten fråga, hoppas nån kan svara. Hur gör man när man bigar? Har förstått att man gör en skåra i pappret, men hur då? Så man inte skär sönder pappret? Använder ni en kniv då eller vad? Om man bigar ett papper, då kan man väl vika pappret utan att det blir så där konstigt i skarven?
    Jag har faktiskt lärt mig att biga alldeles nyss nästan.
    jag tar en vanlig matkniv o drar me baksidan av eggen låängs den kanten jag ska vika.

Blir jättebra! O inte alls så svårt!
  • roha
    Emmixen skrev 2007-02-11 10:33:40 följande:
    Jag ska till Lund imorgon och stanna där tills på onsdag på sjukhuset för att prova ut andningshjälpmedel och om vi får en stund över kanske vi åker nånstans.. Är det nån som vet om det finns nån scrapbookingbutik i Lund som är stor och bra? Eller om det finns någon öht? www.emmixen.se
    Hur nära Lund det e har jag ingen kollpå, men från trelleborg tar det ca 1 timme att köra till Pema i hörby o dom hålle rpå aytt bygga upp skånes största scrapavdelning...
    Kanske kan va nåt???
  • roha
    Emmixen skrev 2007-02-11 10:33:40 följande:
    Jag ska till Lund imorgon och stanna där tills på onsdag på sjukhuset för att prova ut andningshjälpmedel och om vi får en stund över kanske vi åker nånstans.. Är det nån som vet om det finns nån scrapbookingbutik i Lund som är stor och bra? Eller om det finns någon öht? www.emmixen.se
    det e ca 3,5 mil mellan lund o hörby...men det e ju inte så långt om ni har lite tid att ta kål på.
  • DecemberLove

Några frågor:

Hur får man utstående bokstäver?
    Hur får man brända kanter?

• roha
    DecemberLove skrev 2007-02-11 11:15:10 följande:
    Några frågor:Hur får man utstående bokstäver?Hur får man brända kanter?
    utstående bokstäver..hur menar du då? det finns ju häftkuddar som e lite tjockare...

Brända kanter gör jag me en tändare... tänd lite på pappret o släck det direkt me fingrarna, tar lite tid, men jag tycker det  blir skitsnyggt.
    man kan ju använda typ chalk oxå om man vill...
  • Sol30

Johanna: Jättesnyggt blev det med bården bakom bokstäverna! Är det mesch?

Cheri: Nej nej, inte har vi glömt den 24:e inte! Tid för mig spelar ingen roll. Lunchen tycker jag verkar enklast att inhandla på pizzerian!
    Vilka var det som skulle komma? Vi kanske ska göra en lista igen?!

Emmixen: Har för mig att jag kollat förut att det finns nån stor scrapbutik utanför Lund, men jag kommer ju naturligtvis inte ihåg vad den heter....

• Sol30

Lejån: Vet inte riktigt om jag är med på din förklaring, men jag har lila bazzill cardstock hemma. Det har jag köpt på Kortstugan.

• DecemberLove
    roha skrev 2007-02-11 11:20:22 följande:
    DecemberLove skrev 2007-02-11 11:15:10 följande: Några frågor:Hur får man utstående bokstäver?Hur får man brända kanter? utstående bokstäver..hur menar du då? det finns ju häftkuddar som e lite tjockare...Brända kanter gör jag me en tändare... tänd lite på pappret o släck det direkt me fingrarna, tar lite tid, men jag tycker det  blir skitsnyggt.man kan ju använda typ chalk oxå om man vill...
    Hur ska man beskriva.. titta på lite folk gjort och bokstäverna de har på sidan sticker ut lite från pappret

Okej så tändare funkar? Bra tack!
  • Lejån

Sol30:
    Nej, jag vet jag gjorde nog inte världens bästa förklaring. Är kortstugan en butik eller har de hemsida?

Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket