• MAMMSY

Förr oss som är fast i Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapbooking samt en länklista till flera internetbutiker.

• Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket
  • malin ulrika

Tror jag har "problem": 

-Jag drömmer om scrapping på nätterna
    -Jag kan inte sova när jag vet att jag ska till scrapaffär nästa dag
    -Mina "att göra" listor ser ut som följer: "PÅ jobbet": 4 saker i listan, "privat": 15 saker i listan, "att scrappa": 47 saker i listan
    -Jag svänger mej med "scrap talk" även i andra kretsar (maken satte middagen i halsen när jag sade "Honey I was thinking of scrapping your cars...")

Ska vi bilda "scrapoholics anonymous"? Nån mer som behöver vara med?

• älvanpurjo

hehe skrattar..
    malin ulrika.. min man sa häromdagen att han skulle starta en avgiftningklinig för schrappare ;)

någon osm kan svara på min fråga?

• Duddelisah

älvanpurjo: Det är ett verktyg man stansar ut figurer och bokstäver med. Kostar knappt 700:- men sen måste man köpa till dies (en "form") och dom kostar från 59:- till typ 100:- styck....

kolla www.scraproom.se och ¨gå in under quickqutz....

~~En underbar dotter och en bebis i magen~~
  • Duddelisah

Under Squeeze hittar du bild på tången.... köper du en sån rosa eller svart så får du ett minialfabet på köpet förresten.

~~En underbar dotter och en bebis i magen~~
  • Fnyz
    älvanpurjo skrev 2007-02-21 12:40:01 följande:
    en fråga QUICKCUTZ TÅNG vad är nypris på en sådan och vad används den till?
    det utstansade som du köper på tradera är utstansat med hjälp av en QK-tång. dem ligger på ca 675-695kr styck nu och då ingår ett alfabete eller 11 olika figurer,

man stansar som sagt ut figurer eller bokstäver med s.k. dies. det ligger en svart QK-tång ute på tradera nu som det ingår ett alfabete till och den ligger på 510kr nu.

i de flesta scrapbookingbutiker på internet fins massa olika alfabeten och dies att köpta till tången, eller förbeställa iaf.
  • älvanpurjo

duddel

tack....    tänkte jbuda p åen p åtradera men man vill ju vinnapå affären.. så max 500 där då.....

någon osm har en sådan och vet hur bra och anvcänder ni dom mycket?

• Fnyz
    älvanpurjo skrev 2007-02-21 13:26:17 följande:
    duddeltack....    tänkte jbuda p åen p åtradera men man vill ju vinnapå affären.. så max 500 där då.....någon osm har en sådan och vet hur bra och anvcänder ni dom mycket?
    dem är ju bra, men det är ju diesen som är dyra som man ska köpa till, ett alfabete säljs ju för mellan 1000 och 1800kr typ. figurdiesen är itne lika dyra där liogger det mellan 50 och 150kr styck tror jag.

jag har själv spanat lite på QK-tång men nu harj ag fått erbjudande från annant håll så det blir ingen QK_tång för mig nu men inom en snar framtid så kanske nått annat
  • Cia o krabaten

Älvan: Vilken färg är det?
    En blå är inte värd mer än ca 300 tycker jag.
    Rosa och svart lite mer.

Visst använder jag min, men det är dyra dies.
    Och man vill ha många alfabeten för att variera sig också.

• malin ulrika

Älvan,
    jag har ingen erfarenhet av det verktyget, men jag tror risken är att man tröttnar på att använda samma sorts bokstäver om och om igen.
    Och även stansar, om en stans kostar 150 kronor, hur många utstansade figurer behöver man göra för att det ska "gå ihop sej"? Om man t.ex. köper en pepparkaksgubbe-stans, så får man använda jäkligt många pepparkakor tror jag för att det ska löna sej.
    Jag skulle satsa på en craft robo eller liknande (skärmaskin som man kopplar till datorn) istället, det är en större investering initialt, men sen kan du klippa ut precis VAD som helst...

• Skumpis

Vad finns det för butiker som säljer figurdies?

Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket