• Dr Love

Manlig amning

Är det någon man som provat att amma eller någon som känner någon som provat, hur gick det? Funkar det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-31 10:01:58:
    Den här tråden fick verkligen folk att gå igång! Men jag har fortfarande inte fått svar på om det verkligen funkar.
    En bekant tipsade iofs mig om att Slad Fingers (episod 3) fått det att fungera med nässlor... www.fat-pie.com/salad3.htm

• Svar på tråden Manlig amning
  • Guldglimt

Gurras farsa du är helt normal och dessutom mer vidsynt och tolerant än många andra. Män kan amma och har förmodligen gjort det för länge sedan - bröstvårtorna har ju använts till något.

• siggehedda

Herregud! Släpp taget om de gamla könsrollerna och våga öppna era sinnen och intellekt för detta egentligen självklara rön (men som behandlas som en sensation). Varför skulle det vara mer konstigt med en man som ammade än en man som gav nappflaska/ bytte blöjor/ var hemma med sjukt barn?

• Martina 76

Jag kan inte se könsroller, i form av exempelvis att mamman ammar, som något negativt. En mor föder barn och ammar, så är det bara. Jag tycker att det är VÄLDIGT stor skillnad på en man som ammar och en man som byter en blöja!

• KarJac

Kanske för att amning -trots att alla SKA amma- fortfarande är lite tabu. Kvinnor känner amningshets och känner sig dåliga om inte amningen funkar (vilket de absolut inte ska) men om det funkar så finns det fortfarande folk som tycker att bl a offentlig amning inte borde förekomma. Man ska antingen sitta hemma eller gå in på toaletten och amma om man är ute bland folk. Om vi inte kommit så långt som att amning är kvinnans och barnets rättighet att göra var/när/hur som helst så känns acceptans för manlig amning väldigt långt borta!
    Jag tycker du är häftig Gurra .

Din smurf på Fl
  • pippo75

Kvinnlig amning = amma
    Manlig amning = appa

• siggehedda

På vilket sätt är det skillnad på en man som ammar och en man som byter blöja? Det finns fortfarande många som tycker att det är en mer kvinnlig egenskap att vara omvårdande och därför skulle kvinnor vara mer lämpade åt att byta blöjor!

• Martina 76

Jag tycker personligen att det är en mer kvinnlig egenskap att vara omvårdande. Jag tror att kvinnor har en modersinstinkt som gör att de blir mer omhuldande gentemot sina barn. (Nu går väl alla feminister i taket! ) Därmed inte sagt att det inte finns omhändertagande och omhuldande män.

Att en kvinna ammar är helt naturligt...en man som ammar skulle jag kalla mindre naturligt, för att inte säga direkt onaturligt. Byta blöja kan vem som helst göra; mamma, pappa, mormor, syskon. Även om alla dessa tydligen kan amma bara de låter barnet suga tillräckligt mycket så är det inte naturligt. Ska farfar också amma? Var går gränsen?

• Essi73

Eftersom det är jag som vrider mig i plågor känner jag att jag vill bemöta Gurras Farsa's inlägg.
    Alltså hm... jag bara gör det. Jag är vääldans openminded annars men här går nog min gräns. Varför? Tja.. därför. Kan inte tänka mig att äta sniglar heller och kan inte tänka mig att låta min man amma vårt barn sen. Det har INGET med att jag finner det perverst i sexuell mening, att jag skulle tro att snubbar som vill amma egentligen är pedofiler eller what ever för ngt man nu vill tro.

Jag bara finner det onaturligt och har i varken tanke eller sinne kommit så långt att jag kan tänka mig tycka att det vore naturligt. Sen om män ammade i Adam&Evas tid må så vara. En vacker dag kanske jag är där, jag skall jobba på att få bort denna min fördom och se till att öppna mitt sinne lite till.
    Dock, just idag, vrider jag mig i plågor.

Sist men inte minst, JA det är jäkligt strongt av dig att "komma ut" med den biten, ju fler av dig som berättar ju fler av mig börjar acceptera det!

• elvin dräd

Att amma, dvs låta barnet sutta på pappa bröstvårta, eller att låta barnet sutta på pappas finger(som så ofta rekommenderas på BVC) vad är skillnaden? Vad är problemet med mannens bröstvårtor, enligt er som tycker det är onaturligt?

• KarJac
    pippo75 skrev 2007-01-30 11:02:56 följande:
    Kvinnlig amning = ammaManlig amning = appa
    Din smurf på Fl
Svar på tråden Manlig amning