• Dr Love

Manlig amning

Är det någon man som provat att amma eller någon som känner någon som provat, hur gick det? Funkar det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-31 10:01:58:
    Den här tråden fick verkligen folk att gå igång! Men jag har fortfarande inte fått svar på om det verkligen funkar.
    En bekant tipsade iofs mig om att Slad Fingers (episod 3) fått det att fungera med nässlor... www.fat-pie.com/salad3.htm

• Svar på tråden Manlig amning
  • Gurras farsa

Alltså, något som är intressant är de kraftiga reaktioner som män kontra närhet till barn fortfarande kan väcka. Jag är fullt övertygad om att män kan, och bör, vara lika omhuldande mot sina barn som kvinnor. Så länge vi män inte insisterar på att ta en lika stor del av föräldraskapet så kommer det också finnas te x arbetsgivare som tycker att det är helt ok att betala lägre löner till kvinnor. (Därför tycker jag att det är självklart med kvoterad föräldraförsäkring - fifty fifty). Och Martina 76- varken morfar eller farfar skulle kunna amma Gurra; Då hade han fått så rysligt mycket hår i munnen

• siggehedda

ok, det pratas en hel del om vad som är naturligt eller ej. Jag är, liksom Essi 73 verkar vara, dock helt övertygad om att mycket av det som ses som "naturligt" egentligen är någonting kulturellt betingat. Vi är inte vana att se män amma, därför ses det inte som naturligt. För trettio år sedan var det inte "naturligt" att en man tog föräldraledigt. idag är det knappast någon som höjer på ögonbrynen. i Sverige är det mer "naturligt att män är ute och går med barnvagnar. I Frankrike tex. skulle detsamma vara ganska "onaturligt" eller mindre "naturligt". Jag är övertygad om att manlig amning väcker debatt delvis pga att vi i vår kultur har svårt att bortse från kvinnans bröst som något sexuellt (förbehållet partnern) alternativt något naturligt och omanligt (förbehållet bebis och amning). Om en man då, helt emot kulturen börjar amma sitt barn har vi svårt att koppla ifrån denna föreställning. Amning blir då helt plötsligt sexuellt laddat. Men det har inget som helst med naturen att göra. Det handlar enbart om vår föreställningsvärld. Och ibland är det nyttigt att vidga sina vyer. Och till Martina 76: Ja, varför skulle inte farfar kunna få amma?

• Essi73
    KarJac skrev 2007-01-30 11:24:31 följande:
    Klart att det inte är naturligt. Mamman föder barnet - hormoner utsöndras - mjölk bildas. Det är ju det naturliga!!! Men exemplet som jag skrivit om i inlägg 2 står det om en pappa som ville att sitt barn skulle ammas eftersom han ansåg att det var det bästa. Eftersom de bara fanns två pappor så fanns det ju inte det naturliga förloppet öht. Och visst höjer man på ögonbrynen, men en eloge ska han ju ha. Pumpa så länge innan och detta för något han verkligen tror på. Det lätta alternativet hade ju varit att köpa ersättning! Din smurf på Fl
    Ja eloge SKALL de ha helt klart. Men.. hm... jag läste inlägg 2 och som jag skrev tidigare jag tror på't när jag ser det. Vore det av naturen alltså, naturligt för män att amma så skulle kanske inte så många barn i t.ex. Afrika svälta. Då borde ju pappans naturliga amnings...grejor i kroppen sättas igång och vips där har vi mat.
    Men som sagt, en eloge SKALL de ha!

(Och jag jobbar och jobbar och jobbar på att öppna sinnet lite till)
  • ruffe4

Gurras farsa

För dom som vill kan man redan i dag dela FP lika

• Essi73

Siggehedda TACK! Du sätter fingret på det jag menar!

Gurras farsa, jag är med dig där, män bör vara lika omhuldande mot sina barn som kvinnor, absolut definitivt! Dock, det andra som du snurrar in på nu, kvinnor vs. män i samhället där backar jag i debatten. Där börjar vi komma in på jämnställdhetsdebatten och det är inte mina farvatten

• Chva72

Hehe.. tror ändå inte mannen är gjord för amning..

?*´¯`*?.¸ .. ¥ .. ¸.?*´¯`*??*´¯`*?.¸ .. ¥ .. ¸.?*´¯`*? Chva72 ?*´¯`*?.¸ .. ¥ .. ¸.?*´¯`*??*´¯`*?.¸ .. ¥ .. ¸.?*´¯`*?¸.?*´¯`*?
  • Turran
    siggehedda skrev 2007-01-30 11:38:25 följande:
    ok, det pratas en hel del om vad som är naturligt eller ej. Jag är, liksom Essi 73 verkar vara, dock helt övertygad om att mycket av det som ses som "naturligt" egentligen är någonting kulturellt betingat. Vi är inte vana att se män amma, därför ses det inte som naturligt. För trettio år sedan var det inte "naturligt" att en man tog föräldraledigt. idag är det knappast någon som höjer på ögonbrynen. i Sverige är det mer "naturligt att män är ute och går med barnvagnar. I Frankrike tex. skulle detsamma vara ganska "onaturligt" eller mindre "naturligt". Jag är övertygad om att manlig amning väcker debatt delvis pga att vi i vår kultur har svårt att bortse från kvinnans bröst som något sexuellt (förbehållet partnern) alternativt något naturligt och omanligt (förbehållet bebis och amning). Om en man då, helt emot kulturen börjar amma sitt barn har vi svårt att koppla ifrån denna föreställning. Amning blir då helt plötsligt sexuellt laddat. Men det har inget som helst med naturen att göra. Det handlar enbart om vår föreställningsvärld. Och ibland är det nyttigt att vidga sina vyer. Och till Martina 76: Ja, varför skulle inte farfar kunna få amma?
    Varför ska man experimentera med hormoner? Vad vet man om mansmjölk idag? Vad har den för näringsvärde? Finns antikroppar etc? Vad jag vet så finns det ingen forskning alls och jag tycker att det verkligen är underligt att rekommendera något som man inte vet något om. Det vi vet är att mammans mjölk är den optimala födan för det lilla barnet.
  • Essi73

*Viskar lite lätt till Turran* vi vet inget om kvalitén på den manliga mjölken nej, men det behöver inte innebära att det skulle vara kasst för det ju.

• Gurras farsa

ok, En gång för alla!! Jag och min fru lät Gurra testa sutta på min bröstvårta 1! gång..vilket han inte uppskattade. Men det är inte det som är själva grejen, utan skillnaden som vi gör mellan mammor och pappor när det gäller synen på fysisk närhet.

• ruffe4

Jämnställdhetsfrågan har gått till total överdrivt, allt ska delas lika, det är ju mer som en principsak än sunt förnuft många gånger!!

Stör ni inte feminister på att det heter "pigavdrag" istället för "drängavdrag" oxå??

Svar på tråden Manlig amning