• Dr Love

Manlig amning

Är det någon man som provat att amma eller någon som känner någon som provat, hur gick det? Funkar det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-31 10:01:58:
    Den här tråden fick verkligen folk att gå igång! Men jag har fortfarande inte fått svar på om det verkligen funkar.
    En bekant tipsade iofs mig om att Slad Fingers (episod 3) fått det att fungera med nässlor... www.fat-pie.com/salad3.htm

• Svar på tråden Manlig amning
  • ruffe4

gurras farsa...

En fråga: kan man inte ha fysisk närhet med ett barn utan att denna har bröstvårtan i munnen?

• Turran
    Essi73 skrev 2007-01-30 11:44:53 följande:
    *Viskar lite lätt till Turran* vi vet inget om kvalitén på den manliga mjölken nej, men det behöver inte innebära att det skulle vara kasst för det ju.
    Nej, det säger jag inte heller. Det jag tycker är konstigt är dock att man propagerar för något som man inte vet något om. I de allra flesta situationer kan mamman amma - att då dra in pappan i amningen innebär att barnet till viss del går miste om den optimala mammamjölken. Varför skulle man vilja det?
  • Gurras farsa

ruffe 4: Självklart kan man ha fett med närhet utan appning (och amning också för den delen vilket vi få hoppas eftersom vår son till största del är uppfödd på flaska).

• Ciccin3

Men vad är detta? Ska pappor amma nu också?
    Är det F! som är i farten?

Lit de parade
  • Ciccin3
    Gurras farsa skrev 2007-01-30 11:54:16 följande:
    ruffe 4: Självklart kan man ha fett med närhet utan appning (och amning också för den delen vilket vi få hoppas eftersom vår son till största del är uppfödd på flaska).

Hahahaha, finns det till å med ett ORD för det?

Appning? Hahahaha!

Herre jävlar, den dagen jag finner sambon med vår bebis vid sin bröstvårta så får han nog ta och läsa en bok om kroppen.

Nästa steg? Kvinnor ska stå upp och kissa?

Lit de parade
  • mexisis

För typ ett år sen var det ett program på p3 som tog upp "appning". De pratade med olika läkare och andra "barnkunniga" om fördelar och nackdelar. De fann inga andra nackdelar än att omgivningen kunde reagera negativt. Poängen som de hade var inte att pappa skulle amma för att producera mjölk som barnet får utan att ge barnet närhet och trygghet. Ibland vill ju små barn amma bara för att de känner sig trygga och lugna, som t.ex. vid magknip. På bvc gav de rådet att låta barnet "tutta" när han/hon har som mest ont i magen. Då duger väl pappas bröst lika bra, eller?

Har aldrig hört talas om att män kan producera mjölk. Är det verkligen sant?

Att säga att farfar lika gärna kan appa är ju lite knasigt. Jag jämställer inte min sons pappa med hans farfar. Det var ju inte hans farfar som gjorde mig gravid utan det lyckades jag och min man med på egen hand

Tycker gurras pappa är tuff som vågade testa. Förstår inte vad felet är...

• Essi73

Gurras farsa, nu ser jag så där förbryllad ut. Hur då menar du "skillnaden som vi gör mellan mammor och pappor när det gäller synen på fysisk närhet." ? Den enda skillnaden _jag_ kan se att vi har i fys.närhet är just amningen. Vi båda kan ge lika mkt närhet, förutom i amningsbiten där det är kvinnan som ammar. Utöver det, gör vi verkligen skillnad?

Turran men det är väl ngen som propagerar än? Just nu diskuterar vi ju bara varandet eller icke kring manlig amning Om det nu vore naturligt, alltså att män verkligen producerar mjölk så torde den också vara optimal. Så tänker jag. Men for the time beeing så vet vi ingen man som har prodeucerat mjölk, KarJak's inlägg nr2 förvisso, och där var nog mjölken helt ok.

• Ciccin3

Att män är förtjusta i bröst visste vi redan, men vill ni ha EGNA också?

VARFÖR ska en man amma? Eller appa, som det tydligen heter.

Lit de parade
  • siggehedda

Här dsikuteras två olika saker. Dels om mannen kan amma (möjligheten, näringsmässiga innehållet etc) dels hur vi ser på manlig amning. jag har enbart uttalat mig om samhällets syn på amning. Och där menar jag att vi är fast i ett förlegat tänkande om vad som är naturligt och onaturligt och män och kvinnors egenskaper. Huruvida män faktiskt kan amma överlåter jag åt expertisen. Det finns forskning på det hela (se tex. Faktums sista program + andra kommentarer här i diskussionen).

Svar på tråden Manlig amning