• Dr Love

Manlig amning

Är det någon man som provat att amma eller någon som känner någon som provat, hur gick det? Funkar det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-31 10:01:58:
    Den här tråden fick verkligen folk att gå igång! Men jag har fortfarande inte fått svar på om det verkligen funkar.
    En bekant tipsade iofs mig om att Slad Fingers (episod 3) fått det att fungera med nässlor... www.fat-pie.com/salad3.htm

• Svar på tråden Manlig amning
  • Luddvar

Klart män kan amma= mata bebis  om man mixtrar lite med naturen. De kan säkert föda barn också om man opererar in en livmoder...

• ilalila

oj nu har jag läst igenom hela tråden..Mycket intressant läsning!

• Turran
    Essi73 skrev 2007-01-30 12:02:56 följande:
    Gurras farsa, nu ser jag så där förbryllad ut. Hur då menar du "skillnaden som vi gör mellan mammor och pappor när det gäller synen på fysisk närhet." ? Den enda skillnaden _jag_ kan se att vi har i fys.närhet är just amningen. Vi båda kan ge lika mkt närhet, förutom i amningsbiten där det är kvinnan som ammar. Utöver det, gör vi verkligen skillnad?Turran men det är väl ngen som propagerar än? Just nu diskuterar vi ju bara varandet eller icke kring manlig amning Om det nu vore naturligt, alltså att män verkligen producerar mjölk så torde den också vara optimal. Så tänker jag. Men for the time beeing så vet vi ingen man som har prodeucerat mjölk, KarJak's inlägg nr2 förvisso, och där var nog mjölken helt ok.
    Nja, propagerar kanske ingen har gjort. Däremot är det väl några i tråden som försökt få fram att man är lite inskränkt sådär om man ifrågasätter den manliga amningen. Jag är ganska övertygad om att den "framtvingade" mjölken inte kan konkurrera med mammans mjölk (colostrum, antikroppar, fore- och hindmjölk osv). Om man talar om att bebisen ska suga på pappans bröst som ett nappsubstitut så är det en annan sak. Personligen så undrar jag hur populärt detta är hos de små bebisarna? Min erfarenhet av manliga bröstvårtor är att de är rejält underutvecklade (jämfört med kvinnor). Storleksskillnaden kanske inte bara försvårar barnets möjlighet att "latch on" utan medför troligtvis även frustration hos barnet... Men, men, det är mina spekulationer. I grund och botten tror jag att dessa diskussioner om manlig amning inte har barnets välbefinnande som första prioritering utan att det snarare är ett sätt att försöka sudda ut befintliga könsskillnader.
  • JustJack

tror inte mina kommande barn skulle uppskatta att bli ammade/appae av sin pappa, för vem tycker väl om hår i maten????

F'låt kunde inte låta bli. Vi brukar skoja om detta ämnet här hemma för att mannen är så lurvig överallt......

• ilalila

Ciccin3: Gurra fick "amma" för att vi var intresserande av att se vad han skulle göra. Hur han skulle reagera! Dessutom kan man ju eg inte kalla det amma eftersom han inte ville ta sin pappas bröst och tanken var ju inte att han skulle "äta". Vi ville bara se om han överhuvudtaget tog bröstet. Men i vårt fall verkar det som att Gurra inte var det minsta intresserad. Och ja, ibland är det sjukt praktiskt att stå upp och kissa

• baltasar

Vår sons sk rootingreflex satte igång även när pappan höll honom med bar överkropp, han sökte aktivt efter bröstvårtan och fick tag i den. Han blev lite snopen när det inte kom nåt och fick desvärre inte prova så länge eftersom hans pappa fick en smärre chock. De flesta spädbarn jag känner söker efter bröst att suga på i allas famn, mormors, gammelmormors, morbrors, kompisar till föräldrar. Det verkar inte vara så viktigt för dem vilket kön det får på köpet.

• mexisis

ilalila, tycker det var coolt av er att testa
    kan tänka mig att det är praktiskt ibland att stå-kissa, har aldrig provat, men nästa gång jag springer förbi toan i 120 kanske jag kan göra det i farten  skulle spara massa dyrbar tid om det funkar

• Essi73

Turran aaah då är jag med! Jo det är några som tycker att man är lite inskränkt om man ifrågasätter den biten, I follow. Då är vi ju där igen, eller jag är där jag står. Med ena foten på väg in i den andra sidan.

Helt klart, pratar man om bebis suga på pappans vårta för närhet.. tja då tycker jag nog som med amningen faktiskt gott folk. Det är för mig udda det med, ok ett finger men ett bröst.. åter igen - mina egna tankar om onaturlighet.

Sen kan jag inte säga emot dig och påstå att min mans bröstvårtor är "lika goa" som mina (*s* eller hur jag nu skall uttrycka det).

Ang det med att sudda ut befintliga könsskillnader, ja det kom ett inlägg (sorry att jag inte minns från vem) om det. Att vi skulle släppa på könsrollerna. Där är jag styv, det erkänner jag villigt. Släppa och släppa, jag är kvinna, min man är en man. Jag vill vara kvinna och vill ha honom som man. Vill för den delen ha alla män som män. Har aldrig förtått varför vi alla inte skall få vara som vi är, men det är en heeelt annan debatt.

• Marlene B

Jaja...vissa gör allt för att verka jämställda, ska ni operera bort snoppen också snart eller....jag menar det måste ju vara lika på alla sätt

Det finns en anledning att kvinnor ammar, dom har burit barnet i nio månader så kroppen är till för att tillgodose barnet med näring i nio månader och sedan förberedd på att tillgodose näringen (via amning) efteråt.

Funkar det inte så är det ersättning som gäller...

Det är fel nånstans om man tror att man kan ge närhet och trygghet enbart genom att slänga fram bröstvårtan..och särskillt om det kommer från en pappa....det är liiiite andra saker man kan göra men men...
    Vad gör du när ungen behöver trygghet och är 9-10-16 år....?

Ska nu män som inte ens är skapta för det nu börja låta ungstackarn suga på bröstvårtan, ja då är fan världen på väg utför rejält....

Du har fått som du velat TS, en åsikt från mig som säger att det är en sjuk tanke att som pappa vilja att ens barn ska suga efter mjölk på sin bröstvårta.

• Marlene B

Du har fått som du velat TS, en åsikt= reaktion ska det vara

Svar på tråden Manlig amning