• Dr Love

Manlig amning

Är det någon man som provat att amma eller någon som känner någon som provat, hur gick det? Funkar det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-31 10:01:58:
    Den här tråden fick verkligen folk att gå igång! Men jag har fortfarande inte fått svar på om det verkligen funkar.
    En bekant tipsade iofs mig om att Slad Fingers (episod 3) fått det att fungera med nässlor... www.fat-pie.com/salad3.htm

• Svar på tråden Manlig amning
  • Melly

Jag tycker att amning är inte bara mat. Utan att amning är oxå tröst och närhet och då tycker jag att det är väl bara mysigt och bra om pappor kan amma lite oxå? oO dom vill alltså.

Bebisar kan ju suga på det mesta som dom kommer åt så då är det väl inget fel att dom får suga på pappans bröst oxå? Då får både bebisen och pappan hudkontakt och närhet det är bara bra är vad jag tycker

Nu kommer säkert nån att skriva att det finns andra sätt att ge närhet och tröst på än amning. Och då säger jag att ja det finns det såklart men OM nu pappan gärna vill låta bebisen få amma lite på honom så varför inte ha det som ett sätt att ge närhet och tröst? Det behöver ju inte vara det enda sättet för det. Är väl bara bra om man har många olika sätt att trösta sitt barn?

• ruffe4

nä nu börjar det spåra ur totalt

• elvin dräd

Oj! Va många inlägg. Kul att manlig amning diskuteras.

Jo, som jag skrev tidigare så vet vi alla att barn har ett sugbehov och därför är det inte konstigare att erbjuda Pappas bröst än att erbjuda pappas finger. Eller varför inte napp av silikon eller gummi.

Jag ser framemot att leva ett tag till och därmed få uppleva hur alla helt plötsligt tycker det är så förbannat självklart att män också ammar, eller appar.

HAHAHA märker att jag i princip bara skrivit samma som Melly! Nåväl, nu ska jag gå å amma

• Nervous wreck

Verkligen ett bra sätt för barn och pappa att komma extra nära varandra! :)

• Tussetösen

min sambo ska inte amma mina barn... känns lite perverst (fråga mig inte varför för jag vet inte..) och dessutom e det ju min uppgift... den ska ha ge fan i..!!

• m1nn13

Det är fortfarande ingen som svarat på vad männens bröstvårtor är till för! De används ju inte överhuvudtaget!

Och vad är det för trams om att mannens mjölk skulle vara sämre näringsmässigt? Tänk om den är BÄTTRE? Det vet vi ju inte! Män har ju alltid bättre blodvärde än kvinnor så vem vet? Då skulle det ju inte finnas NÅGON anledning till varför bara kvinnor skulle amma.

Sen är det väl ändå inte så att mammans mjölk rinner till pga av hormoner när barnet föds? Det är väl för att man lägger till barnet till bröstet som mjölkbildningen stimuleras, dvs pga hormoner som bildas när barnet SUGER.

Ja tänk vad bra om mormor eller morfar kunde amma... Då hade jag och min man kunnat gå på bio ikväll!!

• Idapida

Catchie80: jag fattar precis vad du menar och håller med dig till 100%! Man är inte mer ojämställd än man känner sig, och ingen kan komma och slå i mig att jag bara är en lurad stackare till kvinna för att jag lagar maten och gör kvinnliga saker i hemmet. Jag njuter i fulla drag och kommer fortsätta med det.

Om min man hade velat pröva att amma hade jag begärt skilsmässa! Varför kan folk inte se att naturen har inordnat saker och ting på ett visst sätt genom 1000-tals år därför att det har varit de saker som har fungerat bäst? Det fanns säkert en apstam för länge sen där hannarna ammade, men de sveptes förmodligen bort i evolutionen för att det var sämre för arten. Kanske tex för att mannen(aphannarna) inte hade samma känslor för apungarna efterom det inte genomgått graviditet och förlossning, och lämnade ungen om det krisade för att rädda sig själv? Vad vet jag, men det är en teori!

• baltasar

Vi är inte apor, vi är människor. Det finns mig veterligen ingen apstam som spenderar timmar om dagen framför datorn surfandes på apliv.se. Det som skiljer människan från djuren är hjärnan, det är också pga vår stora hjärna som våra barn föds helt hjälplösa i början, till skillnad från djurens.
    Kom inte dragandes med argument som relaterar till djurbeteende. Människan har alltid varit intresserad av nya lösningar, annars hade vi väl inte organiserat i städer och samhällen? Att män testar amning är förmodligen bara ett steg i evolutionen.

• siggehedda

baltasar: där slog du huvudet på spiken! Eller kanske apskallen på trästubben?

Svar på tråden Manlig amning