• Dr Love

Manlig amning

Är det någon man som provat att amma eller någon som känner någon som provat, hur gick det? Funkar det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-31 10:01:58:
    Den här tråden fick verkligen folk att gå igång! Men jag har fortfarande inte fått svar på om det verkligen funkar.
    En bekant tipsade iofs mig om att Slad Fingers (episod 3) fått det att fungera med nässlor... www.fat-pie.com/salad3.htm

• Svar på tråden Manlig amning
  • Essi73

Åter igen, jag kan inte sätta fingret på vad som gör att jag finner det onaturligt. I dagens läge gör jag bara det. Antagligen för att det inte är ngt _jag_ får vara med om vaje dag. Eller för att tanken inte har slagit mig. För att jag inte varit med om det förr.
    Enkelt och samtidigt svårt att förklara.

Men åter igen, skulle det nu bli så att alla i min omgivning gör det, att det till slut är lika naturligt som att... stoppa in ett brev i en brevlåda och inte i ett sopnedkast när det skall postas, då tycker jag också att det är helt naturligt.

• Catchie80

Manlig amning???

Kan Ts eller någon förklara vad som menas med det?

Att mamma pumpar ur och pappa ger den i flaska eller?

• KarJac
    Essi73 skrev 2007-01-30 11:19:15 följande:
    Åter igen, jag kan inte sätta fingret på vad som gör att jag finner det onaturligt. I dagens läge gör jag bara det. Antagligen för att det inte är ngt _jag_ får vara med om vaje dag. Eller för att tanken inte har slagit mig. För att jag inte varit med om det förr.Enkelt och samtidigt svårt att förklara.Men åter igen, skulle det nu bli så att alla i min omgivning gör det, att det till slut är lika naturligt som att... stoppa in ett brev i en brevlåda och inte i ett sopnedkast när det skall postas, då tycker jag också att det är helt naturligt.
    Klart att det inte är naturligt. Mamman föder barnet - hormoner utsöndras - mjölk bildas. Det är ju det naturliga!!! Men exemplet som jag skrivit om i inlägg 2 står det om en pappa som ville att sitt barn skulle ammas eftersom han ansåg att det var det bästa. Eftersom de bara fanns två pappor så fanns det ju inte det naturliga förloppet öht. Och visst höjer man på ögonbrynen, men en eloge ska han ju ha . Pumpa så länge innan och detta för något han verkligen tror på. Det lätta alternativet hade ju varit att köpa ersättning!
    Din smurf på Fl
  • Essi73
    Farth Vader skrev 2007-01-30 11:23:49 följande:
    Essi73: Haha..vilka roliga inlägg du skriver .
    Tack! Men jag vill poängtera att de är allvarligt menade, inget hån
  • Farth Vader

Essi73: Jag förstår att du menar allvar, du har bara förmågan att uttrycka dej på ett roligt sätt

• Turran
    siggehedda skrev 2007-01-30 10:32:14 följande:
    Herregud! Släpp taget om de gamla könsrollerna och våga öppna era sinnen och intellekt för detta egentligen självklara rön (men som behandlas som en sensation). Varför skulle det vara mer konstigt med en man som ammade än en man som gav nappflaska/ bytte blöjor/ var hemma med sjukt barn?
    Det är väl långt ifrån självklart! Det är oerhört, oerhört ovanligt att en pappa spontant producerar mjölk. En mammas mjölk är anpassad efter det barn hon fött och kommer igång i samband med förlossningen. Har svårt att se att ett litet spädbarn skulle hålla tillgodo med ett (hårigt?) mansbröst (särskilt som det verkar som att det tar en relativt lång tid tills mjölken räcker till i de få fall där pappan har lyckats producera mjölk och amma barnet) om/när mammans bröst finns att tillgå. Det är definitivt ingenting jag skulle experimentera med (vare sig det gäller att pappan ska proppa i sig hormoner eller att babyn ska hoppa över den bästa mjölken. Är det ens någon sm vet hur "mansmjölken" är rent näringsmässigt?
  • Essi73
    Farth Vader skrev 2007-01-30 11:29:33 följande:
    Essi73: Jag förstår att du menar allvar, du har bara förmågan att uttrycka dej på ett roligt sätt
    !
Svar på tråden Manlig amning