• Anonym (Tionde)

Ja, jag ger tionde

I en annan tråd ställde jag frågan vad folk gör med sina pengar. När jag räknade upp vad vi lägger pengar på så nämnde jag att vi ger tionde, dvs att man ger tio procent av sin inkomst till sin församling. Eftersom folk tyckte att det var upprörande/korkat/annorlunda så startar jag en tråd där vi kan diskutera den frågan.

Ja, jag ger tionde. Jag är inte "tvingad" på något sätt av min församling - det är helt mitt eget val. Jag har tre anledningar till detta val.
    Den ena är att jag tycker att min församling gör något vettigt, och jag vill bidra till att den ska kunna fortsätta existera.
    Den andra är att jag tror på Bibeln, och jag tror att den uppmanar mig att ge tionde.
    Den tredje är att jag tror att Gud belönar den som ger - dvs jag ser det inte som att jag förlorar något på att skänka pengar, utan tvärtom så tjänar jag på det.

Om ni tycker att jag är lurad, oförståelig eller knasig så får ni gärna fråga - jag förstår att detta kan verka provocerande för vissa.

• Svar på tråden Ja, jag ger tionde
  • Anonym (ger)

Fundersam
    Jag håller med dig!

• Ekorrfamiljen

Om de ska hinna med ett annat heltidsjobb (för att ha råd att "leva") också + all tid de lägger ner i församlingen så blir de ju lidande någonstans. Framförallt lär det vara familjen som inte ser så mycket av pastorn. De arbetar ju ofta med människor och det går långtutöver vanliga kontorstider. Dessutom förrättar de vigslar, dop och begravningar. Ska inte prästerna i Svenska Kyrkan ha lön för det arbete de uträttar där heller? Ska de ha ett annat arbete för att försörja sig?

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • Anonym (ger)

Ekorrfamiljen
    Jag förstår hur du menar och håller med dig också... men bara lite. Självklart måste man kunnna försörja sig och sin familje på något sätt. Och jag är övertygad om att pastorerna arbetar hårt. Men det finns ju biskopar hinner med bröllop, begravningar, gudstjänster och andra möten, utöver sina heltidsjobb som de har vid sidan om?

• Anonym (ger)

Jag vill inte börja argumentera för eller mot, bara ge lite nya tankar eftersom jag upplevt något annat - att det går att leda en hel församling, inte få en krona för det och samtidigt ha ett heltidsjobb vid sidan om.

• Anonym (fundersam)

finns många församlingar där just detta tillämpas.

pastorerna har ett jobb till vardags och sen på sin fritid så tar dom itu med församlingens behov. vigslar dop begravningar mm.m.

sen så kan ju familjens behov bli försummade men då är vi tillbaka till det vi började med. "det man ger, får man tiofalt tillbaka" det måste ju gälla även familjens behov och inte bara pengar.

• Ekorrfamiljen
    Fundersam: You've got a point there!

Nu ska jag umgås med min familj (en sjättedel av den åtminstone) och mina vänner.
    **Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • Anonym (Tionde)

Ja, vi vet vad pastorn har i lön - det är ju vi som har anställt honom! Han får ca 22 000 kr/mån (innan skatt).
    Om man tänker att pastorns jobb är att predika en timme varje söndag så är det klart att man tror att han kan ha ett heltidsjobb vid sidan av, men jag förväntar mig att han gör mer än så.
    Dels ska han såklart förbereda predikan, både med research (Bibel + många andra källor) och med bön (vilket ämne han ska predika över). Sen ska han vaka över sin församling, både praktiskt (t ex besöka människor) och andligt (bön igen). Sen ska han ha stabsmöten, husgruppsmöten, undervisa i andra sammanhang (t ex vår Bibelskola och vår systerförsamling), läsa böcker för att utdvidga sitt eget kunnande, besöka andra församlingar för att dela med sig av det han kan, och få del av det de kan, etc etc etc.
    Jag skulle kunna säga att jag inte vill betala hans lön - han får skaffa ett annat jobb - men den som blir lidande av det är ju jag!

Jag tror inte att Gud gillar mig mer för att jag betalar tionde (eller mindre för att jag slår min fru/man). "Det finns inget jag kan göra för att Gud ska tycka om mig mer, och det finns inget jag kan göra för att Gud ska tycka om mig mindre".
    Jag är inte bättre än nån annan, oavsett om jag ger tionde eller ej! Men jag förstår inte varför folk blir så provocerade av det...

• Anonym (håller med)

Jag kan bara hålla med ts!! Att vara pastor är inte bara att hålla en predikan på söndagen. Utan såååå mycket med. Ett 24 timmars jobb. Som pastor ska man kunna vara tillgänglig att hjälpa folk i princip jämt!

• Anonym (sv.kyrkan)

Varför är det så provocerade så fort kyrkan är inblandad? Att skänka pengar till röda korset eller lutherhjälpen, är det också sektbetingat?

Om inte pastorer ska få lön för sitt jobb, varför ska då vi andra ha lön? Kan vi inte bara jobba i all välvilja???

• Familytime

Men är det ingen som vet att begravningar och dylikt aldrig infaller under en söndagsgudstjänst? De infaller alltid på en veckodag och det begravs ju en hel del under en vecka faktiskt. Dessutom har ju en pastor oftast större distrikt än bara sin egen kyrka.

Så att leda en gudstjänst eller högmässa på en söndag är ju absolut inte det enda en präst gör. Sen besöker de ålderdomshem, äldre sjuka människor osv. Det är ju knappast så att han sitter och rullar tummarna resten av veckan. Konfirmander, tror ni inte de tar upp en massa tid?

Svar på tråden Ja, jag ger tionde