• Anonym (Tionde)

Ja, jag ger tionde

I en annan tråd ställde jag frågan vad folk gör med sina pengar. När jag räknade upp vad vi lägger pengar på så nämnde jag att vi ger tionde, dvs att man ger tio procent av sin inkomst till sin församling. Eftersom folk tyckte att det var upprörande/korkat/annorlunda så startar jag en tråd där vi kan diskutera den frågan.

Ja, jag ger tionde. Jag är inte "tvingad" på något sätt av min församling - det är helt mitt eget val. Jag har tre anledningar till detta val.
    Den ena är att jag tycker att min församling gör något vettigt, och jag vill bidra till att den ska kunna fortsätta existera.
    Den andra är att jag tror på Bibeln, och jag tror att den uppmanar mig att ge tionde.
    Den tredje är att jag tror att Gud belönar den som ger - dvs jag ser det inte som att jag förlorar något på att skänka pengar, utan tvärtom så tjänar jag på det.

Om ni tycker att jag är lurad, oförståelig eller knasig så får ni gärna fråga - jag förstår att detta kan verka provocerande för vissa.

• Svar på tråden Ja, jag ger tionde
  • Anonym

Nog verkar det konstigt att påstå att Gud belönar dem som skänker pengar?
    Är Gud intresserad av pengar?
    Trosbekännelse/bön räcker väl, och vill man skänka en slant så är det väl inte för att belönas av Gud?
    Förr i tiden fanns ngt som kallades avlatsbrev... som jag kommer att tänka på i samband med detta.

• Anonym

sluta dra upp jehovas vittnen när det gäller tionden. dom tar inga tionden. så var den saken klar.

håller faktiskt med ovanstående. varför skulle gud bli glad för att man betalar pengar till "Pastorns" lön. att man lever efer bibelns läror borde ju räcka.

• Anonym

sen tycker jag att det är helt okej om man vill skänka pengar till en organisation som enbart lever på frivilliga bidrag. om man vill det så klart. ingen ska tvinga en.

dom sekter där dom tvingar en att skänka en 10:e. kolla vart pengarna går till. definitivt pastorns bilar och hus eller vad det nu är.

• C Elegans

Man kan säga att Pingstkyrkan är en sekt, i bemärkelsen att en sekt egentligen bara är en religiös grupp som avviker från den religiösa huvudlinjen i Sverige (som väl är Svenska statskyrkan).

Livets ord och Jehovas vittnen är däremot klassificerade som destruktiva sekter. Det är viktigt att skilja på sekt och destruktiv sekt, det finns en uppsättning internationella kriterier som skall uppfyllas för att en sekt skall klassas som destruktiv. Bla innefattar det auktoritärt ledarskap, använding av laddad språk, förföljelse och/eller hot riktade mot medlemmar som vill eller har hoppat av, dikotomisering i "vi och dem", isolering av medlemmarna och krav på att missionera. Andra exempel på destruktiva sekter är Scientologkyrkan och Hare Krishna.

• Anonym

c elegans:

vart står det att jv och livets ord är destruktiva sekter? skulle vilja undersöka saken närmare.

• Anonym (Tionde)

Nej, Gud är inte intresserad av pengarna i sig... men däremot är han intresserad av att jag sätter min relation med honom främst. Att ge tionde är ett sätt att visa (framför allt för sig själv) att jag litar på att Gud tar hand om mig, och att jag inte tycker att de 2000 kronorna (eller vad det nu kan vara) är viktigare än Gud.
    Det handlar alltså inte om vad tiondet gör för Gud, utan vad det gör för mig...
    *känner mig luddig, men hoppas ni förstår*

Om jag tycker att det pastorn säger är givande att lyssna på - vem ska betala för det om inte jag? Om jag inte vill betala hans lön, hur ska han då kunna utföra det som jag faktiskt tycker att han bör göra?
    För övrigt betalar även han tionde...
    (det gör även vår församling - tio procent av det som kommer in skickar vi till nån församling som vi vill stödja)

• Anonym

Jag skulle tro att ngn tjänar väldigt mycket pengar i slutändan på det där.
    Jag skulle inte tro att Gud ens är intresserad av att man alltid sätter sin relation till honom främst.
    Man har väl andra att bry sig om och ta hand om också, och det gör man med Guds hjälp. Och det tackar man Gud för med bön.
    Tycker nog att pastorn bör kunna predika utan att vara intresserad av att tjäna pengar på det. Frikyrkan får han väl i såfall ha som en rörelse vid sidan av ett vanligt jobb. Sen får församlingsmedlemmarna naturligtvis ge kollekt eller ge gåvor till församlingen.

• Anonym

precis. håller med ovanstående. varför gör han inte det gratis?
    han kan väl hålla möten när hans vanliga jobb är slut.

hur mycket tjänar er pastor egentligen i månaden? är det officiella uppgifter för er?

• Mammsen27

TS

i inlägget 26 citerar jag dig "Att ge tionde är ett sätt att visa (framför allt för sig själv) att jag litar på att Gud tar hand om mig,"

Hur ska Gud kunna ta hand om dig som? det är du som individ som tar olika beslut som sen formar ditt liv. Det finns abslut INGEN som styr din livs väg.

• Anonym

mammsen27:

njae.. det beror väl på om man tror på bibeln. man kan inte absolut utan tvivel säga att människan styr sina egna steg i livet.

Svar på tråden Ja, jag ger tionde