• Anonym (Tionde)

Ja, jag ger tionde

I en annan tråd ställde jag frågan vad folk gör med sina pengar. När jag räknade upp vad vi lägger pengar på så nämnde jag att vi ger tionde, dvs att man ger tio procent av sin inkomst till sin församling. Eftersom folk tyckte att det var upprörande/korkat/annorlunda så startar jag en tråd där vi kan diskutera den frågan.

Ja, jag ger tionde. Jag är inte "tvingad" på något sätt av min församling - det är helt mitt eget val. Jag har tre anledningar till detta val.
    Den ena är att jag tycker att min församling gör något vettigt, och jag vill bidra till att den ska kunna fortsätta existera.
    Den andra är att jag tror på Bibeln, och jag tror att den uppmanar mig att ge tionde.
    Den tredje är att jag tror att Gud belönar den som ger - dvs jag ser det inte som att jag förlorar något på att skänka pengar, utan tvärtom så tjänar jag på det.

Om ni tycker att jag är lurad, oförståelig eller knasig så får ni gärna fråga - jag förstår att detta kan verka provocerande för vissa.

• Svar på tråden Ja, jag ger tionde
  • Anonym (gnu)

En tiondel av inkomsten före eller efter skatt?

• Anonym (skeptisk)
    Anonym (Tionde) skrev 2007-02-07 20:52:40 följande:
    (skeptisk):Var inte så stressad!
    Min data är koko.
  • Anonym (skänker)
    Anonym (gnu) skrev 2007-02-07 20:53:20 följande:
    En tiondel av inkomsten före eller efter skatt?

får jag 20.000:- på mitt lönekonto, så skänker jag 2.000:- till församlingen.

• Anonym (hmmm?)

Jag är livrädd för såna slutna religösa grupper.
    Dels måste jag erkänna att jag direkt tänker Knutby, dels hade jag en bekant förr som var Jehova och hon var inte from om man säjer så

• Anonym (gnu)

Okej. Jag tycker det är fint gjort.

Jag försöker räkna ut vad jag ger i månaden men jag är totalt nollställd vad gäller matte just nu så det går inget bra.

Personligen skulle jag inte ge pengar till kyrkan. Tycker det finns många bättre ändamål.

• Anonym (helt ok)

jag tycker man självklart ska få bestämma själv vart sin inkomst går, ser inga problem med "tionde" även om det inte är aktuellt för mig.

• Anonym

Jag är inte ens aktiv i min "församling" längre men ändå skänker jag varje månad pengar  till Frälsningsarmen. inte alltid 10% men minst 500:- blir det

• ping

Jag tycker det är en fin tanke med att ge tionde. Själv är jag aktiv medlem i Svenska kyrkan, och stödmedlem i Uppsala Missionsförsamling. Jag har själv aldrig gett ett "regelbundet tionde" till en församling på det sättet, däremot ger jag till vissa organisationer, fadderbarn, olika sociala projekt, kollekt i gudstjänsten osv. Dessutom jobbar jag stundtals frivilligt i kyrkan, vilket jag ränkar som ett bidrag det med, om än inte i form av pengar.
    De allra flesta ger ju dessutom av sin inkomst i alla fall, i form av kyrkoavgift, för att inte tala om att vi ger 1/3 av vår inkomst i skatt (vilket gynnar vårt samhälle i stort).

• Anonym (Tionde)

Nej, jag tror inte pingst räknas som en sekt. Men det finns säkert många (som Skeptisk t ex) som kallar det en sekt, för att man känner någon som haft negativa upplevelser av pingst eller mission eller vad det nu kan vara.

Det finns absolut inga krav på att man ska släppa kontakten med folk som gått ur. Absolut inte!
    Jag tycker jättesynd om din farmor och farfar, och tycker att deras vänner gjorde helt fel, men det var deras (vännernas alltså) individuella val - inte något som kom "uppifrån".

Jag ger också efter skatt.

Vad är definitionen på en "sluten religiös grupp"? Att jag ger pengar till dem? Krävs det inte nåt mer för att det ska vara en sluten grupp?

• SaraLisa

Jag tycker inte det är konstigare att man ger tionde än att man betalar till andra mottagare som man har ett intresse i som t.ex. till föreningar och dylikt. Sen kan det kanske vara så att det inte är lika tydligt för folk utanför kyrkan vad man får för sitt tionde som för ett föreningsmedlemsskap men det är väl helt enkelt så att de som ger tionde tycker att det är värt de pengar de betalar till sin församling.

Sara

Svar på tråden Ja, jag ger tionde