• Anonym (Tionde)

Ja, jag ger tionde

I en annan tråd ställde jag frågan vad folk gör med sina pengar. När jag räknade upp vad vi lägger pengar på så nämnde jag att vi ger tionde, dvs att man ger tio procent av sin inkomst till sin församling. Eftersom folk tyckte att det var upprörande/korkat/annorlunda så startar jag en tråd där vi kan diskutera den frågan.

Ja, jag ger tionde. Jag är inte "tvingad" på något sätt av min församling - det är helt mitt eget val. Jag har tre anledningar till detta val.
    Den ena är att jag tycker att min församling gör något vettigt, och jag vill bidra till att den ska kunna fortsätta existera.
    Den andra är att jag tror på Bibeln, och jag tror att den uppmanar mig att ge tionde.
    Den tredje är att jag tror att Gud belönar den som ger - dvs jag ser det inte som att jag förlorar något på att skänka pengar, utan tvärtom så tjänar jag på det.

Om ni tycker att jag är lurad, oförståelig eller knasig så får ni gärna fråga - jag förstår att detta kan verka provocerande för vissa.

• Svar på tråden Ja, jag ger tionde
  • Ekorrfamiljen

Jag gav tionde när jag tillhörde en församling och jag hade alltid pengar över i slutet av månaden på något sätt. "Den som ger han får!" Märkligt, magiskt, mirakel?

Nu tillhör jag inte någon församling, men ger en gåva till TV Inter och ibland till Trosgnistan. Ska försöka få ordning på ekonomin så att jag kan ge mer organiserat i fortsättningen.

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • fluff82

dom knackar dörr för att sprida ett budskap (det står så i biben) och inte samla in pengar. undrar hur mycket felaktiga rykten det går om vittnena egentligen

• Anonym (ger)

Här är en till som betalar tionde. Precis som några redan skrivit så är det väl inte konstigare än att man väljer att lägga sina pengar på någon annan förening eller intresse, till exempel Svenska spel, Bingolotto, fotbollsmatcher, utekvällar med mycket alkohol etcetera, etcetera. Jag dricker ingen alkohol och har räknat ut att jag tjänar en del pengar på det om man jämför med mina jämnåriga kamrater som är ute och festar minst en gång i veckan.

Jag har precis allt jag behöver och lever lite i överflöd om man jämför med många andra. Eftersom jag tror på Gud så tror jag att jag fått allt jag har, tio tiondelar av honom. Jag ser det som att jag ger tillbaka en tiondel till honom och får behålla nio tiondelar själv. Hjärntvätt, sekaktigt, kalla det vad ni vill men jag är en vuxen människa med koll på ekonomin och en egen vilja och det är ingen som kontrollerar om jag verkligen betalar 10% eller ej, det är upp till mitt eget samvete.

Jag är övertygad om att pengarna går till bra saker och skulle det mot förmodan vara så att de INTE skulle göra det så har i alla fall jag ett rent samvete och det är det som räknas.

Ni som tycker att det är mycket att ge bort tio procent av sin inkomst - när ni ser att det är 10% rabatt på kläder, tänker ni då att det är mycket?! För det gör inte jag!

• Anonym (fundersam)

min fråga står kvar till er som ger tionden.

varför gör dessa pastorer(?) inte detta gratis?
    en sak är väl om pengarna går till lokaler med mera men varför tar vissa ut lön?? är det rätt det man gör så borde man väl inte ta pengar för det.

• Familytime

Jag har en fråga... Om du ger tionde men i nästa sekund slår din fru, tycker Gud om dig mer då för att du faktiskt ger tionde och är en av dina tre anledningar; Gud belönar den som ger. I mina ögon menar du att Gud skulle tycka mer om den som ger än den som inte ger. Jag är också kristen och jag kan ge på väldigt många andra sätt än att ge pengar.

• Anonym (ger)

fundersam
    Jag tillhör en lekmannakyrka där ingen tar betalt. Alla som arbetar i kyrkan gör det gratis. Pengarna som kommer in i form av tionde går till uppbyggnad av kapell, tempel, skolor, hyra av tomter och hjälpprojekt av många slag. Väldigt mycket går till att rusta upp i områden som drabbats av katastrofer, t ex efter tsunamin eller orkanen Katrina.

Biskoparna får inte ett öre, inte i kyrkan jag tillhör i alla fall. Pingstkyrkan däremot tror jag ger pengar till pastorn men det får någon pingstvän svara på i stället

• Anonym (ger)

Familytime
    "Om du ger tionde men i nästa sekund slår din fru, tycker Gud om dig mer då för att du faktiskt ger tionde och är en av dina tre anledningar; Gud belönar den som ger"

Nej, det tror jag inte. Om man ena sekunden ger tionde och andra sekunden slår sin fru så har man nog inte fattat poängen riktigt.

Naturligtvis finns det väldigt många andra sätt att ge på än just genom pengar. Men det ena måste ju inte utesluta det andra.

• Ekorrfamiljen

Varför ska inte en pastor få lön? Det är ju deras arbete. De måste ju få något att leva på också. De ger dessutom tionde av det de får..

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • Anonym (fundersam)

ekorrfamiljen:

varför ska någon ha ekonomisk vinnig på guds läror?

varför kan dom inte ha ett jobb på sidan om? och vet ni hur mycket pengar dessa pastorer tjänar på er ?

• Anonym (fundersam)

och om det är bara deras arbete så betyder inte det att dom tillämpar biblens läror.

hur många svenska kyrkan pastorer lever efter bibelns läror egentligen?

tror man verkligen på något så tar man inte betalt för det. varför ta betalt för det man lever för??

Svar på tråden Ja, jag ger tionde