• Anonym (Tionde)

Ja, jag ger tionde

I en annan tråd ställde jag frågan vad folk gör med sina pengar. När jag räknade upp vad vi lägger pengar på så nämnde jag att vi ger tionde, dvs att man ger tio procent av sin inkomst till sin församling. Eftersom folk tyckte att det var upprörande/korkat/annorlunda så startar jag en tråd där vi kan diskutera den frågan.

Ja, jag ger tionde. Jag är inte "tvingad" på något sätt av min församling - det är helt mitt eget val. Jag har tre anledningar till detta val.
    Den ena är att jag tycker att min församling gör något vettigt, och jag vill bidra till att den ska kunna fortsätta existera.
    Den andra är att jag tror på Bibeln, och jag tror att den uppmanar mig att ge tionde.
    Den tredje är att jag tror att Gud belönar den som ger - dvs jag ser det inte som att jag förlorar något på att skänka pengar, utan tvärtom så tjänar jag på det.

Om ni tycker att jag är lurad, oförståelig eller knasig så får ni gärna fråga - jag förstår att detta kan verka provocerande för vissa.

• Svar på tråden Ja, jag ger tionde
  • Anonym (fundersam)

okej ts. förstår vad du menar men vad jag försöker få fram att man kan göra precis samma sak fast man har ett jobb på sidan om.
    tillhörde ett samfund en gång i tiden som min pappa är så kallad "pastor" för.
    han är målare till vardags och hann ändå

citerar TS

"såklart förbereda predikan, både med research (Bibel + många andra källor) och med bön (vilket ämne han ska predika över). Sen ska han vaka över sin församling, både praktiskt (t ex besöka människor) och andligt (bön igen). Sen ska han ha stabsmöten, husgruppsmöten, undervisa i andra sammanhang (t ex vår Bibelskola och vår systerförsamling), läsa böcker för att utdvidga sitt eget kunnande, besöka andra församlingar för att dela med sig av det han kan, och få del av det de kan, etc etc etc."

allt detta på sidan om sitt vanliga jobb och familj och GRATIS. på så sätt visste man att pappa levde för det han gjorde inom församligen. han hade INTE någon slags ekonomisk vinning utav det.

citerar TS igen:
    Det finns inget jag kan göra för att Gud ska tycka om mig mer, och det finns inget jag kan göra för att Gud ska tycka om mig mindre".

men då kan man ju beté sig hur som helst. med andra ord så är det okej att mörda någon och ändå komma tilll "himlen",
    vi är alla guds barn men tvivlar på att han tycker att det är okej att mörda våra "syskon".
    låter sjukt!

• Anonym (Tionde)

Ni som tycker att pastorn ska ha två jobb samtidigt - det skulle i praktiken innebära att han ska börja jobba kl 5 på morgonen, så är han hemma vid midnatt... Härligt liv.
    Det är möjligt att det är fysiskt möjligt, men jag tror INTE att den pastorn gör ett ultimat performance. Jag tror att om han slapp ha sitt extrajobb, och istället fick umgås med familjen och ha hobbies (som alla vi andra!!!) så skulle han ha en rikare källa att predika från.
    Jag vill inte att min pastor ska nätt och jämnt kunna utföra sin tjänst - jag vill underlätta för honom på alla sätt som jag kan, så att JAG (och alla andra) får bättre undervisning.

Ja, det är ok att mörda någon och ändå komma till himlen.
    Nej, Gud tycker inte att det är ok att mörda någon.
    Hur man får ihop det? Jesus!

• Anonym (fundersam)

Ja, det är ok att mörda någon och ändå komma till himlen.
    Nej, Gud tycker inte att det är ok att mörda någon.
    Hur man får ihop det? Jesus!

kan du berätta hur du menar? jesus är ju guds barn. hur kan jesus bestääma vad som är rätt och fel. gud är ju hans far!
    och varför skulle jesus godkänna mord?

• Anonym (fundersam)

tror däremot att man kan begå mord och sen ångra det. och be om förlåtelse och på så sätt komma till himlen. men då måste man ändra hela sin livsstil oxå. det funkar inte att bikta sig och säga 100 ave maria och sen är det bra.

genom jesus död så gav gud möjligheten att bli förlåten. vi är ju ofullkomliga.

men jag trro absolut inte att alla kommer till himlen. då kan man ju leva rövare hur mycket man vill.
    enligt bibeln så kommer endast det rätttrogna och dem som lever efter bibelns principer till himlen.

varför skulle gud vilja ha upp alla avskum på jorden upp dit??

• Anonym (fundersam)

och hur får man ihop ett heltidsjobb men att vara pastor?

planering!! och dom behöver inte jobba mer än dom absolut behöver för att få ekonomin att gå ihop.

ingen pastor skulle göra detta frivilligt om det inte fanns en absolut övertygelse om att det dom gör är rätt.
    på så sätt behöver man aldrig ifrågasätta om pastorns tro. det krävs mycket tro och övertygelse för att få vardagen att gå ihop med det schemat!!!
    dessutom pengarna som pastorn då inte får i lön kan man lägga på lokaler och behövande.
    det är ju inte bara 22000 som ni betalar honom. ni betalar även arbetsgivaravgifter och semesterersättningar osv.
    det blir mycket pengar varje månad.

• Lill Ja

TS:
    Vad man än ger pengar till (kyrkan, rädda barnen etc) är ett tecken på att man KAN avstå materiell standard (såvida man inte lever på smärtgränsen). Det tycker jag är ett sunt beteende som vi många västerlänningar borde anamma. Tror att i många andra kulturer skulle detta inte alls anses provocerande utan helt självklart. Men vi lever i ett egoistiskt och materialistisk samhälle. (Dessutom mycket sekulariserat som säkert oxå förklarar folks reaktioner.)

Det är ju som känt svårare för en rik man att komma in i himlen än för en kamel att krypa genom ett nålöga.

• hÅrfaDer

Jag tycker att det verkar märkligt att du skänker tionde av två anledningar. Dels för att du bara tror att Bibeln (som jag antar är grunden för din tro - och ändå känner du inte till vad den uppmanar dig till!) säger det, dels att du skänker till din egen församling. Vore det något du gjorde av övertygelse och för att blidka gud borde du kunna skänka utan att gå omvägen via församlingen, då det med all sannolikhet minskar andelen som kommer de verkligt behövande till dels. Jag ifrågasätter det oreflekterade i din handling, men du får förstås göra som du vill med dina pengar så länge ingen skadas av det.

• rasajj

jag ger tionde! Och tillhor ocksa en lekmanna kyrka, dar ledarna inte far lon, utan gor det kyrkliga arbetet gratis.

• Anonym (Nesse)

Bara 10 procent. Jag ger över 50% till Reinfelt & company.

• rasajj
    Anonym (Nesse) skrev 2007-02-11 17:55:43 följande:
    Bara 10 procent. Jag ger över 50% till Reinfelt & company.

Ger ca 7% till bush och Co.....

Svar på tråden Ja, jag ger tionde