• Anonym (Tionde)

Ja, jag ger tionde

I en annan tråd ställde jag frågan vad folk gör med sina pengar. När jag räknade upp vad vi lägger pengar på så nämnde jag att vi ger tionde, dvs att man ger tio procent av sin inkomst till sin församling. Eftersom folk tyckte att det var upprörande/korkat/annorlunda så startar jag en tråd där vi kan diskutera den frågan.

Ja, jag ger tionde. Jag är inte "tvingad" på något sätt av min församling - det är helt mitt eget val. Jag har tre anledningar till detta val.
    Den ena är att jag tycker att min församling gör något vettigt, och jag vill bidra till att den ska kunna fortsätta existera.
    Den andra är att jag tror på Bibeln, och jag tror att den uppmanar mig att ge tionde.
    Den tredje är att jag tror att Gud belönar den som ger - dvs jag ser det inte som att jag förlorar något på att skänka pengar, utan tvärtom så tjänar jag på det.

Om ni tycker att jag är lurad, oförståelig eller knasig så får ni gärna fråga - jag förstår att detta kan verka provocerande för vissa.

• Svar på tråden Ja, jag ger tionde
  • Anonym (skänker)

Jag vet att mycket av mina pengar går till att hjälpa nödställda i andra länder.
    Känns bättre med LO än t ex Stadsmissionen eller annat.

• Anonym

men någon tjänar grova pengar någonstans, har jag en känsla av.
    lite pyramidspel typ.
    och varför kan dom inte göra det gratis om det är nu så rätt. vissa borde få pengar kanske men snarare en ren överlevnadssumma än en riktig lön. Och jag vet att många sektledare tjänar grova pengar.
    och det är INTE rätt. tvivlar på att Gud vill att någon ska ha en ekonomisk vinning på hans läror.

• Mammsen27

TS

ok, är du djupt troende och basrar större delen av ditt liv att följa bibeln ?
    Bara undrar, tycker det är intressant att höra hur de troende ser på kristendomen som och vad bibeln har för betydelse för dem

• Agni

Gör du vad du vill med dina pengar så gör jag vad jag vill med mina....

Lovas mamma
  • Anonym (skänker)
    Mammsen27 skrev 2007-02-08 18:21:44 följande:
    TSok, är du djupt troende och basrar större delen av ditt liv att följa bibeln ?Bara undrar, tycker det är intressant att höra hur de troende ser på kristendomen som och vad bibeln har för betydelse för dem

Är inte TS, men känner att jag vill säga min mening, om det går bra.

Jag tror på Jesus. I allt som lever känner jag Jesus närvaro.

Att gå på ett väckelsemöte kan vara starten till ett nytt liv, där man tar emot Jesus!
    Där får man kontakt med andra som kan vägleda och lära en mer om Bibeln, det skrivna ordet och Jesus

• N Sixx

Till vad och vem man vill skänka pengar till är upp till var och än, jag tror ej på gud eller något annat väsen vilket gör att en donation till sin församlig eller liknande i mina ögon är onödig, skulle gissa på att mycket inom religon är påhittat just för egen vinning av "andliga" ledare. Man kan föra en sådan här diskussion hur långt och länge som helst, utan att egentligen få något vettigt svar. Men jag kan ju ha fel, en dag får vi alla veta vem som faktiskt hade rätt...

• Anonym (!)

All verksamhet kostar pengar. Människor är jätte rädd om sina pengar idag och vill bara ha själv så man själv kan konsumera. Det finns en enorm glädje i att ge till mer behövande. Församlingar har ofta stor barnverksamhet, för tonåringar, missbruksverksamhet samt pastorer. Deras löner är offentliga uppgifter samt församlingarnas ekonomi.Innefattar även U-lands arbete. Arrangemang som konserter och körresor odyl hålls oftast gratis i församlingarna så det är bara okunskap att angripa pastorerna och misstänka dem för missförhållanden. Visst kan det förekomma i enstaka fall men var gör det inte det?

• Indianica

Är du Jehovas TS?

Jag har HÖRT attd et är vissa "påtryckningar" Vittnen som inte har råd att ge tionde, det är de som knackar dörr för att samla in pengar. Stämmer det?

• fluff82

indianicia:
    va har aldrig hört något så dumt. totalt fel!!!

• fluff82

vittnena tar inga tionde!!! det är en helt idiell organisation med helt frivilliga bidrag.
    man får om man vill lämna bidrag men det är inget måste alls.

Svar på tråden Ja, jag ger tionde