• Anonym (Tionde)

Ja, jag ger tionde

I en annan tråd ställde jag frågan vad folk gör med sina pengar. När jag räknade upp vad vi lägger pengar på så nämnde jag att vi ger tionde, dvs att man ger tio procent av sin inkomst till sin församling. Eftersom folk tyckte att det var upprörande/korkat/annorlunda så startar jag en tråd där vi kan diskutera den frågan.

Ja, jag ger tionde. Jag är inte "tvingad" på något sätt av min församling - det är helt mitt eget val. Jag har tre anledningar till detta val.
    Den ena är att jag tycker att min församling gör något vettigt, och jag vill bidra till att den ska kunna fortsätta existera.
    Den andra är att jag tror på Bibeln, och jag tror att den uppmanar mig att ge tionde.
    Den tredje är att jag tror att Gud belönar den som ger - dvs jag ser det inte som att jag förlorar något på att skänka pengar, utan tvärtom så tjänar jag på det.

Om ni tycker att jag är lurad, oförståelig eller knasig så får ni gärna fråga - jag förstår att detta kan verka provocerande för vissa.

• Svar på tråden Ja, jag ger tionde
  • Anonym (!)

Anonym
    ja dessa medlemmar hängs ut med bild och allt mitt i foajen så alla kan se vilka usla människor de är...sedan så tvångsdras summan från kontot...
    sedan får de sitta med vid kyrkkaffet där samtalsämnet är hur mycket man gett...

• Anonym

Anonym (!)
    Ja det är skitjobbigt de månader man måste leva på nässelsoppa för att klara av att betala tionde. :-=

• Anonym

Anonym (!)
    Ja det är skitjobbigt de månader man måste leva på nässelsoppa för att klara av att betala tionde. Fast det är ändå värre då det går till inkasso och man hostar bli vräkt... Ha ha ha

• Anonym (Tionde)

Nej, det finns ingen som tvingar mig att ge tionde. Kan jag verkligen inte ge en månad, så är det ingen som kommer och slår på mig. Sen är det en annan sak att jag personligen väljer att ge tionde hellre än att ha råd att gå på bio och köpa en ny tröja...
    Poängen är väl lite också att jag tror att Gud tar hand om min ekonomi. Han kommer inte att låta mig bli bankrutt för att jag ger pengar till honom!
    Detsamma gäller då de "stackare som inte har råd" - jag tror att Gud tar hand även om dem, men om man inte vill ge tionde så är det ju bara att låta bli. Det är väl ingen annan som sitter och glor på mina kontoutdrag heller?
  • Anonym

Ja, men jag ser ju bara då man går i kyrkan nån söndag och de tar fram den där "tiggarbössan". Herregud vad de som ger mkt pengar (typ en femhundring) gärna gör det lite dramatiskt så det verkligen ska synas hur givmilda de är, och de stackrarna som ger ngn tia nästan skäms. Själv behöver jag inte visa för andra att jag ger bara för att visa mig "duktig". Brukar snarare demonstrativt låta bli att ge då.
    Kan istället vid nåt tillfälle skicka pengar till ex cancerfonden där de verkligen gör nån nytta!

• Anonym (Tionde)

Fast tionde behöver man ju inte ge på söndagarna... Vi ger via bankgiro.

• Anonym (Lilla jag)

Nu har jag tyvärr inte läst hela tråden, men är detta Svenska kyrkan, EFS, eller vad för typ av församling om jag får fråga?

• Jossa 79

En fråga:
    Får ni veta vart pengarna går varje månad?
    Jag menar, skulle ju se lite suspekt ut om pastorn kommer i en ny fet merca en månad, sticker på semster den andra, och renoverar hemmet den tredje....

Jag hade en kompis som gick i bibelskola i en omskriven församling. Hon betalade en månadsavgift för detta, men visste inte riktigt vart pengarna tog vägen. För oss vänner var det uppenbart att hon blev blåst, men hon ville inte lyssna på det örat.......

• Anonym (Sjukt....)

Tycker att det är HELT sjukt att man tror att man skulle "få igen" pengar eller dyl bara för att man är så j-la korkad som skänker pengar till dessa sekter!

• Anonym (!)

Jossa 79
    Ni tyckte hon blev blåst men hon handlade efter sin övertygelse. En bibelskola kostar i material, lokal, uppvärmning och ersättning för de som undervisar och vilken kvällskurs,studiecirkel mm kan man få gratis då?

All ekonomi i en församling är offentliga uppgifter och det finns möjlighet för alla att ta del av det.

Svar på tråden Ja, jag ger tionde