• Anonym (Tionde)

Ja, jag ger tionde

I en annan tråd ställde jag frågan vad folk gör med sina pengar. När jag räknade upp vad vi lägger pengar på så nämnde jag att vi ger tionde, dvs att man ger tio procent av sin inkomst till sin församling. Eftersom folk tyckte att det var upprörande/korkat/annorlunda så startar jag en tråd där vi kan diskutera den frågan.

Ja, jag ger tionde. Jag är inte "tvingad" på något sätt av min församling - det är helt mitt eget val. Jag har tre anledningar till detta val.
    Den ena är att jag tycker att min församling gör något vettigt, och jag vill bidra till att den ska kunna fortsätta existera.
    Den andra är att jag tror på Bibeln, och jag tror att den uppmanar mig att ge tionde.
    Den tredje är att jag tror att Gud belönar den som ger - dvs jag ser det inte som att jag förlorar något på att skänka pengar, utan tvärtom så tjänar jag på det.

Om ni tycker att jag är lurad, oförståelig eller knasig så får ni gärna fråga - jag förstår att detta kan verka provocerande för vissa.

• Svar på tråden Ja, jag ger tionde
  • Anonym (fundersam)

anonym (pingstk:a)

citerar dig
    Skulle han då jobba ideellt menar du? Hur skulle han då överleva rent praktiskt...?
    Prästen i Svenska kyrkan får väl också lön??? Och han predikar också, och gör massa annat precis som en pastor.

jag har sett många olika pastorer som arbetar ideellt. jag har sett att det funkar och därför är jag tveksam att ge tionde. som jag har skrivit så många ggr nu i denna tråd. dom kan ha ett riktigt dagjobb ändå.

• Maja o Felicia
    Anonym (pingstk:a) skrev 2007-02-27 21:31:11 följande:
    Anonym skrev 2007-02-27 15:43:02 följande: Ja, men jag ser ju bara då man går i kyrkan nån söndag och de tar fram den där "tiggarbössan". Herregud vad de som ger mkt pengar (typ en femhundring) gärna gör det lite dramatiskt så det verkligen ska synas hur givmilda de är, och de stackrarna som ger ngn tia nästan skäms. Själv behöver jag inte visa för andra att jag ger bara för att visa mig "duktig". Brukar snarare demonstrativt låta bli att ge då. Kan istället vid nåt tillfälle skicka pengar till ex cancerfonden där de verkligen gör nån nytta! Vi ger våra pengar via internet, precis som många andra betalar sina räkningar över nätet.
    I bibeln står det att man skall inte framhäva sig själv... Och den som du upplever gör det lite dramatiskt och lägger i stora summor är nog inte den person som gör det för att reta gallfeber på dig eller någon annan utan det är vanligt att man ger en större summa för att då behöver man inte ge varje gång... Du borde inte ta illa upp... (Med lite allvar men menar inget illa= sköt dig själv) Man ger det man kan och man ger med kärlek och en stor tacksamhet av att det jag ger är till hjälp för någon och det är det som är det viktiga! Inte hur mycket eller hur många som ser... Och att du ger till canserfonden är ju super... Vet flera som ger sitt tionde till Barncanserfonden mm
  • Anonym (pingstk:a)
    Maja o Felicia  - jag antar att ovanstående inlägg inte var ämnat till mig utan till någon annan "anonym"??? Eftersom jag citerar andra och mitt lilla inlägg kommer som en liten rad allra sist i inlägget och jag inte ger pengar till cancerfonden, menar jag!

(Rätt ska vara rätt... vill inte bli felciterad bara...)
    Anonym (fundersam) skrev 2007-03-09 23:20:30 följande:
    anonym (pingstk:a)citerar TS.Jag tror inte att Gud gillar mig mer för att jag betalar tionde (eller mindre för att jag slår min fru/man). "Det finns inget jag kan göra för att Gud ska tycka om mig mer, och det finns inget jag kan göra för att Gud ska tycka om mig mindre". med det uttalandet så är väl det klart att jag funderar på vad h*n menar. känns som det finns alla möjliga sekter nu för tiden som försöker godkänna det mesta. men fick mitt svar sen av TS av h*n menade. nöjd?
    Ok.
  • Anonym (Solen)

Hej!
    Vilken härlig tråd, har aldrig sett den förut :)

Vi ger också tionde, för oss är det en självklarhet som kristna. Jag har aldrig någonsin tänkt att jag på så sätt "förlorar" pengar. Jag tror att man genom att ge til Herren det som hör Honom till, så blir man välsignad tillbaka. Välsignelsen märker jag varje dag: jag har det bra, vi är friska, alltid mat på bordet, fred i hjärtat!

• Anonym (Solen)

Vill bara skriva till er som sa att tionde bara går till hus, bilar mm till pastorn. För det första så väljer man ju (bör i alla fall) en församling och pastor som man har förtroende för. I vårat fall så jobbar pastorn i ett "vanligt" jobb vid sidan av (halvtid) så han tar bara ut absolut det lilla han behöver av tionde. Resten går till missions-arbete, underhåll av församligslokal mm.

Om jag märkte att en pastor hade jättefint hus, dyra bilar, materiella saker i överflod osv - då hade jag börjat tvivla på honom och valt en annan.

• silhuett

Jag och min man ger också tionde till vår församling.

I vår församling är det inte nått tvång, men välkommet såklart. Jag vet inte om en enda frikyrklig församling där det är tvång på att ge kollekt eller tionde, och då har jag ändå erfarenhet av ca 5 stycken olika...

Pengarna i vår församling går till:

el
    hyra
    elektronisk utrustning
    eventuella renoveringar
    missionsarbeten utomlands
    lön till pastorn
    kaffekassan
    etc.

En församling behöver pengar för att kunna gå runt, och det tycker jag att medlemmarna ska bidra med, för vem ska annars betala?
    Sen HUR mycket man vill ge får man såklart bestämma själv, för oss känns det bra att ge 10%.

I vår församling så har vi varje år ett årsmöte, där det i detalj redovisas hur mycket pengar som kommit in, och till exakt vilka ändomål pengarna har gått, och hur mycket som är kvar.

• silhuett

"jag har sett många olika pastorer som arbetar ideellt. jag har sett att det funkar och därför är jag tveksam att ge tionde. som jag har skrivit så många ggr nu i denna tråd. dom kan ha ett riktigt dagjobb ändå."

Eftersom min pappa själv är pastor och jobbar som snickare utöver det, så kan jag intyga att det går åt mycket tid till pastorsjobbet.
    Min pappa har fått gå ner i arbetstid sen han blev pastor, så jag tycker inte det är mer än rätt att de ska få nån slags lön för det de gör.

Det är inte bara att hålla en predikan på söndagen, predikan ska även planeras i förväg. Pastorn har även en diakonal tjänst, att fungera som själavårdare, vilket kan ta mycket tid och energi.

• Anonym (oxå pingst)

Jag tillhör en församling vars ekonomi är uppbyggd på att vi betalar tionde. Vi har full insyn i vart pengarna går (el, värme, pastorns lön, barnverksamhet etc). Varje månad hålls församlingsmöte där vi gemensamt beslutar om allt. Vi har valt att ha en pastor anställd på heltid. Vet inte exakt vad han tjänar, men tror det är mindre än vad jag tjänar som lärare, alltså inga lyxvillor/bilar.
    Tiondegivandet är helt frivilligt, kontrolleras inte på något sätt, men utan det skulle vi inte ha råd att ha en pastor anställd och en kyrka att vara i.
    Vår pastor predikar på söndagarna och ibland vid andra möten under veckorna, han hälsar på äldre församlingsmedlemmar (och andra), sjunger på äldreboenden, undervisar ungdomar i konfirmationsgrupper, ordnar skidresor för ungdomarna, begraver och viger folk, skriver församlingsblad, och finns till hands för de som behöver någon att prata med med mycket mera. Självklart kan man ha en verksamhet som bygger på att olika personer gör dessa bitar på sin fritid, men så har inte vi valt att ha det.
    Pengar vi får in på andra sätt, ex loppis-försäljning, väljer vi att skänka till andra ändamål, ffa till ett barnhem vi stöder.

• Anonym (oxå pingst)

Kan tillägga att vi är gott om människor som arbetar ideellt också, med barnverksamhet, som vaktmästare, organister etc

• Anonym (fundersam)

anonym -(oxå pingst)

ja det går åt mycket tid åt att vara pastor.
    min pappa var oxå "pastor" tog ingen lön och hade ett heltidsjobb.
    det fungerar.
    vi gav pengar om man ville. inget tvång. allt drivs av frivilliga bidrag och ingen tar lön. pengarna går enbart till material och hyror´osv.

Anonym (fundersam) skrev 2007-03-11 21:15:14 följande:
    anonym -(oxå pingst)ja det går åt mycket tid åt att vara pastor. min pappa var oxå "pastor" tog ingen lön och hade ett heltidsjobb. det fungerar.vi gav pengar om man ville. inget tvång. allt drivs av frivilliga bidrag och ingen tar lön. pengarna går enbart till material och hyror´osv.
    Kanske är detta lite OT...
    Men, jag undrar bara - inte elakt eller näsvist - hur fungerade det i församlingen då? Hur pass engagerad kunde din pappa verkligen vara i sitt pastorala arbete i församlingen? Om han hade ett heltidsarbete vid sidan om sin pastorstjänst så anser jag iaf att församlingen - eller er familj - på något sätt måste blivit lidande? Eller så la han inte ner lika mycket som en heltidsanställd kan på församlingen?
    *Bara en fundering, nyfiken, inget nedvärderande menat alls!!!*
  • Maja o Felicia
    Anonym (pingstk:a) skrev 2007-03-11 19:05:12 följande:
    Maja o Felicia  - jag antar att ovanstående inlägg inte var ämnat till mig utan till någon annan "anonym"??? Eftersom jag citerar andra och mitt lilla inlägg kommer som en liten rad allra sist i inlägget och jag inte ger pengar till cancerfonden, menar jag! (Rätt ska vara rätt... vill inte bli felciterad bara...)
    Precis.. Blev nog fel när jag la in det :)
  • Anonym (fundersam)

anonym (pingstk:a)

eftersom det finns flera pastorer (?) i församlingen så kan alla ha ett heltidsjobb på sidan om. det fanns alltid någon att vända sig till och ingen behövde vara anställd av kyrkan. min pappa jobbade på dagarna och gjorde det kyrkan krävde på kvällarna och andra tvärtom. visst familjen blev ju den som blev lidande i slutändan men precis som ni som ger pengar till kyrkan och och på så sätt blir välsignad, så är det samma sak med familjen.
    vi ger tid och blir på så sätt välsignade.

vad jag försöker säga är att jag är grymt tveksam till att ge tionde. hur vet man att pastorn inte gör det för pengar istället för kärlek till Gud? Och skulle han göra det för pengar så skulle inte jag vilja lyssna på honom iaf. då är han lika "ond" som övriga världen.
    det krävs mycket av en pastor som inte tjänar några pengar på det han gör. eftersom dom fortsätter iaf helt gratis med det hårda arbetet, så är jag övertygad att dom gör det av kärlek och full övertygelse.

• Anonym (Tionde)

Fundersam:
    Jag förstår hur du tänker, men jag håller inte med om din slutsats.

Jag tror att pastorn i församlingen är väldigt viktig. Jag vill göra det jag kan för att han ska kunna göra ett så bra jobb som möjligt. Jag säger inte att det är omöjligt att ha ett heltidsjobb vid sidan av, men jag vill inte att min pastor ska _behöva_ vara såpass kluven. Jag vill att han ska kunna fokusera 100% på kyrkan. (Och jag tror inte att fem pastorer som fokuserar 20% på kyrkan blir samma sak).
    På samma sätt hjälper vi gärna vår pastor på andra sätt - ex genom barnpassning.

Hur man vet att han inte gör det för pengarna?
    Tja, först och främst får man väl ha lite magkänsla.
    Men sen kan jag ju konstatera att han skulle kunna tjäna bra mycket mer pengar om han gjorde något annat, för så fet lön har han inte. Det är ju inte så att allt tionde går till hans lön direkt. (Då däremot hade jag blivit misstänksam).
    Jag är övertygad om att vår pastor gör sitt jobb av övertygelse också. Det märker man när man pratar med honom. Så enkelt är det.

Anonym (fundersam) skrev 2007-03-23 19:55:34 följande:
    anonym (pingstk:a)eftersom det finns flera pastorer (?) i församlingen så kan alla ha ett heltidsjobb på sidan om. det fanns alltid någon att vända sig till och ingen behövde vara anställd av kyrkan. min pappa jobbade på dagarna och gjorde det kyrkan krävde på kvällarna och andra tvärtom. visst familjen blev ju den som blev lidande i slutändan men precis som ni som ger pengar till kyrkan och och på så sätt blir välsignad, så är det samma sak med familjen. vi ger tid och blir på så sätt välsignade.vad jag försöker säga är att jag är grymt tveksam till att ge tionde. hur vet man att pastorn inte gör det för pengar istället för kärlek till Gud? Och skulle han göra det för pengar så skulle inte jag vilja lyssna på honom iaf. då är han lika "ond" som övriga världen.det krävs mycket av en pastor som inte tjänar några pengar på det han gör. eftersom dom fortsätter iaf helt gratis med det hårda arbetet, så är jag övertygad att dom gör det av kärlek och full övertygelse.
    Ok, då förstår jag din inställning och din åsikt!
    Men jag måste nog hålla med TS här i det hon skriver i sitt inlägg ovan.
  • Anonym (Rutger64)

Hej Maranata har inget medlemsregister.Man ger det man kan I kollekt.Men tionde tror jag inte existerar hos dom.En del kyrkor tigger när de ger förbön.Det känns som pengar kommer före tron på Jesus.Pengar till en kyrka kommer före.Min tanke är varför inte fråga om ni har möjlighet att ge är det till välsingnelse.Det finns en pastor utan ben och armar Nick Voisik.Jag skickade pengar till deras hjälpverksamhet.Och strax efteråt frågade han när kan du igen.Alltså har pastorerna mera kontackt med Gud.Och varför tackar inte pastorer för gåvorna.Jag förstår tanken att Gud tackar den enskilda.Men en uteliggare som har två kronor.Skall han ge 3 kronor.?Kan man ge en uteliggare 3 kronor utan att kräva något tillbaka från Gud.Måste man ge en fattig från en specifik kyrka som hemvist.Jag förstår tanken man blir en grupp i Kristus.

Svar på tråden Ja, jag ger tionde