• Anonym (Tionde)

Ja, jag ger tionde

I en annan tråd ställde jag frågan vad folk gör med sina pengar. När jag räknade upp vad vi lägger pengar på så nämnde jag att vi ger tionde, dvs att man ger tio procent av sin inkomst till sin församling. Eftersom folk tyckte att det var upprörande/korkat/annorlunda så startar jag en tråd där vi kan diskutera den frågan.

Ja, jag ger tionde. Jag är inte "tvingad" på något sätt av min församling - det är helt mitt eget val. Jag har tre anledningar till detta val.
    Den ena är att jag tycker att min församling gör något vettigt, och jag vill bidra till att den ska kunna fortsätta existera.
    Den andra är att jag tror på Bibeln, och jag tror att den uppmanar mig att ge tionde.
    Den tredje är att jag tror att Gud belönar den som ger - dvs jag ser det inte som att jag förlorar något på att skänka pengar, utan tvärtom så tjänar jag på det.

Om ni tycker att jag är lurad, oförståelig eller knasig så får ni gärna fråga - jag förstår att detta kan verka provocerande för vissa.

• Svar på tråden Ja, jag ger tionde
  • Anonym (Tionde)

Fundersam:
    Gud är rättfärdig, dvs vi kan inte komma till honom om vi har gjort NÅGOT fel. Det spelar ingen roll vad det är - om vi har mördat någon eller om vi har ljugit. Det handlar inte om att Gud inte vill ha med oss att göra, utan om att den totala rättfärdigheten och synden inte kan existera tillsammans - något måste ge vika! Men eftersom Gud VILL att vi ska komma till honom så har han gett oss en lösning. Jesus. Jesus har inte ändrat vad som är synd - det är fortfarande fel att mörda (eller ljuga). Men han har tagit våra synder på sig själv, och gått i döden istället för oss. Det innebär att när vi kommer till Gud så gör vi det genom Jesus, "utklädda" till honom skulle man kunna säga. Gud ser på oss, men ser inte det onda vi gjort, utan Jesus - som är fullkomlig.

Kan man då göra vad som helst och ändå komma till Gud? Ja.
    Men jag tror ju att Jesus är något väldigt verkligt även i denna världen. Om man låter Jesus bli en del av sitt liv så kommer han att påverka mina handlingar. Jag kanske har mördat någon, men jag kommer att ångra mig, och inte göra om det.
    Om man däremot bara säger att "jaja, Gud förlåter mig ändå" så har man inte hajat vad kristendomen handlar om, och man är inte kristen!

Nej, enligt Bibeln är det många fler än bara de som lever efter Bibelns bud som kommer till himlen. Annars skulle det nog bli ganska tomt där...
    Men däremot säger Bibeln att om man tar emot Jesus så kommer man att VILJA följa Bibelns bud, och FÖRSÖKA. Det är något helt annat!

Varför Gud vill ha upp alla avskum? För att han älskar även dem. Precis som en mamma inte slutar älska sin son bara för att han börjar knarka och råna folk. Hon är säkert förtvivlad, arg och ledsen - men hon fortsätter älska honom, och hoppas hela tiden att han ska ångra sig och ändra sig.

Nej, en pastor som jobbar dubbelt för att vara pastor behöver man kanske inte ifrågasätta, men om man kräver det av sin pastor för att kunna lita på honom så ska man nog fundera på att byta församling...
    Ja, vi skulle kunna lägga de pengarna på lokaler mm, men jag tror personligen att det vore ett dåligt byte. Jag har hellre en välmotiverad, utvilad, påläst pastor, än en aldrig så fin byggnad.
    Jag sa inte att han bara kostade oss 22 000 kr, men jag sa att det var vad HAN fick. Det var ett svar på någon som antydde att pastorer hade hutlösa löner.

• Anonym (Tionde)

Hårfader:
    Förstod nog inte ditt inlägg riktigt... Jo, Bibeln uppmanar mig att ge tionde (minst).
    Och varför skulle jag inte ge det till min församling? Jag anser att man kan vara behövande på många olika sätt...

• hÅrfaDer

Det jag menar är att din kyrka valt ut vissa bibelord, t ex det om tionde, och utelämnat andra, t ex djuroffer, som ett som du som församlingsmedlem förväntas följa. Ska man ställa de gammaltestamentliga påbuden mot de nytestamentliga förefaller det för mig som om tanken med gåvor i första hand är att de ska komma fattiga och nödlidande till godo - så nödlidande/behövande är väl i allmänhet inte de som jobbar inom din församling? Eller vad lägger du in i begreppet?

• Anonym (fundersam)

ponera nu att Gud tar upp alla avskum till himlen.
    är det då krig där uppe med då?

å andra sidan så står det ingenstans i biblen att paradiset är i himlen utan att ett paradis är förberett här på jorden. men det är ju iofs en helt annan debatt.

du säger att man ska försöka och vilja följa guds ord.
    jo iofs. men det gäller ju alla guds ord inte bara delar utav den.
    i biblen får man inte äta blod tex. följer ni den.

om man ska leva efter bibelns läror så gäller ju det allt. inte bara vissa delar av den som passar just nu.
    håller med hårfader att eftersom ni ger tionde så borde ni även följa resten.

• Anonym (Tionde)

Hårfader:
    Min församling har inte valt ut någonting. Jag tänker själv, tack så mycket.
    Och djuroffer är ett gammaltestamentligt bud, medan tionde finns kvar även i NT.
    Pengarna som jag ger min pastor ger jag inte bara till honom - jag ger dem även indirekt till de människor som blir hjälpta av honom! Personer som nu i efterhand kan säga att de var "behövande" och "nödlidande", även om det de behövde kanske inte var sedlar eller mynt.

Fundersam:
    Nej, varför skulle det vara krig i himlen? Då missade du hela mitt förra inlägg ("om man låter Jesus leda en så kommer man att ändra beteende").
    "Himlen" är för mig ett teoretiskt begrepp. Jag placerar det inte fysiskt uppe i himlen, men det är ett ord som folk förstår.
    Jo, man får äta blod enligt Bibeln.

• Anonym

Ger du tionde på brutto eller netto? Vad undervisas det i er församling? För mig är det självklart att ge tionde men just nu ger vi på netto och det skulle vara kul att lägga på brutto istället. Det är bara härligt att kunna ge bort massor med pengar varje månad.

• Anonym (Tionde)

Vi ger på netto. Det är ju liksom en tiondel av de pengarna som _jag_ får. (Javisst, en del av skatten går till t ex pension, men jag lär ju ge tionde på pensionen också, så det jämnar nog ut sig). Men visst är det som du säger - man känner snarare att man vill ge mer än mindre! =)

• Anonym

Har inte läst alla inlägg o svar men ponera att du ngn månad får det kärvt ekonomiskt och din ekonomi går inte ihop av ngn anledning. Måste du ändå lägga en tiondel till församlingen så att du inte klarar av att leva den månaden eller kan du få "uppskov", nyfiken liksom??

• Maja o Felicia

Vi ger 10:e  Med glädje!!

• Anonym

Jobbigt för de stackarna i församlingen som kanske egentligen inte har råd att ge 10 % av sin inkomst men känner sig "tvingade" då alla andra gör det, vill inte vara sämre liksom.

Svar på tråden Ja, jag ger tionde