har börjat skriva lite på mitt förlossningsbrev... Ni som orkar kan väl läsa igenom det, kommentera det, ge kritik. ta bort/lägga till. formulera om. ta gärna ideér ur mitt brev om ni vill oxå.
Mitt förlossningsbrev.
Till berörd personal på förlossningsavdelningen, Danderyds sjukhus.
*Första barnet.
Vi vet att det är en flicka efter att ha gjort köns UL på Sibyllekliniken i Stockholm i vecka 24.
*Vill under förlossningens lopp få bekräftat att barnet mår bra.
*Jag vill hela tiden bli underrättad om vad ni gör och varför. Även om det kan upplevas smärtsam/obehaglig.
*Jag vill att Johan ska vara delaktig under hela förlossningen - ge honom gärna tips för hur han kan hjälpa mig i förlossningsarbetet på bästa sätt.
*Om jag behöver sövas vill jag att Johan är vid min sida och att han sen uppmuntras att stanna hos bebisen och hålla henne vid sitt bröst tills jag har vaknat.
*Jag kan ej tänka mig akupunktur då jag är mycket nålrädd.
*Jag och Johan har ej gått någon psykoprofylaxkurs, och vill därför ha extra mycket hjälp med andningen under förlossningen. Jag är rädd för att svimma/tappa medvetandet i samband med smärtan eller fel andningsteknik.
*Jag vill ha medhavd skiva med avslappningsmusik på under förlossningen.
*I första hand vill jag klara mig utan ryggbedövning. Om jag klarar mig så vill jag endast ha lustgasen. I samband med lustgasen är jag orolig att göra fel, så vill ha mycket hjälp med den så jag andas in rätt mängd vid rätt tillfällen osv.
*OM jag behöver ryggbedövningen (epidural) så kan det vara bra att veta att jag har en tatuering i svanken så bedövningen kanske inte kan placeras på ”rätt” ställe. Kom också ihåg att jag är mycket rädd för sprutor och stick, därav anledningen till att jag OM det går vill klara mig utan bedövningen.
*Jag kommer att använda mig av mina tens-plattor under värkarna.
*Jag vill ha möjlighet att röra mig mycket under värkarbetet för att hjälpa min kropp på traven.
*Jag vill föda i ställningar som underlättar utdrivningen. De ställningar jag funderat mycket på är bla knästående. Men jag litar på att BM hjälper mig tillrätta och hitta den position som är bra för just Mig.
*Jag vill ha Johan vid mitt huvud under förlossningen.
* Jag är rädd att spricka mycket och vill få hjälp av barnmorska att hindra detta i möjliga mån.
Vill ha tydliga instruktioner om när jag krysta, vilken ställning jag bör inta för att minska risken att spricka osv.
Provar gärna med bedövningsspray mot mellangården för att minska risken för bristningar och minska smärtupplevelsen.
*En student får gärna vara närvarande, men då smärtan är som värst vill jag inte ha dubbla undersökningar.
Inga risker som har med barnet att göra får tas. Finns funderingar är det bättre med ett akut kejsarsnitt än att spela på barnets hälsa.
*När bebisen är ute vill vi att Johan klipper navelsträngen.
*Om bebisen måste iväg akut på undersökning eller annat direkt efter förlossningen vill vi att Johan följer med hela tiden för att se vad ni gör. Underrätta honom hela tiden om vad ni gör och varför.