• Tania

BF Juli-07 Nr3

Välkomna hit!

Hoppas alla kommer att trivas i nya tråden.

Våra undertrådar:
    BF-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17772988.html
    Vilka är vi?:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774543.html
    Fotoalbum:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774649.html
    Länkar:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774597.html
    Inköp frågor, tips & råd:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774499.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-23 16:52:22:
    Länk till nya BF-listan:

www.familjeliv.se/Forum-11-230/m19908857.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-05 21:23:35:
    Länk till receptbanken:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m20371462.html
  • Svar på tråden BF Juli-07 Nr3
  • Halvblod
    Prinsessan Zelda skrev 2007-05-17 13:24:55 följande:
    Kommer ej ihåg vem som skrev det tidigare i tråden. Men det var om smärtan under förlossningen osv. Det var nån som inte fött barn tidigare som sa att hon var ganska smärttålig och inte var så orolig för smärtan osv. Det var likadant för mig, jag tänkte att det är bara att andas igenom, jag brukar tåla mycket smärta osv. Men när jag på förlossningen och de riktigt onda värkarna kom, då blev jag tagen på sängen eller vad man säger. Kunde inte andas, blev så överraskad och kunde inte samla tankarna eller nånting, bara låg och skrek, tills jag kom på att jag ville ha ryggbedövning (vilket gjorde underverk). Nu vill jag ju inte skrämma nån med detta, men bara påpeka att det kan vara bra att förbereda andning och sin sambo på vad han ska göra i den situationen osv. Jag vill helst försööka utan ryggbedövning denna gången, nu är jag ju beredd på smärtan och hoppas kunna kontrollera det lite bättre. hoppas jag inte skrämde nån nu bara, ville bara ventliera mina tankar
    Det kan ha varit jag...kanske.
    Jag är inställd på att det kommer göra sjukt ont...men jag menar att jag är van vid smärta så det är inget som skrämmer mig. Däremot är jag sååååå rädd för att tappa kontrollen under förlossningen så jag tar till mig dina tips!
  • Lindisen81
    zandrisen skrev 2007-05-17 12:38:16 följande:, tLindisen, känner så väl igen dina tankar, som var mina egna förra graviditeten. Jag och min man hade bara varit tillsammans i knappt 3 månader då jag blev gravid, och trots att vi var tokkära så fanns ju tvivlet och funderingarna, skulle vi verkligen klara det här? DEt enda jag med säkerhet, att det är få saker som binder ett par så tätta samman som att föda bran ihop! Ta det därifrån, och du ska se att det går som en dans, lite knaggligt ibland, men ändå, så är ju livet!
     skönt att höra att det finns fler som varit i samma situation som en själv, att det ändå kan lyckas osv....
    annki72 skrev 2007-05-17 12:44:33 följande:
    Här kommer en bild på nya bebis som kommer till på söndag en liten kille på 8V, någon som har bra namn förslag??
    gu så söt!!! tycker precis som little baby att det ser ut som en charlie!!

Prinsessan Zelda skrev det kan vara bra att förbereda andning och sin sambo på vad han ska göra i den situationen osv.

hur sjutton går det till då??????
  • Prinsessan Zelda

ja, det kanske var du, kommer ej ihåg

Och en del får ju inte ens så fasligt ont under förlossningen. Men jag var säker på att jag kunde ta det, men icke, det kom som en chock. Jag hade aldrig föreställt mig att det kunde göra såå ont. Men det viktiga är väl kanske att det får göra ont och man är inte sämre för att man vill ha bedövning osv

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • Prinsessan Zelda

Lindisen81

Tja, man kan ju gå profylax kurs tillsammans, men det är ganska dyrt. Vi kommer inte göra det. Men man kan ju träna andning tillsammans, sambon kan tex nypa en hårt och så ska man andas rätt samtdigt och så minskar smärtan osv. Finns att läsa om det lite här och där. Sen att man pratar om vad man vill sambon ska göra, förbereda honom på att man kan må väldigt dåligt/bli vresig osv
    Och att man ska ta med saker som kan hjälpa en, tex musik, dricka och annat.

Och vad jag tycker är viktigt för mig denna gången, be BM att hjälpa mig med andning, ge tips osv. Förra gången kändes det som jag låg helt för mig själv och de bara tröstade typ.

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • Lindisen81

zelda; okej, tack för tipsen! ska be sambon nypa mig då, he he. Han som är så snäll kommer typ totalvägra ju!!!! men vi har pratat om att jag vill ha han vid huvudändan, att han kommer hjälpa mig med mina tens-plattor(ta på/av) ge massage, fixa så musik i form av avlappning finns i rummet, att det finns dricka osv...

• little baby
    Lindisen81 skrev 2007-05-17 13:33:06 följande:
    little baby; finns det färdiga "mallar" man kan fylla i??
    Ja vi fick ett formulär när vi var på föräldrarkursen med lite frågor som man kunde svara på och ta med sig till förlossningen. Ett brev som man skriver själv, men en mall att gå efter:

* Vilken eller vilka personer känner du dig trygg med. Vilka vill du ska finnas med dig när du föder?

* På vilket sätt kan barnmorskan bäst vinna föräldrarnas/ditt förtroende?

* Finns det ngt som barnmorskan bör känna till om dig inför förlossningen för att kunna ge dig maximalt stöd?

* Vill du att din man ska delta i olika medicinska beslut som kan bli nödvändiga att fatta i samband med förlossningen och i så fall bli informerade om vilka alternativ som finns, eller vill ni helt överlämna besluten till personalen?

* Vilka faktiska kunskaper har du och din man när de gäller medicinska aspekterna på förlossningen?

ღ ¸.?°´¯)♥BF 070711♥¸.?°´¯)
  • Lindisen81
    little baby skrev 2007-05-17 13:45:54 följande:
    Ja vi fick ett formulär när vi var på föräldrarkursen med lite frågor som man kunde svara på och ta med sig till förlossningen. Ett brev som man skriver själv, men en mall att gå efter: * Vilken eller vilka personer känner du dig trygg med. Vilka vill du ska finnas med dig när du föder?* På vilket sätt kan barnmorskan bäst vinna föräldrarnas/ditt förtroende?* Finns det ngt som barnmorskan bör känna till om dig inför förlossningen för att kunna ge dig maximalt stöd?* Vill du att din man ska delta i olika medicinska beslut som kan bli nödvändiga att fatta i samband med förlossningen och i så fall bli informerade om vilka alternativ som finns, eller vill ni helt överlämna besluten till personalen?* Vilka faktiska kunskaper har du och din man när de gäller medicinska aspekterna på förlossningen?
    tack, men man kan väl sedan utöka med övriga saker ?? tex rädslor/ förväntningar osv?
  • little baby
    Lindisen81 skrev 2007-05-17 13:48:56 följande:
    tack, men man kan väl sedan utöka med övriga saker ?? tex rädslor/ förväntningar osv?
    Ja absolut, ju mer information barnmorskorna har om oss som ska föda desto lättare kan dom bemöta och förstå oss. Då blir samspelet mycket bättre och inga krusiduller allt ska ju bara rulla på...
    ღ ¸.?°´¯)♥BF 070711♥¸.?°´¯)