• Tania

BF Juli-07 Nr3

Välkomna hit!

Hoppas alla kommer att trivas i nya tråden.

Våra undertrådar:
    BF-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17772988.html
    Vilka är vi?:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774543.html
    Fotoalbum:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774649.html
    Länkar:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774597.html
    Inköp frågor, tips & råd:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774499.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-23 16:52:22:
    Länk till nya BF-listan:

www.familjeliv.se/Forum-11-230/m19908857.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-05 21:23:35:
    Länk till receptbanken:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m20371462.html
  • Svar på tråden BF Juli-07 Nr3
  • Prinsessan Zelda
    17. Är det farligt att sova på rygg?
    När man är gravid kan det hända att man får en svimningskänsla om man sover på rygg. Det beror på att livmodern trycker på stora kroppsvenen, vena cava. Återflödet av blod till hjärtat minskar och mängden blod som hjärtat pumpar ut per minut minskar. Det gör att blodtrycket sjunker, hjärtfrekvensen ökar och man får hjärtklappning. Det går över om man lägger sig på sidan, och är inte farligt. Vänster sida är den bästa sidan att sova på när man är gravid, för då cirkulerar blodet bäst, man får mindre besvär av halsbränna och det är skönare för ryggen.

från www.mama.nu/gravidnojor
    bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • jennsans

solstraalen: du frågade vad BM sagt vid inskrivning.
    min tyckte mest att min målsättning ang vikten under graviditeten ska vara att inte gå upp någonting alls. (ej hållt) gått upp ca 1,5-2 kg hittills. samt fick frågan om jag ville träffa dietist.
    men alla mina värden var jättebra. tror inte de gör sockerbelastning om inte mitt blodsocker går upp mer på vanliga kontrollerna.
    gjorde inte heller något om jag gick ner under grav. men skulle inte banta. (ok att gå ner genom bättre matvanor och mer motion)
    tycker en del under detta programmet ikväll gäller för folk även utan övervikt?? ryggmärgsbråck kan väl även smala mammor få barn som har? tycker mycket beror på hur man lever. en smal människa kan ju ha mycket sämre värden som blodfetter samt blodtryck än en fet?
    ska däremot ta tag i att gå ut och gå en massa med barnvagn efter förlossning.

• jennsans

samtidigt så sa de på programmet att kvinnor med högt BMI har svårare att bli gravida. har jag inte märkt något av i mitt fall iallafall. räknade med att det skulle kunna vara svårt efter att jag slutade med p-piller. men hade tack o lov bara en riktig mens emellan trots ej aktiva försök att pricka rätt.

• Jessa6

Jag tror också att man går upp mer vissa veckor, bara senaste veckan har jag exploderat med 2 kg...förstår inte vad de kom ifrån...?!

• L2K

Nu får ni babbla vidare utan mig tjejer! Här kallar sängen!
     Och om ni är lite snälla så lämnar ni bara lite att läsa igen imorn! (med tanke på kvällen aktivitet så lär det nog finnas ett antal sidor att läsa ikapp imorn)
    Sov gott!

Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
  • mrsbygg

hallå, läst allt nu *hua* vårat trådlösa internet är trasigt, och vi har bara en sladd. så ja fick låna den nu en snabbis av sabon jag ska till bm på torsdag får se va ja gått upp då. vägde 69kg vid inskrivningen och jo lite för många kilon men det visste jag redan om, är 1.62. min mål vikt är 55kg..höll juh på träna å ha mig. hoppas ja går ner till det sen efter denna ploppat ut! jag har sån äcklig huvudvärk och halsbränna knaprar novalucol som om d vore godis..står juh inte hur många man får ta per dygn. så ja knaprar på..hjälper inte mycket kan jag säga. suck.. nått annat ni tycker man ska prova mot halsbränna??

• Jessa6

Nu ska jag nog koja jag med, ska se om det är något på tv man kan glo på förutom hockey...God natt tjejer!

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3