And more löööve for all of us
Ny tråd igen för oss njutningsglada tisdagsföräldrar som hängt ihop länge. Nu ser vi fram emot våren och sommaren...
Ny tråd igen för oss njutningsglada tisdagsföräldrar som hängt ihop länge. Nu ser vi fram emot våren och sommaren...
Grattis Marv,den var ju superfin och ni får stanna i stan
Ha en toppenhelg alla..själv ska jag jobba...
Kram
Yaaaay!!!! Vad kul att ni blir kvar i stan!!!! Grattis grattis grattis!
Hus Schmus forresten Nu slipper ni klippa grasmattan, rensa stuprannor och skotta garageuppfarten, fatta vad mycket tid ni kommer spara! En del av vilken forslagsvis kan spenderas drickandes Pina Colada-slushie med mig.
Ok, tredje inlagget: vi har fatt dagisplats! Sa nu kommer jag ha en massa fragor till er erfarna forskoleforaldrar i sommar.
Men en annan fraga lite snabbt - vad har ni for bilstol och vad ar bra med den? Vi har ju ingen bil men behover en hemma hos mina foraldrar och har noll koll. Mycket tacksam om nagon har tid och ork att tipsa oss!
G och jag är solokvist i dag eftersom M jobbar. Har hunnit med sovmorgon (hurra!), sandalshopping till G på Vincent i Täby C och en tur till vår lekpark för att gunga, vilket är G.s absoluta favoritgrej just nu.
050930: Vi har två bilstolar (en i vår bil och en i min mammas eftersom hon hämtar G en gång i veckan). Båda är Britax, som är ett bra märke (tyschk ingenjörskonst ni vet ).
I vår bil sitter en Britax Freeway - fördelen med den är att den är bra i bilar som inte är jättestora, annars kan det bli trubbel för den stackare som ska sitta där framme. Den fungerar också i de bilar som har kortare bälten - vilket vissa modeller har. Ni får kolla upp det! Vidare är den bara bakåtvänd, tar barn upp till 25 kg tills de är cirka 4 år (fast det betvivlar jag att G kommer göra). Stolen kan justeras så att den får viloläge, dock inte under färd (har aldrig gjort det).
I mammas bil, som är lite större, har vi en vändbar Britax Two Way Plus som de kan ha bakåtvända tills fyra och sedan framåtvända ytterligare två år. Planen är att vi ska ha den till G när/om han får ett syskon som behöver hans freewaystol.
Båda stolarna är köpta när Babyland haft kampanjer. Det har vi sammantaget sparat över 1000 kronor på. Så håll ögonen öppna - både Babyland, Babyproffsen och Barnens Hus kör med sånt. Förutom Britax finns Akta-stolarna som brukar vara bra i pris men jag kan inte uttala mig om hur de är.
Och sen vill jag bara säga att med en trädgård så lägger man sig på den nivån man själv behagar. Vår är - klippa gräsmattan med motordriven gräsklippare och sätta på vattenspridaren. Det räcker gott och väl just nu
Ha en bra lördag och helg alla
Massor grattis Marv & så glada att ni blir kvar i stan!!
050930: Vi har en Britax tror jag det är, eller rättare sagt två för vi har en till makens jobb-bil också. Den ska fungera till hon är fyra år och är en bakåtvänd som funkar i både fram och baksäte. Köpte den för att den var en av få som fanns i enfärgat svart utan massor konstiga mönster, så säkerheten har jag inte koll på . Den är enkel att sätta dit och ta bort, tar typ en minut, man trär några "bälten" i framstolen och så använder bilens bälte så är det klart. Sen är jag osäker på hur hon ska få plats i stolen tills hon är fyra men det är en annan femma.
Okt: Kul att nya dagiset blev bra! Tack för tips om fleece, vår börjar bli liten. Ska ändå dit och byta ett par byxor som jag råkat handla två av samma av...
Tack S3! Ska kolla upp Britax da alltsa, den sista later ju bra om man kan ha den lange. Ang. bilstolar forresten sa har man i Australien bara bakatvanda tills de ar 6 manader, sen ar det framatvanda stolar som galler. Lite konstigt nar det nu finns statistik som sager att det ar 4-5 ggr sakrare att aka bakatvant till 4 ars alder (eller vilka siffror det nu var?).
Naval, Agnes som inte ar sa van vid att aka bil har verkligen klarat langa bilresor jattebra har nere, nagot jag misstanker skulle vara svarare om hon inte sag oss eller vagen sa bra. Och vad gor man nar det inte finns bakatvanda stolar i hennes storlek?
Tack Uno ocksa!
En till fraga sa har pa lordagseftermiddagen: dricker era barn mjolk och i sa fall hur mycket? Agnes gillar det inte verkar det som (eller sa ar det for att vi inte jobbat tillrackligt hart for det), och aven om hon garna ater yoghurt och ost sa blir det inte varje dag precis. Funderar pa om hon far i sig tillrackligt med kalcium.
050930: Ett tips - gå till barnsäkerhetsbutiken (som numera ligger i den stora Babyproffsen-butiken) på Fleminggatan nära V-gallerian. Där har de bra personal som kan hjälpa till - vi köpte vårt första babyskydd där och de vet vad de pratar om. När vi var där senast fick vi förresten tips om en stol från Brio som är bra också - tror den heter Zento eller något sådant.
Gud vad tjatig jag är - men om du kollar www.barnenshus.se så har de kampanj på en stol (duoflex XTP - tror det är en Akta va?) till riktigt bra pris. Annars kostar nämligen en vändbar runt 2.500 kronor.