And more löööve for all of us
Ny tråd igen för oss njutningsglada tisdagsföräldrar som hängt ihop länge. Nu ser vi fram emot våren och sommaren...
Ny tråd igen för oss njutningsglada tisdagsföräldrar som hängt ihop länge. Nu ser vi fram emot våren och sommaren...
050930: G gör ju inte det eftersom han är allergisk, men vi ger kalciumtabletter till honom för att kompensera för den förlusten. Finns att köpa på Apoteket och är inte särskilt dyrt. Vi krossar tabletten i mortel och kör ned pulvret i hans kvällsvälling. Fråga ditt bvc hur mycket kalcium A behöver få i sig per dag - det borde de väl veta?
Tack S3, din tjatighet (las: hjalpsamhet) uppskattas Ska kolla upp stolen, visst ar det en sadan ni har MinMelvin? Har for mig att vi pratade om den den gangen vi kakade tapas och du hade parkerat utanfor oss. Om jag kommer ihag ratt, vad tycker ni om den?
Ska absolut prata med BVC, sitter bara har pa andra sidan jordklotet och ar nojig...
050930: Tror det är väldigt svenskt med barn bakåt och att i princip hela övriga världen så åker barn framåt e babyskyddet men jag håller med om att det är konstigt eftersom det är säkrare. Majken åkte framåt när vi var i Spanien i somras men hon gillar å' andra sidan att åka bakåt också.
Mjölk, dricks med stor aptit och i stora mängder. Kan du inte testa att låta henne dricka i en rolig mugg eller med sugrör så kanske det blir roligare? Vi kör med feta mjölken, röd, vilket BVC har påpekat att "det rek inte utan räcker med mellanmjölk". Men äter man fettsnålt i övrigt och dessutom inte är vidare stor så följer jag magkänslan och undviker allt som är light och non-fat.
Vi har en Akta duoflex XTP och är supernöjda! In och ut med armar sker hur smidigt som helst!
snart tre: Är väldigt glömsk nu, men visst är det äggprotein som G är allergisk mot? Hur yttrar/yttrade sig det? Alice är på utredning för födoämnesallergi och jag misstänker det ovannämnda.
Anna: Han är allergisk mot mjölkprotein och ägg. Han fick hemska utslag, gick upp dåligt i vikt och hade diarrée, men vad som var mjölk- respektive äggrelaterat kunde de inte svara på - det brukar vara liknande symptom. Det som skiljer mjölk från äggallergi är att äggallergin finns det tre nivåer på, där jag tror G hade den lägsta. Har man den värsta tål man inte ens att det finns ägg i samma rum eller att någon knäcker ett ägg. Vad har A för symptom?
Glömde: Det är väldigt vanligt att barn är allergiska mot både mjölk och ägg - de hänger ofta ihop. Sen så var G väldigt stissig, grät mycket och hade svårt att komma till ro (förmodligen för att han hade ont i magen) innan han fick diagnosen *eller rättare sagt innan vårt fd skit-bvc behagade ge en remiss * Så fort vi tog bort mjölken blev han som ett annat barn. Ägg har han aldrig smakat, däremot vet jag att jag åt det vid några tillfällen när jag ammade och det kan räcka för att utveckla en allergi. Bra att veta till nästa gång - då ska jag undvika både mjölk och ägg.
Alice har ständig diarré. Hon har haft det sedan 8-9 månaders ålder, men det var först för några månader sedan som vi började reflektera över det. Dessutom så får hon stora sår i rumpan av diarrén. Även om blöjan byts nästan med en gång. Hon är också väldigt torr i huden och har ofta rödblossiga kinder. Provade ett tag att ge henne låglaktosmjölk då vi misstänkte laktoskänslighet (vilket jag har), men det blev ingen förbättring. NÅGOT är det ju...
snart tre: TACK för informationen! Tycker mig se ett samband med fisk och ägg (och i viss mån mjölk) faktiskt. Gjorde pannkakor för några veckor sedan och då var diarrén värre än vanligt och i förrgår åt vi fisk och då blev det blöjbyte 4 ggr inom loppet av 2 timmar. Men det kan ju vara tillfälligheter?
Anna: Det låter precis som det G hade! Men be att de kollar henne för mjölkprotein också - låglaktos hjälper inte om det är mjölkproteinet hon inte tål. Stackars A När ska hon kollas? Är det snart? Prova att ta bort all mjölk och se om det blir bättre - det är inte så svårt och det finns mycket bra ersättningsprodukter. Men då måste de ge henne rätt mat på dagis också, tänk på det!
G blev bättre redan dagen efter vi slutade med mjölk, men det tog ett par veckor innan alla eksem var borta helt och det gör det ofta. Men diarrérna upphörde snabbt.