• snart tre

And more löööve for all of us

Ny tråd igen för oss njutningsglada tisdagsföräldrar som hängt ihop länge. Nu ser vi fram emot våren och sommaren...

• Svar på tråden And more löööve for all of us
  • snart tre

Anna: Ja, fisk är vanligt att de inte tål! G verkar inte vara allergisk mot det. En annan sak de kan utveckla är allergi mot sojaprotein (fågel, ärtor osv) så om ni byter ut mjölkprodukterna gör det mot de havrebaserade (Oatley, Go Green osv) - inte mot sojaprodukter. Det avråder de nämligen från.

Hoppas ni får snabb hjälp!

• anna28sthlm

Johan var till vårdcentralen med henne för två veckor sedan och då tog de diverse blodprover som vi ännu inte har fått svar på. De skulle också skicka en remiss till en barnläkare för vidare utredning. Antar att man som förälder får ligga på rätt hårt för att inte ligga sist i den där kön i all evighet... Hon säger ofta "aj jumpan" när vi ska byta på henne och det skär ju i mammahjärtat

• anna28sthlm

Snart tre: TACK igen! From nu så är det Oatley eller Go Green som gäller! Tack och ha en fortsatt mysig helg!

• 050930

Tack Anna for synpunkt pa bilstol! Vad jobbigt for Alice, hoppas ni svar pa vad det ar. Agnes ar allergisk mot agg, hon fick utslag over hela kroppen (typ nasselutslag) och kliade sig i ogonen, och ett pricktest visade en 3:a av 5. Inte superallergisk alltsa men tillrackligt for att hon inte far ata agg alls nu. Forhoppningsvis vaxer hon ur det dock.

Uno: bra tips om mugg/sugror osv. Vi har inte riktigt jobbat hart pa det som sagt, men det kanske ar dags nu.

• Tempo

Oj, vilken aktivitet det har varit här inne! Kul att höra ifån dig, Jenny! Vi har en Akta-någonting bilbarnstol. Den funkar bra, nu när vi monterat den rätt och fått längre bälten. Vår går också att vända och precis som flera av er andra kommer det säkert ske innan 4 års ålder. En fråga ang. detta - vi har köpt ny bil och i den kan man inte koppla ur airbagen i passargerarsätet. (jag vet, ni tänker säkert att hur dum får man blir som köper en sådan bil med två små barn. Även jag har tänkt den tanken några gånger...) Men då undrar jag om det är säkert att ha en bilbarnstol framåtvänd i passargerarsätet? Inte för att vi ska ha det än, men det kan ju vara bra att känna till. Borde ju vara säkert för då fungerar väl airbagen som på en vuxen? Någon som vet?

Jenny - Ella dricker en del mjölk, kanske 2-3 glas om dagen. Frukost och mellis på dagis blir det ju alltid ialla fall. Men vi kör med samma mjölk som vi dricker, lättis...

Låter jättejobbigt med alleriger! Och stackars lilla A, Anna! Inte roligt att ha ont i rumpan... Hoppas ni får svar på testerna och kan få rätt hjälp. Det är kanske inte så ovanligt med äggallergi? Vi har tack och lov inte märkt av något, det skulle bli jobbigt eftersom ägg är Ellas absoluta favvismat...

Till skillnad från dig, S3, har jag blivit en inbiten trädgårdsfantast! Tycker att det är superroligt och är ofta på Plantagen och köper växter och frön och dyligt. Det kunde man ju inte tro om sig själv, jag som alltid tidigare har föraktat trrädgårdsarbete. Nu längtar jag bara till att ha en riktigt stor trädgård (till en stor villa) med höga häckar mot grannar.... Trivs jättebra i vårt hus men både jag och Johan har väl insett att vi kanske inte är radhusmänniskor....

Ha en trevlig lördag!

• snart tre

Tempo: Jag menade bara att trädgård per automatik inte behöver betyda massa jobb - utan att man själv väljer hur mycket tid man lägga ner. Vi tycker vår trädgård är mysig att vara i också, men gör just nu inte så mycket mer än underhåller den eftersom vi har lite planer för den längre fram. Problemet är att G är en riktig rymmare och vi har visserligen en häck, men garageuppfarten gör att han kan smita, vilket han gör hela tiden. Så tills vårt nya plank kommer upp är det svårt att lägga sig på någon högre nivå än att klippa gräs och vattna. Balkongen ska jag däremot ta tag i snarast - den sitter utanför vårt sovrum och där ska vi fixa så att vi kan sitta på kvällarna och ha det mysigt när G sover.

Radhus: Ja, det är ju inte som att ha villa, men vi har nog haft tur. Vi har inte snokiga grannar som hänger över häcken eller en massa krav på saker som ska göras, som att umgås för att man bor bredvid varandra. Urk! Det är en soft stämning här. Men vi vill också gärna ha villa längre fram - nu känns det däremot ganska lagom att ha 500 kvm tomt och ett hus som inte tar timmar att städa.

Airbag och bil i framsätet: Jag har för mig att de sade när jag körde Gillingebanan i höstas för mitt körkort att barn inte får sitta där det finns airbags eftersom de inte klarar påfrestningen när den löses ut. Kort sagt - de krossas. Kan ni inte ha båda i baksätet i stället och så ha en spegel där bak? Vad har ni köpt för bil förresten?

• Perkan

Åh vad jobbigt med ev allergier och diareér Hoppas allt löser sig och ni finner ut vad lilla Alice har för nåt!!!

Bilbarnstolar, då har vi 1 st Akta Gracco och 1 st Britax Two-way-plus, jag har ingen större koll på säkerheten men rent funktionellt och så har Graccon funkat bäst.  Båda kan man sedan ha framåt också. Förut hade jag alltid Tuva där framme men sedan vi bytte bil så har vi båda tjejerna bak. Den stora framåtvänd i Britaxen och Tuva bakåtvänd.

Å grattis till dagisplats 050930!!!!!!!! Måste kännas skönt att få veta det i sådan god tid

Här är det en riktig mjölktjej, om hon skulle få välja så skulle hon dricka flera liter per dygn - hon ääääälskar "mölk" , men hon får det till alla 3 huvumålen, mellanmjölk blir det då det bara är pappa som dricker mjölk här hemma och det är den han vill ha.

Guuud vad härligt med helg och fint väder, dock lite blåsigt. Då Y varit och jobbat idag så har vi lunchat med en kompis på Vurma och sedan lång-promenad runt hela stan medans Tuva sov, efter det baddräktsshopping åt Tuva (vi åker utomlands om en vecka!!!! ) och sedan fick hon leka av sig i Vasaparken innan det blev hemgång nyss. Nu fick Y bada henne så jag fick lite egotid med läsning och datorn

Ska börja fixa med mat strax då vi ska ha över lite vänner på middag ikväll..... 

Ha en fortsatt trevlig helg allihopa!!!!!!!!!!

Svar på tråden And more löööve for all of us