• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Frill

Grattis till sötnosen Viktor Sole! Tycker han är lik dig. Han var nästan exakt lika stor som Adam

Och grattis på födelsedagen ett par timmar i eftrskott Hellur!

Vi fick också väcka Adam i början. Nu vaknar han för det mesta av sig själv, men vi ställer klockan på nätterna för säkerhets skull.

De första nätterna gjorde vi som på BB och la en liten madrass (på BB madrassen från vaggan, här hemma den från barnvagnen) mellan oss med egen liten filt, men efter första BVC-besöket har han sovit i sin egen säng vid vår fotända på nätterna just för att inte bli för varm och det går jättebra. Känns dessutom skönt att kunna ligga sked med sin man om man vill, utan en bebis i vägen.

Murgrönan och Cirpen, i början grät jag mest lyckotårar och var allmänt lättrörd, men i morse hade jag en liten "han vill bara bli buren och jag är trött på att vara insmetad i mjölk och det kommer aldrig att gå när jag ska vara ensam och alla andra verkar klara sig mycket bättre och vad dålig jag är som gråter över mitt barn fast han är så lättskött"-utgråtning. Sen blev resten av dagen mycket bättre Skönt att lätta på trycket.

• Sofffy

Hoho, tack för tipsen ang vart bebisen ska sova. Vi får väl se hur det fungerar när man kommer hem.

Ville iaf bara säga att vi åker in till BB nu.
    Har 3-4 värkar på 10 min. Så nu får ni andra som ska föda på BB-sthlm lägga på ett kol, så att vi kan fika tillsammans.

Hopppas hoppas att jag får bäbis idag!!! Vill inte ha ytterligare ett falsklarm tack.

Kram

• Sole

Vivs

hur gör du på natten när du ammar, kan man vika ner kanten till snuggle nest?

Inatt har vi haft lite jobbigare, ömma bröstvårtor som det skall sugas på hela tiden. Sista tre timmarna har han vaknat till, velat amma en stund, somnat om och sen börjat om från början.
    Har flyttat på mig i sängen så jag kan växla bröst, men har ni andra några bra tips?

Vi har gett extra ersättning efter varje mål, men nu verkar han ju nöjd och somnar om så det kanske inte behövs?
    Blir ju bara orolig att han inte får i sig allt han behöver.

• majlinsa

BasseKat: hoppas allt blir bättre snart..

För tillfället så sover sambon på soffan och ger sängen till mig och William. Vi har en 105 säng och igår var vi på ikea och köpte dubbelsäng så på lördag sover hela familjen i samma säng.

William sover brevid mig då jag ligger och ammar på natten, han blir inte för varm med bara mig men på bb med sambon vart han för varm. Så vi ställer nog spjälsängen mot sängkanten, lägger upp kuddar mot den så får han sova där och med mig sen..

• cirpen

Ginger: Jag diggar Anna W skarpt, men jag sållar rätt mycket om vad hon skriver....En del grejjer känns lite omoderna, men man får ta till sig det man tycker känns vettigt helt enkelt! Amningsproceduren följer jag inte, efter som jag ger flaska ibland.Hon sover så gott ändå efter en flaska...-)

Om att sova i sängen..
    På natten tar jag henne till sängen för att liggamma henne, så får hon sova mellan oss till gryningen då lägger jag tillbaka henne i spjäsängen igen! Den står alldeles bredvid sängen med nedfälld sida så det är enkelt att flytta över. Jag är aldrig orolig för att jag skall lägga mig på henne tror åxå att det är inbyggt att man ej gör det..

Lillenlillen, stämmer med färgerna, har köpt en svartvitröd kossa med stora ögon(!)som jag hängt på sängen, som Anna brukar ligga å råstirra på!

• Björklöv

Nej, Soffy, vänta på mig! Hoppas verkligen att det inte är falskt alarm...

Har sovit riktigt bra mellan kisspauserna, men jag undrar hur mycket jag kan sova egentligen!!! Igår sov jag en timma mellan 12-13 ca, och sedan sov jag nästan hela eftermiddagen, typ 15.30-18. Gick å la mig vid 21.30 och har som sagt var sovit riktigt gott!!! Känner att jag skulle kunna gå å lägga mig å sova igen Det ska iofs vara bra att sova mycket innan fl men det här är ju nästan ett skämt!!!

• Swenglish

God morgon alla!
    freddy har sovit från halv tov till 4, sen från halv fem till halv sju! Känns lyxigt länge!

Om Anna Wahlgren: Jag satt och läste den igår och sen fick jag som Frill värsta anfallet och kunde inte sluta gråta-jag öär världens sämsta mamma, osv osv osv i all oändlighet. inget var roligt och sen fick jag samvetskval över att jag kände så, grät framför min underbare son osv. vet inte om Anna W frmkallade det, men hon fick mig att känna värsta prestationsångesten.

Om amning: På BB ammade jag bara liggandes, oftast bytte jag (min man) plats på bebisen och vände mig själv ett halvt varv. provade även att amma liggandes med honom upp och ner (alltså fötterna vid mitt huvud), funkade också ok, men jag fick ont i ryggen. Nu sitter jag upp och ammar, när brösten svällde gjorde det ont att ligga på dem. Har fått sår på bröstvårtorna och sitter med dem bara och droppar mjölk över hela lägenheten. AJAJAJ för sår på vårtorna! Blir det bättre??? Håller med Frill och Sole som tyckte att det kommer olika budskap från olika BM hela tiden ang amning, jättesvårt att veta vad som är rätt.

Om sovning: Freddy sover mellan oss, vår säng är 180 cm så det finns mycket plats. Sen när amningen stbiliserats kommer han sova i sin korg. Vi har inte väckt honom för att ammas, sover han så sover han. Vi litar på at han får i sig det han beöver, han kissar och bajsar ofta och hade gått upp 200 gram mellan söndag och tisdag. borde vi väcka honom?

Om att bajsa: Igår bytte vi ca 7 bajsblöjor, är det normalt? Några av er har fått kräk-bebisar, vi har fått en bajs-bebis! igår kaskadbajsade han ner pappa och golvet-från skötbordet! Impressive, huh?

Soffy- lycka till (fast nu hinner du ju inte läsa detta...)

Sole- lycka till med näsan-du klarar det!!!

När gick ni ut på promenad för första gången? Man kan ju passa på när han precis har ätit och hamnat i amningskoma! Jag känner dock inte riktigt för att klä på brösten...

• majlinsa

Swenglish: vi har alltid lite bajs i blöjan..
    vår första promenad tog vi när w var 3-4 dagar.. tänk bara på att hålla tuttarna varma

• Zul

haft massvis med förvärkar inatt, o nu dålig i magen. dock nu helt lugnt. så har ingen aning om det är en lång latensfas eller bara falskt alarm... hoppas... typiskt att det avtagit nu.

Lillen och Vivs: hur långa blev era latensfaser till sist? vilade ni hela tiden? berätta... jag vet inte vad jag ska tro om detta!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4