• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Sole

godmorgon!

Jag har klarat hela natten utan nässpray! Nu känns näsan rätt ren när jag sitter upp men det blir litte värre när jag ligger ner men det är en förbättring iallafall!

Somnade imorse första gången vid amning coh vaknade av att jag hörde att det knackade på dörren. Då sov vi gott alla tre å det känns som ett framsteg.

Viktor sover nästan alltid på sidan, vet ju att rygg är bäst men han liksom glider över så, vet ni ifall det är ok?

Swe
    vi tänkte faktiskt gå ut på första promenaden idag och gå förbi Babyland och kolla på sånt där snuggle nest. Verkar himla smart att ha ett sånt med tanke på att man kan flytta på han mkt lättare i sängen utan att behöva lyfta honom.
    Håller dock med att man inte är så sugen på att klä på bröstvårtorna...

• Sole

zul
    jobbigt när det är sådär! hoppas det kommer igång igen och att det är på riktigt så du kan åka in!

Om Anna Wahlgren
    har börjat läsa lite i boken och håller med om att det känns lite prestationsaktigt en del. Vi håller ju precis på att inte bli alldeles förskräckta när han skriker och pröva oss fram vad det kan vara så det känns rätt långt bort att börja med nåt matschema för spädbarn.

• Lillenlillen

OM BAJSNING.
    Inez bajsar minst en gång varje gång hon äter, vilket hon gör nästan var tredje timme dygnet runt så Swenglish, Fredrik är i gott sällskap!

OM AMNING:
    Min amning funkade kalasbra på BB sen fick jag sår på höger efter några dagar hemma, men de börjar försvinna och smärtan är helt klart överkomlig nu. Om ni får sår, testa salvan Bepanthen för 49 kr på Apoteket!, smörj in efter amning och låt torka in innan ni sätter på BH (man får drälla lite, haha). Innehåller paraffin som gör vårtorna mjuka (både skönt just då och vid nästa amning) och det har hjälpt mig massor! Nu känner jag bara när hon tar tag och sen känner jag knappt att hon suger. Och salvan är helt ofarlig för barnet att få i sig.

Jag tror man ska väcka dem om de inte ätit på fyra timmar, eftersom 3-4 timmar är det ideala. Jag försöker amma lillan vid 22 så hon vill äta igen innan vi somnat ordentligt, sen en gång till vid 4-tiden och sen när vi vaknar på morgonen. PÅ så vis får man bara ett "stopp" i natten".

OM SOVNING:
    Vi har en snuggle nest men Inez VÄGRAR att sova i den eftersom hon inte ser ut ur den, vilket gör att hon lika gärna kan sova i sin vagga som i sen. Så vi använder den inte, hon sover precis intill min kropp och vaknar lycklig

Zul:

Jag skulle säga att min latensfas var ungefär 35-40 timmar och då hade jag även seriösa förvärkar dagen innan! Hur är statusen hos dig nu?

• Lillenlillen
    Sole:

Inez vill sova på sidan bredvid mig hela tiden så jag hoppas det inte är nåt fel med det....
  • bianca2

oj! zul o soffy - hoppas det e p åG för er! själv bf+ 6 och absolut inte enendaste liten förvärk. jaja, då kan jag gå på konsert på lördag. även om det e min favvoartist hade jag gärna haft en bebbe istället. ska till bm nu. kram

• Vivs

Sole - när jag ammar på natten lyfter jag ur Jennifer ur Snuggeln... den är ju öppen nertill så det går lätt. Den har hårda kanter som inte går att vika eller fälla ner. Jag brukar sätta mig i sängen och lägga henne på en kudde när jag ammar, liggamma känns inte som min grej riktigt! Har en sån där grobag på henne så jag tror inte hon blir så varm mellan oss... min BVC-syrra sa att de flesta har sina barn i sängen den första tiden.

Zul - kan tyvärr inte svara på hur lång min latensfas var eftersom jag aldrig märkte skillnaden på den och nästa fas och plötsligt bara skulle föda Mottagningssköterskan på förlossningen trodde först att jag var inne i latensfasen när jag kom och hade haft en lång sådan men insåg efter ett tag att den var förbi för längesen!

Såriga bröstvårtor fick jag också de första dagarna, köpte PureLan-kräm på Babyland och det vart direkt sårskorpor och nu är vårtorna helt normala!

Soffy - spännande!! Lycka till och hoppas du allt går bra just nu!

• Hellur

God morgon, eller god middag

Har sovit dåligt i natt. Drömt jätte mycket och min mage har krånglat och har mått illa en del. Tror dock inte att det är något på G, det känns som den "vanliga" förstoppningen... men ändå värre än vad det brukar.

Tack för alla gratulationer på min födelsedag!

Soffy - Du kan inte läsa detta, men Lycka till!!! Och hoppas det är på riktigt nu.
    Fast säger som Björklöv, vänta på mig

Sole - Grattis till att ha klarat första natten utan nässpray. Det kommer gå bra!

Björklöv - Grattis på BF dagen!
    Är avundsjuk att du kan sova så bra och mycket. Är supertrött men har väldigt svårt att somna på dagen.

Känner mig lite frånvarande när ni pratar om amning, hur de ligger i sängen osv. Men det är otroligt intressant och kul att läsa! Kommer ju snart också vara där och då känns det bra med råd och erfarenheter. Läser och tar åt mig, men håller mig nog lite utanför tills jag kan bidra med nåt själv

• Hellur

Zul - Låter som det kanske är på G för dig! Håller tummarna för dig.

• Björklöv

Tack Hellur. "Firade" med ett besök hos bm Anette. Hon blev lite orolig att jag drabbats av havandeskapsförgiftning då hon såg mig, men när hon kollat blodtryck och äggvita i urinen så andades vi båda ut! Jag är bara en av dessa kvinnor som samlar på sig vatten i slutet!!!

Att somna är verkligen inga problem för mig, fast även om jag inte somnar så är det så skönt att bara ligga still och inte göra nått. Ska nog snart ta mig en tupplur igen, ska bara äta lite lunch först

• Hellur

Björklöv - Vad skönt att det var falsktalarm!
    Ska till BM Anette i eftrmiddag. Det blir det sista besöket även för mig. Om två veckor är jag v.42+0 så senast då är det dax.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4