• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Swenglish

Ja, känns jättetråkigt att den sköna långa helgen är slut! Men, snart är sommaren här och semester för mannen osv!

Härlig dag idag, bara vi, först mys på morgonen, sen lunch på Nyfiken Gul (hittade min skötbädd som jag glömde där sist!) och sen promenad hem därifrån via Hammarby Sjöstad. I eftermiddags skrattade Freddy för första gången!! (Han har gjort antydningar till skratt, men den här gången var vi helt säkra!)

Hellur- vi ska köpa mörkläggningsgardin på Ikea, tills vidare ha vi hängt en mörk filt över gardinstången så det blir lte mörkare iallfall.

Karin- ja, du vet ju att jag dricker och ammar... För mig känns det mycket värre att ge ersättning, och dessutom helt i onödan. Kan ha att göra med att det var väldigt emotionellt jobbigt för mig när vi var tvugna att ge ersättning för att jag hade så stora sår och inte kunde amma, kände mig som världens sämsta mamma. Jag vet ju att ersättning är lika bra som bröstmjölk, och hade jag vrit tvungen att ge upp amingen hade F mått lika bra för det, så det är en helt irrationell känsla... Hursomhaver, eftersom det är en sån försvinnande liten mängd alkohol som finns i bröstmjölken (mindre än i typ fil) efter ett par glas vin dricker jag utan att tveka. MEN; jag förstår ändå dem som inte vill, men då skulle jag hellre pumpa ur och spara bröstmjölk för att ge vid senare tillfälle. Iallfall Freddy blev hård i magen av ersättningen. Tar han inte flaskan kan du föröka med kopp, då "lapar" han i sig mjölken. Försök annars med en annan napp på flaskan. Vi hade Esska-flaskor med Bambino-napp med minsta hålet. Du får inte ta den napp som kommer med flaskan, hålet är för stort. Nu blev det låmgt, sorry... Säg till om du vill ha fler flask-tips!

• Karin99

Swe: vad andra gör spelar mig ingen roll ,precis som att du hade en "irrarionell" känsla om att det var fel att ge ersättning, har jag en känsla av att jag inte vill dricka alls när jag ammar... hur lite alkohol det än blir i mjölken - det känns bara inte bra! och man måste ju lyssna på sina modersinstinkter, eller hur men som sagt, dricker någon annan ett par glas har jag inget ont att säga om det.
    Ang. flaskor - vi ska prova andra sorter! Vi provade med den napp som följde med flaskan och det var nog för stort, för mjölken rann ist.för att droppa. Ska köpa Bambino-nappen då! tack för tipset!

ALVIN Henry Diego * 070315 * mammas ögonsten
  • Swenglish

Karin- precis vad jag menade med mitt svammel, man måste göra det som känns bäst för en själv, något annat vore befängt. Därför var mitt tips att pumpa ur och ge bröstmjölk istället för ersättning eftersom han inte verkade gilla den. Du hinner få ihop tillräckligt till den 16 juni då det är dags att klunka finvin! När du sedan har druckit vinet behöver du inte pumpa ur mjöken med alkohol och slänga den; när du är nykter är mjölken nykter. (Men det visste du kanske redan) Sen när du ger flaskan, se till att han får hela nappen i munnen (ända ner till där flaskan börjar) så att han får jobba lite, som med bröstet ungefär.

• SanniXx
    karin99: Jag dricker inte heller alkohol när jag ammar, och att pumpa ur för ett glas vin orkar jag inte göra Jag har hört att NAN är bra, jag har de hemma ifall att Ida inte skulle bli mätt någon dag, men det är nog ingen risk Ang mensen, jag har haft ont så jag trodde den skulle komma, men den har inte kommit. Kanske bara va ägglossning (?) för jag hade bara ont i 2 dagar ungefär..

Hellur: Jag har TUPPLUR mörkläggningsgardiner från IKEA och dom är grymma
    ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • Karin99

Swe: jag försökte trycka in nappen så längt, men det kändes som han skulle kvävas av den, den var så lång! Jag har nog fel sort? Finns det "kortare" nappar åt de minsta?

ALVIN Henry Diego *070315* Mammas hjärta
  • Swenglish

karin- hmmm, om inte alvin har mycket mindre mun än freddy borde det gå! håll den mot hand överläpp och tills han gapar stort och sätt in den sen. han ska ju inte kvävas, men han kanske hulkar lite för att han är ovan?

• majlinsa

Vi åkte in akut med W igår kväll.. Han var inte sig själv under hela dagen.. liksom grinig och ville inte ligga ner.. vi fick ha honom sittandes mot bröstet hela tiden.. han fick feber och åt knapt inte.. när vi åkte hade han 38,1 och när vi kom in var han uppe på 38,9. De tog urinprov, sänka, kollade hals, öron, stack honom i fingret osv.. Men de hittade inget.. de vet inte vad det var så vi ska in idag igen.
    Vi hade bara en muntermoteter hemma så vi fick åka till jourapoteket och handla.
    Under natten så steg febern igen fast bara till 38,7.. i med lite alvedon och efter det kunnde han sova tre timmar.
    Nu sover han igen

• Sole

majlinsa
    usch va hemskt att ni behövde åka in! hoppas han blir bättre snart! kan tänka mig att man blir jätteorolig när de blir sjuka (*peppar peppar* eftersom V inte har varit det ännu)

• Swenglish

Majlinsa, vad jobbigt för er och för W naurligtvis! Kan som Sole knappt föreställa mig hur orolig man själv kommer att bli när de blir sjuka! Hoppas ni får grönt ljus på sjukhuset idag!

• majlinsa

Hela dagen igår var en pärs.. kämpade så otroligt mycket på att själv inte bryta ihop..
    vi åker in om några timmar är tanken.. han har precis vaknat så vi ska se vad som händer..

har ni inte termometer hemma så skaffa det.. flytande alvedon med.. att åka in till jourapoteket samtidigt som W var sjuk i bilen var inte roligt..

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4