• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • bianca2

Hej!
    har oxå varit hos bm idag. alla värden fortfarande bra. segt att vänta bara.
    bassekatt: tänker på dig.
    kram bf+6

• Frill

Hellur, det kan vara bra med en nappflaska hemma för att förvara mjölk i, vi har tom införskaffat en till. Men som Pippil8 säger så avråds man från att mata med flaska till att börja med. På BB-mottagningen fick vi dock tipset att använda flaska (dubbla budskap???) men billigaste sorten, och stoppa in den långt in i munnen så han suger på kanten. Då ska det tydligen likna amning ganska mycket. Så vi tänker börja med det så smått.
    Napp har vi redan gett honom (valde BVC-tantens råd framför naturliga barnmorskans. Som sagt, man får välja vad man gillar bäst...) Napp rekommenderas mot plötslig spädbarnsdöd eftersom det tydligen stimulerar andningsreflexen. Sen att Adam struntar i det och spottar ut den är en annan sak...

Pippil8, mata med kopp är lite tidskrävande och kan lätt resultera i att man spiller ut en hel del, men i alla fall så har man en medicindos-kopp eller liknande som man håller mot barnets nederkäke och lutar lite så att mjölken liksom "nuddar" munnen. Sen är det meningen att barnet ska lapa i sig mjölken. Men de visar på BB hur man gör om man behöver det.

Swenglish, som Bassekatt säger så ska man kyla mjölken innan man häller ihop den med annan kall mjölk. Jag brukar helt enkelt ha en flaska i kylen som jag fyller med "dagens skörd" allt eftersom (fast kyler den innan den hälls ihop då) Det brukar räcka till nattamat. 60 ml är ungefär vad Adam äter också. Får jag mer över så fryser jag in.

• Pippil8

Tack Frill för tipsen! Låter mysigt att krabatens pappa kan få ta ett nattmål om det funkar sådär bra som det verkar funka för er

• Pippil8

Nån av er som fått bebis som har bärsjal/sele förresten? Hur funkar det i så fall? Svårt lära sig knyta ordentligt? Trivs bebben i den?

• Vivs

Pippil8 - jag har köpt en babybjörn men när jag skulle prova den såg jag att bebisen måste väga 3,5kg och vara 53cm... så, vi får vänta ett tag! Men, det går nog fort..hon har vuxit en cm (nu 50 lång) och gått upp lite över sin födselvikt

Frill - det där med napp har jag också testat men bara en gång lyckats ha kvar den i Jennifers mun. Sist nu när jag försökte knep hon ihop munnen, he he... bara mammas bröstvårta duger

Bassekatt - känner du dig inte orolig på nätterna när bebis kräks hela tiden? Det känns som jag är vaken hela tiden för att titta på Jennifer så hon inte ligger helt nerkräkt. Tycker det är så obehagligt när allt bara väller ut genom näsan och munnen och så ligger stackarn på rygg också! Klädåtgången är enorm här också, tyckte jag hade mycket kläder i strl 50 men de räcker inte alls!

Annars har det inte varit en speciellt rolig dag här.. min ena katt har lyckats ramla eller fastna i något när vi inte varit hemma och krossat hela ena höften Känslig som man är just nu så storgråter jag när jag ser honom halta runt här hemma...ska in och operera bort hela höften på fredag, sen är det lång rehab-tid framöver... som att man inte har nog med nyfödd bebis! Tur man är hemma i alla fall!

Kramar till i morgon, Bassekatt! Hoppas ni får en vacker begravning!

• Swenglish

Tack Bassekatt och Frill för mjölktips!

freddy har ofta sovit på sidan, i början för att han kräktes och då fick han lättare upp det, och nu tror vi att han gillar det. Men det kanske inte är så bra för hans rygg?

ikväll tror vi att han haft ont i magen, han har ätit mest hela eftermddagen/kvällen och däremellan varit gnällig/skrikig, han har inte varit sån förut. Mitt modershjärta brister och jag klarar inte av att se honom ledsen! Några tips?

• J79

Nej, nej, nej ingen bebis här inte... Har bara varit inne en snabbis här för att kolla att alla mår bra och deras bebisar. Känns overkligt att om ca två veckor är jag inte gravid längre, känns som om jag varit gravid hela livet. Längtar efter att få träffa min inneboende!

Kommer att tänka på dig imorgon Bassekatt!

• BasseKatt
    Hellur: Vi har en massa små flaskor hemma (120ml) - säkert en 6-8 st och det har gått åt. Nu har vi ju kört sondmatning tills för en vecka sedan och nu kör vi säkert hälfen med flaska... Men det blir ett himla kokande ändå på alla grejor. Vi köpte små nappflaskor i affären, men sedan måste man köpa andra dinappar än de som följer med. De har alldeles för stora hål. På Apoteket finns det dinappar med storleken 0,3 och det är den man ska ha för bröstmjölk. De andra är tydligen bättre lämpade för välling.
    För oss har det funkat med både flaska och bröst, men det är säkert olika på olika bebbor. och det är jätteskönt att pappa kan ta honom också på natten. Jag tror inte jag skulle klara det annars. Jag måste bara få sova liiite.

Vivs: Låter tråkigt med kissen - hoppas det går bra med operationen. Min kisse gick bort i somras och det var hemskt. Han blev 14½ år. Men å andra sidan så blev killarna till den kvällen, så det känns liksom som om de bytte plats och att det fanns en mening med det hela.
    Jo, det är jobbigt med alla kräkningar, men jag är inte oroligare på nätterna än på dagen. Det är bara ännu jobbigare att byta allt i sängen då. Men som sagt, så har vi ju larmet att förlita oss på lite på nätterna. Men idag när vi låg och mös i soffan var det läskigt - då fick han liksom kväljningar flera ggr och blev alldeles röd i ansiktet. Jag tog upp honom och skakade lite försiktigt och smekte på magen och då fortsatte han att andas. Hua!

Nu har vi tagit fram allt för imorgon och gjort iordning kläder. Hoppas bara att vi får sova lite inatt. Det behöver vi! Kram på er!
  • Hellur

God morgon på er tjejer!

Jahaja, då sitter man här i sin ensamhet med lite frukost. Har legat & vridit och vänt på mig sedan fem och tänkt på mat. Envis som jag är ville jag somna om men efter ett tag insåg jag att jag inte kommer göra det innan jag fått i mig nåt
    Det är första natten/morgonen jag går upp för att äta. Har lyckats somna om och i så fall gå upp när min sambo går till jobbet.

Förstår hur ni som gick över tiden samt gått över tiden ett tag känner er. Det känns ju fånigt som man håller på. Känner efter hela tiden om det kommer några tecken. Varje gång jag vaknar så känner jag om jag har ont Nu har även folk börjat ringa och kolla hur jag mår, hur mår bebben, har det hänt något osv. Till och med min sambo börjar bli trött på kommentarerna varje morgon när han kommer till jobbet, är du här idag, trodde du var på BB osv. Kul att de bryr sig, men börjar bli lite jobbigt.

Tack för alla tips om amning, nappflaskor osv. Känns bra att man har er som redan fått att få råd ifrån. Självklart är alla barn olika och man vet inte hur vår kommer vara, men känns skönt med tips och idéer.

• cirpen

Vivs: Stackars lilla kissen..

Bassekatt:Hoppas ni får en fin dag imorgon!

Stämmer med att de dinappar som följer med esskaflaskorna är lite för stora vilket gör att hon glufsar i sig alldeles för fort, sen kaskadspyr hon och får i sig för mycket luft. Tog ett tag innan jag fattade det och bytte ut alla nappar! Ändå kallar de flaskorna för DIFLASKOR!! Funderar på att ringa till Esska och klaga... Nu spyr hon inte alls lika mycket iallafall!

Swenglish:Googla på babymassage. Våran tjej är gasig i magen och det verkar hjälpa lite iallafall...(Trodde det var sambon först som pruttade så ljudligt på natten, men icke.. )
    Sen kanske de kan gnälla när de är inne i en tillväxtperiod och brösten inte riktigt hinner med att producera?

Hur noga är ni med att koka grejjerna?

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4