Inlägg från: Pippil8 |Visa alla inlägg
  • Pippil8

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Björklöv - GRATTIS till lilla tjejen! Vad jobbigt att ni fick åka till operation. Fick pappan och dottern stanna på förlossningen då?

Ser fram emot rapport från Hellur!

Sole - jag tycker verkligen du gör rätt som slutar krångla med amningen. Du har kämpat länge nog, ingen kan säga att du "ger upp" för tidigt. Att vara en bra mamma hänger inte på amningen och du har som sagt verkligen försökt!

Tackar igen för fler svar på mina frågor om avslag och amning! Jag tror jag börjar förstå lite mer av när han har ätit färdigt på ena bröstet.

Skulle gärna vilja hänga på och fika, men jag vet inte om jag vågar ta mig så långt bort än. Lite fegis Jag avvaktar med att skriva upp mig på listan.

Är det nån mer än vi som inte ska döpa bebben? Vi funderar på någon "välkommen-till-världen"-fest men inget bestämt än.

Idag blev vi bortskämda av min mans bror med familj som kom hit och lagade middag till oss. Tänk om man hade vetat det när ens kompisar fått barn - det är ju den BÄSTA presenten!

Kram på er alla mammor och den kvarvarande magen (är väl bara en nu?)

• Pippil8

GRATTIS Hellur! Äntligen kan även du diskutera amning och kaskadkräkningar här

Zul - jag känner igen mig i det du skriver... Jag tycker inte jag gör något annat än ammar eller sover. När jag ska äta ammar jag oftast samtidigt. Och lägger jag ifrån mig E bara för några minuter blir han så ledsen att jag genast plockar upp honom igen. Det går väl ok så länge pappan är hemma, men hur ska det gå när han börjar jobba? Det är tur att de är så söta, annars skulle man inte stå ut!

Nu ska jag läsa tillbaka några sidor och se vad det är för spännande listor som Lillen har skrivit

• Pippil8

Kul att det är fler än vi som inte ska ha kyrkligt dop - då kan man utbyta lite tips och idéer så småningom inför namngivningsceremoni/välkommen-till-världen-fest!

Swe - vad jättejobbigt med sår som inte vill läka

Är så impad av er som orkar göra en massa! Hittills har vi inte gjort mer än gått en promenad på förmiddagen och haft besök på eftermiddagen och kvällen. Och då sitter jag mest och ammar hela tiden i alla fall

Angående sömn så har jag inte börjat tänka på att han borde somna själv, men det kanske blir aktuellt om några veckor? Nu funkar det så att han antingen somnar vid bröstet, eller att pappa går med honom i famnen ett antal varv runt huset. Inte många timmar om dygnet han ligger för sig själv, men jag tycker han är så liten så han behöver den tryggheten (eller så är det bara ett svepskäl för att jag inte tål hans små hjärtskärande skrik...)

Nån som vet hur tidigt barnet kan sitta i en babysitter?

• Pippil8

Tack för alla tips om babysitter - har nu lånat en och ska prova lite. Pappan ska jobba någon dag den här veckan så jag tror det kan behövas då.

Bärsjalen kan nog bli en favorit, hittills verkar han gilla den. Och jag eller pappan kan ge honom all närhet han önskar och ändå kunna göra något under tiden.

Lillen - lyckost dig som fått mycket i strl 62. Vi har bara fått storlek 56. Och han var 55,5 när han mättes första gången på BVC så de är snart urvuxna. Ska se om jag kan byta några saker till strl 62.

Zul och Vivs - skönt att höra att napp funkar. Tänkte prova det snart, amningen verkar ju flyta på så då vågar jag nog prova.

Zul - Vi har hittills inte lyckats lägga honom att somna själv en endaste gång, men han är ju bara 12 dagar. Han somnar i famnen och sedan lägger vi honom.

Ni som har bugaboo och har vågat åka rulltrappa - när ni åker uppför - har ni de små framhjulen vilande på ett trappsteg upp och bakhjulen i luften?

Frill - angående firande så har jag inte tänkt längre än att jag nog inte vill ha något ceremoni-liknande utan mer bara en fest för att välkomna honom till världen. Jag tänker: slutet på maj, strålande sol, blommande körsbärsträd i vår trädgård, ljusgröna björkar, champagne, snittar, närmsta släkten och vännerna och en liten ljuvlig Edvin som hälsas välkommen till världen

(Frill - jag skriver nog längre än du för det mesta, men jag har inte vett att be om ursäkt )

• Pippil8

Jag ska försöka våga ta mig till Hagaparken på fredag, det vore nog bra för mig att öva lite i andra nyblivna mammors sällskap. Men en brasklapp lägger även jag in, inte säkert att det funkar!

TRÄFFAS FREDAG 13 APRIL:

BasseKatt -- (bil)
    Sole -- (515 från Odenplan)
    Ginger --
    Frill -- (515 från Odenplan)
    Murgrönan -- (ej Odenplan)
    SanniXx -- (515 från Odenplan)
    Lillenlillen -- (går eller 515 från Råsunda, ej Odenplan)
    Bianca2 -- (går eller 515 från Råsunda, ej Odenplan)
    Lillie74--bil
    cirpen -- bil
    Pippil8 -- bil

• Pippil8

Tack för tips om byten! Nån som vet hur det är på Åhléns?

Lillen - sover hon nästan 7 timmar i sträck?! Wow, det låter underbart! Nu är ju Edvin bara 12 dagar, men han sover typ 2+3+2 timmar på natten och på dagen har han ett 3-timmars sömnpass, ett 2-timmars coh ett antal 30-minuters. Men det blir säkert längre så småningom

Låter så stort att era bebisar är en månad gamla! Har ni fått se leenden än? Några andra tydliga framsteg?

Sole - fattar inte riktigt hur du (pappan) gör med vagnen? Åker ni baklänges uppför? Jag behöver öva...

• Pippil8

Håller med föregående talare - hinner precis läsa i kapp och ska börja skriva något så är det amningsdags igen

Hackspetten - det kallar vi Edvin också (tror det var Lillie som skrev om det). Men väderkvarn skulle kunna funka det med. Och Sugproppen heter han titt som tätt för han är som en sugpropp på mina bröst.

Idag har det varit en BRA dag. Fick sova hela FEM timmar i sträck i natt och vaknade som en ny människa. Gick ut på min första promenad med lillkillen utan pappa - gick bra. Provade sedan även rulltrappa både upp och ned. Sedan hade vi hembesök av BVC (verkar vara många som haft just idag) och han hade gått upp ca 200 g på 6 dagar - skönt!

Ni som kör AWs standardmodell - hur gör ni för att inte bebbarna ska somna när de äter? Lille E somnar titt som tätt vid bröstet.

Har inte lyckats få nappen att stanna kvar mer än några sekunder, kanske ska prova att köpa en latexnapp, tur att man får lite tips här i tråden

• Pippil8

Nu börjar jag känna mig lite modigare så jag tror nästan säkert jag kommer i morgon. Ska bil så spännande att se alla bebbar. och nu blir det ju ännu fler namn att hålla reda på: mammans namn, mammans nickname på FL och bebbens namn...

Ang sjalar: Jag har en Looma Sino som är av rätt tunn trikå, fick rekommenderad av kompis som sa att den inte skulle bli så varm. Men nog blir det rätt varmt ändå... Jag tror man kan knyta sjalen så att bebben kan se ut också, men först när huvudet är stadigt. Men det gäller väl även bärselar? Jag gillar sjalen men den var snordyr!

Frill - jobbigt med knölen! Ska du inte ringa och fråga i alla fall? Och, ja, vi har haft hembesök av BVC, det kändes nästan som "tvång" här.

Lillenlillen -hoppas du slog till på brillorna - jag tycker det är en härlig lyx! Fast jag har letat som en galning efter mina D&G-dyrisar utan att hitta dem och därför köpt ett par superbilliga på Lindex just idag...

Ses kl 12 i morgon då!

• Pippil8

Hej och tack för igår, det var supermysigt ju Jag känner mig superstolt som fixade att ta mig iväg själv med Liten Edvin i bilen och vara borta flera timmar På eftermiddagen gick jag en långpromenad med vagnen och kände mig så glad och stolt att allt funkade så hiiimla bra. Sedan började E gny och gnyendet eskalerade snart till ett jätteskrikande. Jag provade nappen, vyssjade, gungade extra mycket på vagnen osv, inget hjälpte. Inte lika cool morsa längre Till slut satte jag mig på en bänk på en busshållplats och ammade. Då lugnade han ner sig. Puh!

Fråga om amningsinlägg: jag använder dem jag har köpt på apoteket men gillar dem inte eftersom de luddar. Någon som vet några bättre?

Hellur - jag har fattat det som att man kan bada oftare när naveln läkt helt. Men det är inte nödvändigt. Vi har bara badat E 2 ggr på 2 veckor, och tvättat med tvättlapp. Ang barnoljan så ska man nog slippa att håret blir fett om man gör som du skriver. Gissar jag. Håller med om att det är svårt med kläder!! Jag går och jänner efter mest hela tiden...

• Pippil8

Lillen, Sole & BasseKatt - tack för titten på alla bilder, jättekul att se!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4