• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Fru U

grådis, det kommer att gå galant. Jättebra att du fick tid så snabbt, du kommer att må mycket bättre sen

Skickar positiva vibbar..... Kram

Live and let live
  • 68an

Fru U.se Du kan byta lasarett!
    Då jag flytta från norrbotten till västernorrland fick jag inte den vården jag behövde här så då fortsatt jag att gå i norrbotten, visserligen långt, enekl resa uppåt 60 mil och ingen milersättning men jag hade inget att välja på.

Sen försökte jag hitta något närmare så idag går jag i ett annat landsting, Gävleborg, Hudiksvall Sjukhus och det fixade jags jälv genom att ringa dom och såg til att mian journaler från magdoktorn i Luleå skickades till Huddik.
    Det kostar som vanligt men bilresorna får jag betala själv men 20 mil t&r är ju inget att orda om. Ja inte då man är uppväxt 16 mil från sitt sjukhus.

Hoppas det ordnar sig!
    Kram

• grådis

Hej hopp

Hoppar förbi på väg till sängen....*hopp hopp*
    kom inte in på FL tidigare ikväll, samt att det varit vansinnigt trögt det sista...???

Nu har jag pratat med sjukhuset, grinat ut i sambons famn och fått stöd av väninnor irl samt hittat värmande ord och pepp härinne Gulle er
    Så nu känner jag mig förberedd...har googlat lite också *fniss*...
    det känns bättre och det blir säkert bra...har bara haft en liten dipp ner i skoskaften blir ju så ibland

Lällas, va gött med semester o bröllop osv. Bra att det var den laddningen bandage som var kass och inget krångel med kroppen. Ha så kul på bröllopet

Nalla, nä det blev inget bad...är lite badkruka ibland Håller tummarna för ditt sista ryck i skolan

Malvas mam, man säger ju inte grattis till en sån diagnos, men det är ju skönt ändå att få en förklaring. Salazopyrin är som de andra säger underhållsmedicinering menad att tas under lååång tid (ibland hela livet) , kortison sätts in för att häva akuta tillstånd.

Lilltrulsa...får jag gå med i din "töja"klubb imorgon då

Tjing o godnatt, får se hur stenad jag blir imorgon eller om jag kan komma in och avlägga rapport

Kram på er och tack för att ni finns

• grådis

68:an låter härligt med picknick. Tack för omtanken

Fru U, det blir väl du, Trulsa o jag i "ballongvidgnings-töja-dilations-klubben"? Kram och tack för stöd

• 68an

llas.se Välkommen hem! Låter härligt att höra att ni naftd et bra *L*
    Jag förstår precis vad du menar med "sexig karl"

Tur du har en observant sambo så ni fick ordning på problemet!
    Kram

Dalkulla.se Vill det aldrig ge sig för dig
    Håller tummar och tår för bot och bättring!
    Kram

Krya på er alla som jag inte hunnit kommentera och hoppas ni får njuta av det underbara vädret!
    Kramar och god natt

• grådis

Nu ska jag hoppa i säng....men får ju sova på dan imorgon...hehe...så jag kan ju vara uppe lite längre

• Billy och Jag

hej hej..

Lycka till Grådis!!! Kan förstå din ångest...

Jag har fått skitont i bröstet och haft det i tre dagar nu! Det gör jätte ont att svälja mat och dryck.. saliv går bra.. Men inte större.. Då gör det ont när maten kommer ungefär till lite över där revbenen går ihop och sen strålar det ut i hela bröstet och ibland ryggen Jag vill verkligen inte gå till doktorn.. De kan iaf inte hjälpa mig.. Det krävdes ju nästan att jag skulle dö innan jag fick hjälp med UC så varför skulle detta gå bättre??

Näe, det känns bara skit.. Så har min visdomständer börjat växa också.. Härligt!

Åhhh.. dör lite inombords av att ens tänka på att uppsöka vård.. vad det än är för vård.. Finns inget jag hatar så mycket..

Många ledsna gubbar i detta inlägg... Men det är så det känns.

Hoppas ni andra får må bra i värmen...

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • jajjaB

God morron!

Lone star state,
    vad trist att höra att du mår dåligt! Men ska du gå och dra med det onda eller söka hjälp? även att vi vet att vården är kass på många sätt och vis, så vet vi ju oxå att vi måste söka den... vad annars??? lägga sig ner och dö en smula? skulle inte tro det!! så ta nu och slå det där numret till VC och be om en akuttid, idag!! *puffar* Kram

Grådis,
    håller tummarna för dig idag! du avlägger rapport när du orkar

Lällas, välkommen hem!! Skönt att höra att ni hade det bra.
    Jag mår okej, tack. Min nya medicin verkar fungera lite bätte än kortison-supparna. Men jag har fått så mycket finnar i ansiktet så jag har aldrig tidigare varit med om likande!!!!!!!! ahhhggg, vågar knappt se mig i spegeln! Och till råga på allt så börjar jag nu blir så där kortison-pluffsig, yiiipiii
    Jag hade besök av mina släktingar från småland nu i dagarna och vi grillade och åt gott i flera dar, samt att jag drack tre (!) glas rött en kväll, och blev inte alls tokdålig i magen! Lite bubblig dagen efter, men det var de värt

Malvas mam,
    skönt med diagnos trots allt, eller hur? det kommer nu kanske ta ett tag innan Linnea får den medicinering som fungerar för just henne, men så är det för oss alla, man får prova sig fram, det är ett himla experimenterande med mediciner i början! ha tålamod så kommer det att bli bätte snart. håller tummarna för att kortisonet ska hjälpa henne!

Kram till alla!

• malvas mam

Tack snälla för snabba svar - man kan inte säga annat än att vi är rätt aktiva här inne!

Nej, det är väl aldrig roligt med en diagnos som innebär en kronisk sjukdom, men vi var ju rätt inställda på det och har redan "landat". Dessutom var det nog så att när vi fick Malva för fem år sedan (med Downs syndrom), så har nog livet fått en liten annan dimenson, vi tar inte längre allt för givet, utan försöker njuta av dagen... Så gott det går!

Nu ska jag till labbet på barn och hämta ut ett nytt rör för avföringsprov. Linneas läkare ville att hon skulle lämna ett avföringsprov nu innan hon börjar med cortison och ett lite senare när hon ätit cortison, för att kunna jämföra. Hon ska dessutom på återbesök den 20/6.

Sedan ska jag till apotektet och hämta ut tabletterna + hennes glutenfria kost som jag har beställt. Just nu känns det enormt fördelaktigt att jobba på sjukhuset, eftersom jag har närma till alla ställen som jag ska till...

Njut i solen, ni som kan vara ute i dag!
    Kram till alla!

p.s. Jag vet att min chef, har haft lite "strul" med sin mage, men fick i förra veckan veta att han också har UC, vilket han inte har skyltat med, men nu när jag berättade om Linnea så talade han om det för mig. Känns bra, att man kan vara chef på ett IT-företag, trots denna diagnos...
    //Anna

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7