• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • grådis

Tack alla för uppmuntran

Mallan.nu, kul med tågluff. Jag har varit i Tjeckien o Kroatien. I Tjeckien har vi bilat samt åkt hoj, fast det var på 90-talet. Men jag gillade det landet. Stor kontrast mellan storstad (Prag) och landsbygden. Stora kontraster i övrigt med, en del jättefina berg o natur, men runt kröken kom man in i ett område med öststats skitfabriker..,. I en stad var det jättefina hus på "paradgatan" men gick man bortanför turiststråket var det omålat och slitet osv. Framförallt var det BILLIGT när vi åkte där så var det när man var inne i en period med lite fascination över öst, första ggn vi åkte var sommaren -90, sista ggn jag var i Tjeckien, åkte i princip bara igenom, var -01. det har ändrats en massa på dessa år De har fått mer färg och mer varor i butikerna om man säger så
    Jag o min sambo var i Kroatien i höstas, men vi tog en bussresa ner. Var i norra delen, i Porec. Fint o god mat, skulle gärna åka tillbaka fast då kanske fortsätta neråt för att se den södra delen.

LSS.se Inflammation i bröstmuskeln? Sträckt dig? Låst kota? Biverkning av medicin som satt sig på lungorna? Hoppas du kommer på vad det är och att det går över. Har du fått kallelse till tarmdoktorn är det nog bara ett vanligt besök, kläm på magen, berätta om hur många avföringar/dag du har och i vilken form samt allmäntillståndet. Skriv upp på en lapp allt som du vill fråga om så att du inte glömmer. Ta med allt; leder, ögon, tarm, medicinalternativ,bölder, behöver du nya recept osv osv
    Kram o lycka till, och vad bra med kuratorstid. Sköt om dig tjejen. Och går det inte över i bröstet så kan du väl ringa sjukvårdsupplysningen?

jajjaB.se Visst är det synd att klaga nu när värmen har kommit? Men... Ska gå ut strax, men det är för varmt att sola och för varmt att greja, så jag ska bara strosa runt i trädgården och lukta på blommorna Mina pioner och gamla mormorsrosor blommar för fullt, aklejorna börjar tappa lite, Azaleorna och Rhododendron har oxå blommart i nån vecka, jättefint. Och sen har min orientaliska jättevallmo, rosa, börjat blomma, fantastisk
    Krya på dig gumman, och det är ju trist om all energi går åt till att jobba, sen orkar man inte så mycket mer, känner igen det, men jag har inga barn som kräver min insats o uppmärksamhet. Sambons barn är så stora så det blir ju inte samma som i småbarnsåren.

68.an Tack för din omtanke Nästa helg kommer jag uppåt ditt Träffen ska vara på Vårviken, en liten park i Nedansjö, utmed stora vägen mot Östersund...E14?...sedan är det visst motortävlingar på Sättnabanan på lördagen, dragracing, får se om vi åker dit en sväng. Ha de så gott, Kram

• jajjaB

hej där!

grådis, ja visst är det synd att klaga på värmen när den äntligen är här!!? men men, sitter just nu i skuggan på altanen med min laptop och en kopp kaffe tova sover sött. tack för stödet, ja det är trist att man inte har energi till ngt mer än alla måsten, sen när det är klart, är man utpumpad...
    min rhododendron blommar oxå just nu har väl gjort i en vecka! underbara blommor, ceriserosa sen är det inte så mycket mer som blommar mer än det jag har planterat i lådorna just nu: pense och petunia. sen har jag planterat solrosor som börjar komma upp, samt begonia, pelargon och vit bacopa. jag glömde bort en som blommar för fullt i mina krukor på tomten: lila-vit viol det är härligt med blommor!!

LSS, vad jobbigt för dig, ska du verkligen inte ringa sjukvårdsupplysningen eller vc?! jag hade väldigt ont i bröstet för ett tag sedan, men det var i samband med att jag hade hostat så länge och till slut kallade läkaren det för bronkit och jag fick antibiotika, och sen blev jag bra. vad äter du för medicin för lungorna? vad är det för problem du har m dem? du har säkert sagt det innan, men du vet hur de är, man är lite smått senil...

kram

• Fru U

LSS har du problem med dina leder? Jag menar vanligtvis?

I Malmö är det varmt (hett). Örk. 22-23 grader är vad jag gillar, när det är så varmt som idag 28-30 grader kan jag bara vara ute korta stunder (sen jag fick stomin kan jag inte dricka tillräckligt för att ersätta den vätska jag förlorar när det är så varmt)

Men himma har vi köpt en aircondition som går för fullt nu. Kanske (håller tummarna) kan det gå under 25grader i sovrummet ikväll

Jag ringde i torsdags till sjukhuset för jag undrade varför de aldrig ringde tillbaka och fick beskedet att de bokat in mig den 18:de eller möjligtvis den 19:de, men vi håller den 18 så länge. Tycker det är under all kritik att sjukvården har så få resurser som den har, men men det är i alla fall i princip gratis (hade man bott i USA hade man väl vatt dö)

Njut av värmen om ni kan. Ta en färgglad drink och njut av livet

Ha're

Live and let live
  • dalkulla26

HEJ

Grådis: vad roligt att du fick lite positiv abesked och att det fungerade så bra på sjukhuset . På tal om diklofenak så fick jag det på sjukhuset när jag hade bukhinneinflammation men jag klarade inte av att ta dem ( inte dexofen heller) fick mycket mera blodiga diarrer av dem. Men annars så hjälpte de mot smärtan så det var ju synd att jag inte kunde ta dem.

Lone star state: hur är det i dag?. Ludvika av alla ställen på rtg. Hade de mer tider där eller?

Mallan: vilken härlig resa du ska göra.

Här är det varmt.. nästan lite för varmt.. lilla Filip håller på att flyta bort. Jag mår sådär.. ont i magen. Både i snittet och av min crohns. Jag får alltid ont i höger sida när jag trappar ned på kortisonet.. suck... men jag ska bita i hop och se om det går över. ska bli kortison fri så är det bara. jag märker stor skillnad på matintag när jag minskat dosen. Är inte hälften så hungrig nu som jag är när jag äter högre doser.
    ha det bra nu alla. kram på er i värmen

• Lill Trulsa

Dalkulla: Grattis, hade misssat att du fått en liten kille. Stort grattis. Jobbigt att du känner av magen. Hoppas att di snart får slippa kortisonen och får vara frisk.

grådis skönt att allt gick bra på sjukhuset.

• Lill Trulsa

Nu när bikinisäsongen är här märker man ju att folk tittar på en på magen eftersom min mage ser ut den gör med fullt med ärr. Dock är barn så himla ärliga, min dotter tänker inte på att min mage ser annorlunda ut. Igår på stranden så kom hennes kompis 4 år från dagis/förskolan fram och frågade rakt ut vad har du gjort på magen. Jag förklarade att jag hade haft ont i magen så att läkaren hade tagit bort det onda. Hon accepterade det svaret och sedan var det bra. Hon slutade hon att titta, det var inget konstigt längre. Barn är så härliga.

Kram på er alla i sommarvärmen.

• gmt

Vill bara skicka lite kramar till er alla -

har inte skrivit något vidare på en tid - men är dock inne o läser ikapp ibland

Vi har det rimligt ok i familjen - lukas mår ok men jag tycker jag kan se att han är sjuk, nu!

det kunde jag inte förr - men nu verkar han tärd - o det gör mig ledsen

för plötsligt blir jag så medveten om vad den här lille ungen dras med - o han ska bara fylla 3 år!!!

Men , men - solen skiner - o vi njuter av det goa vädret

min stor UC son är på Sweden Rock med sin äldste pojke

är så tacksam att han är bäkkenreservoarad - så blir det mycket lättera för honom att vara på sådana tillställningar

kommer ihåg hur det var innan han blev opererad - usch!!

tyckte så synd om honom - han som aldrig kunde slappna av - utan ALLTID var tvungen att ha koll på en toa eller bajamaja -

han var ju där för att lyssna på musik o njuta - inte skita sig halvt ihjäl

Tack o lov att det har blivit bättre!

Kram till er alla - ska tända ljus för er i mitt änglaträd!

• Billy och Jag

grådis: Oj,vad du minns om mig Och mina krämpor.. Jo jag är väll en sån som gnäller mer än hjälper här.. Men jag försöker, ibland

Dalkulla: jadu, ingen aning.. det känns lite onödigt långt att åka ner dit och jag hittar inte ens.. Men det fixar sig!

Fru U: jo jag har haft ledvärk i snart ett år.. I samband med Uc, tror jag.. Men andrig haft det innan

Lill Trulsa: hehe.. Ja barn är härliga! Tur jag är fet å inte visar magen på stranden.. Haha.. Så tänkte jag lite när jag fick stomi.. Jag är ju redan ful å fet så vad gör väll en påse på magen?? Ja, lite skämtsamt då Men det ligger nått i det. För MIG. Hade jag vart snygg å vältränad hade det ju kännts som att nått förstörts Hehe.

Nej, hörrni, nu ska jag sova och hoppas jag får vakna i morgon och ha mindre ont, förresten; havregryn och filmjölk gör inte lika ont att äta.. Men mat!!! Det gör ONT.

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • 68an

LSS.se JAg var ju med om en svår olycka för 15 år sedan där jag bla fick frakturer på några kotor och 6 månader efter det vakna jag en morgon med riktigt starka bröstsmärtor som gick ut i ena axeln. Jag tog mig knappt till badrummet och jag avr övertygad om att jag skulle dö.
    Tillslut hamna jag på vårdcentralen i den lilla byhåla jag bodde och dom trodde som jag att det var en hjärtinfarkt men då jag var undersökt och klar visa ekg osv på att allt var normalt med hjärtat.
    Det visade sig att en bröstkota hade låst sig rejält och gav samma symptom som vid en hjärtinfarkt så jag förstår om du blir orolig.

Ta upp detta med din doktor så du får veta om det beror på en låsning elle rnåt annat!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7