• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Fru U

LSS anledningen till att jag frågade är att maken min har en sjukdom som heter bechtrews (reumatisk sjukdom) och den påverkar bröstben och ryggrad (han har också diagnosen crohn).

Du, kila ner på VC eller ring din läkare för det är definitivt inte bra att du knappt får nåt i dig!

Live and let live
  • 68an

gmt.se Det gör ont i mig att läsa om lilla Lucas Jag hoppas verkligen att det vänder för honom och att han får leva utan skov framöver!
    Förresten skulle vi haft en Lucas oxå om det hade blivit en pojke *L*

God natt med er alla!

Ps. Värmen är go för lederna men av någon anledning får inte fötterna och benen nog. Verkar som att dom skulle behöva +40 för att bi påverkade.

• Billy och Jag

Fru U: Gör det ont för honom att äta och dricka också? Kan man få hjälp med detta??

Nääääääääääää.. jag orkar inte söka hjälp.. Är det dödligt så hoppas jag det går fort.. för förtroende har jag INTE för sjukvården.

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Fru U

Nej, det gör inte ont när han äter och dricker, men när jag hade magkatarr så var det hemskt att äta. Kan inte tvinga iväg dig till läkaren (vet inte var den brevlåda bor Räcka ut tungan) men testa losec från apoteket (1 pilla morgon o kväll) hjälper det så är det magkatarr...

Fast du borde gå till läkaren, det kan ju vara magsår.... och det är inte att leka med

Krya på dig

Live and let live
  • Billy och Jag

Fru U: om det inte känns bättre när jag vaknar så får jag väll ringa VC.. Men jag undrar hur de ska ta reda på hur och vad som sker i mitt bröst utan att öppna mig eller nått annat hemskt!

• Fru U

Åh tösen, oroa dig inte i förväg (säger jag som alltid skenar iväg i tankarna). De kanske vet på studs vad som är fel, eller nåt som en vanlig enkel röntgen kan ge svar på

Live and let live
  • Billy och Jag

Fru U: Oroa sig, det är mitt mellannamn Jag har nog en svår fobi för sjukhus. Haha.. Inte så kul med mina sjukdomar kanske.. Men vi får se!

God natt

• Nallatalla

Hej alla!
    Jag har varit i Dalarna hela helgen och bara kopplat av så det är därför jag har varit osynlig här...
    Passar på att smita in en sväng innan jag ska i väg med sonen till VC.Han kan ev ha halsfluss så det är lika bra att kolla det.

Jag har inte hunnit läsa i kapp det jag missat så jag skriver bara lite kort.

Grådis,skönt att det gick bra hos kirurgen!
    Jag förstår att du var orolig...

Lone star state,Ludvika hm där har jag bott för typ 1000 år sedan.Jag var faktiskt där i helgen...

Dalkulla,hur mår du?

Kram på Er alla / Nalla

• grådis

Hejsan!

Nalla, tack. Tråkigt om sonen fått halsfluss . Hoppas det inte är det och att han snart blir pigg. Dalarna alltså, det är så fint där tycker jag Brukar åka den vägen när vi ska uppåt sundsvall, det är finare än att dra motorväg hela vägen. Vart i Dalarna kommer du ifrån?

LoneStarState, du måste ju jobba på det där med läkarskräcken...nåt att ta upp hos kuratorn?...bara för att det finns några pappskallar därute så betyder det ju inte att ALLA är puckon. Har man ont så får man ju söka hjälp. Skriv på en lapp vad du vill ha sagt o fråga om, ta med din man eller nån kompis som kan stötta och hjälpa till att komma ihåg, förklara att du har dålig erfarenhet och misstror vården pga det, då kanske de lugnar ner sig och blir måna om att förklara o hjälpa? Det är inte kul att gå till doktorn...men det är inge vidare kul att gå hemma o må dåligt heller
    Lätt att sitta på avstånd och vara redig Men man vill ju att du ska få må bra Ta med din man och gå till doktorn!
    Hur går det med gullepluttarna? Kram kram

Fru U, hur är läget? Hur går det i värmen? Jag tog årets premiärdopp igår Var ju vansinnigt varmt.

Lilltrulsa, tack. Jag får väl vänta med att gå med i töjarklubben...fast jag känner mig lite justerad ändå. Lite öm i baken o tendens till babianröv...hittade en Idominsalva i skåpet så får se om det blir bättre hAr oxå varit lite orolig i magen hela helgen och faktiskt haft ont för första ggn på länge. Fast jag slarvade två-tre dar med Budenofalken...kan man få återfall så fort? Knepigt. Härligt det där med barnen, de accepterar så mycket bara de får en förklaring de kan ta till sig. Ha de gott i sommar

gmt, åhh stackars lille Lucas. Det är hemskt. Hoppas de snart kommer på en lösning på "gåtan" med ibd, så att han får växa upp och vara frisk. Härligt dock med store grabben o hans son, fast det måste varit hur varmt som helst på Sweden Rock! Min lillebror var därnere med, ska ringa honom o höra hur han mår Kram på dig.

Dalkulla, har du fortfarande ont? Jobbigt. Hoppas du snart blir bättre. Hur går det med Filip o Cornelia i värmen?

jajjaB, javisst är det underbart med blommor! Jag har en stooor påse med massa olika sorters fröer jag köpte i våras...storslagna planer på ännu mer prunkande rabatter...hmmm...det har inte blivit nåt ...har inte orkat plantera nåt av det...men men ...de gror nog nästa år med
    Vad gör du annars?

Nio, hur är det med dig? När var det du skulle till läkaren? Mycket folk i Götet i lördags? Skulle åkt ner, men var lite halvgroggy och däven efter fredagen, så jag låg i en vilstol i garaget o kollade när sambon skruvade på sin hoj...somnade efter ett tag...mycket till sällskap Men min syrra var nere...grymt mycket folk överallt sa hon, festligt.

68an, jo det skulle vara kul I vanliga fall brukar vi stanna några dar extra när vi ändå är uppe, men i år blir det bara upp och ner. Vi får se hur det blir...träffen ligger ju nära Svall så det går ju fort att köra in till stan, får kolla schemat först bara...är volontär...åker 70 mil på träff och får jobba ...men det är rätt kul, man träffar o tjötar med massa folk. Jag skickar mess till din inbox senare.

Mumlin, Lällas, Mallan, Tessi, Havsbris, Slj, Rebecca, Molle, Linnann, Itmorsan, Willow82, Malvas Mam, mfl mfl mfl (vi är ju så många ) hoppas ni ALLIHOP har det bra och är ute o njuter av sommar o sol och besvärsfria magar

Kram på er ALLA, krya på oss

(Ska åka o jobba, två eftermiddagsskift)

• malvas mam

Hejsan alla i sommarvärmen!

Nu kommer ytterligare en fråga från den "oroliga" mamman: kan man få huvudvärk av Salasopyrin? Linnea har ju ätit den medicinen i drygt två veckor nu, och två kvällar under förra veckan klagade hon på huvudvärk. Hon är ju bara nio år, och inte alls i den åldern då man har huvudvärk speciellt ofta, kan knappt komma på att hon har haft det förut, å andra sidan har hon druckit dåligt i sommarhettan, så nu vet jag inte vad huvudvärken beror på...

Om man kan få huvudvärk av att äta Salasopyrin, går den då över efter en tid av medcinering, eller??

//Anna

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7