• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • 68an

En fråga om LEVERVÄRDEN till er som kan detta!

Jag har ju tagit ytterligare nya leverprov förra veckan och då tog dom och kolla alla leverenzymer.
    Alp, Asat och Billirubin var bra medans GT var högt än, 3,0, och Alat var också för högt 0,90.
    Någon som haft samma? Är det pga mina magmediciner som V-c läkaren tror eller är det den där hemska följdsjukdomen som man kan få då man har Uc???

Min tarmläkare ska ringa mig i em så jag hoppas på bra besked men är otålig och tänkte att nån av er kanske haft likadant.

• 68an

malvas mam.se Det var ca 20 år sedan jag åt salazopirin men nånstans klingar det huvudvärk MEN jag kan minnas fel bland alla mediciner jag ätit så slå upp det för säkerthetsskull www.fass.se

Grådis.se Ja svara där, hinner vi så hinner vi om inte går dte kanske fler tåg nån gång i framtiden.

• Nio

grådis:

I eftermiddag smäller det, är så himla nervös och hade svårt att somna igår. Vill ju inte glömma att säga nåt viktigt t.ex. Ska skriva ned allt i en lista och överdriva så mycket jag kan så att han verkligen tror mig (är så van att bli avfärdad trots att jag mått vidrigt dåligt vid flera tidigare tillfällen).

Jag har hört att det varit mycket folk men har bara varit hemma och vilat själv tyvärr. Är så less men samtidigt hjälper det ju. Vill bara kunna göra normala saker utan att må dåligt nu!

Skönt att somna i vilstol i solen ju. :)

• Fru U

Gmt, hur har det konstaterats att det är IBD Lucas har? Bara undrar eftersom din stora son har UC och det finns en sjukdom som heter mikroskopisk colit som är ganska svår att konstatera (går bara att se såren i mikroskåp) och min högst personliga teori är att många med IBD nog har denna sjukdom istället

Tror att de konstaterade första fallet med mikroskopisk colit i slutet av 90-talet

Grådis, jag håller på att smälta bort i värmen. Nej, så farligt är det inte så länge jag håller mig hemma (vi är nu stolta ägare till en luftkonditionering - så numera är det bara 22 grader när i går och lägger oss - puh). Går bara ut korta stunder, får vätskebrist ganska fort (det går bara inte att dricka 4-5 liter/dag vilket krävs i denna värmen när man har stomi - i varje fall så kräver min kropp det om jag går ut)

Så nu när jag klagat färdigt över värmen så ska jag strax ge mig ut *s*. Måste hämta mitt pass inför lilla kryssningen till helgen

Åh, det måste jag berätta. Min man har sytt en så snygg klänning till mig att ha på lördag! Lyxigt värre Skrattande

Live and let live
  • grådis

Nio, håller tummarna för dig. Hoppas det går bra. Skriva lapp är helt rätt Det är sååå jäkla lätt att bli bortkollrad o glömma bort saker när man är där o de är stressade...svisch svisch så står man utanför dörren och fattar inte nåt ...man betalar ju faktiskt och det är de som ska leverera och vi som är kunder Stå på dig. Kram o lycka till
    P.S Det var inte i solen jag somna...det var så jäkla varmt o jag mådde inte så bra...enda svala stället på tomten/huset var i källaren inne i garaget

68an, ojdå. Kan tyvärr inte så mycket om levervärden. Hoppas någon kan svara. Mumlin borde ju vara expert.

Fru U, grattis till klänning och händig karl

Malvas mam, jag käkade Salazopyrin i tonåren, kommer inte ihåg huvudvärken, MEN började förra året med dem igen...fick katastrofalt ont i huvvet och blev förstoppad och mådde allmänt skit! Så visst...hennes huvudvärk KAN bero på medicinen...men värmen o vätskebrist är ju rätt troligt oxå. Tror att det går över om man fortsätter med med. Avvakta o se om det kommer igen..då kan man ju fråga läkaren.

• malvas mam

Jodå, huvudvärk var tydligen en av de vanligaste biverkningarna av Salazopyrin... Frågan är bara om det går över?? Hon kan ju inte ha huvudvärk varje dag, då fungerar det ju inte med denna medicin...

//Anna

• 68an

grådis.se Jag har ropat på Mumlin men hon var tyvärr inte online men kikar kanske in senare.
    Nu måste jag logga ut, ha rjuett jobb att sköta
    Du har ett brev av mig
    Kram

• grådis

De här refernsintervallen hittade jag att man ska ha som vuxen:

ALP ska vara mellan 1,3-4,0
    ASAT -"- 0,2-0,6
    Bilirubin -"- 3-21
    GT -"- 0,1-0,8
    ALAT -"- 0,2-0,6

fast när jag kollar runt så verkar de där intervallen variera något litet?

De verkar inte ta de proverna på mig regelbundet...? Hittar några provsvar i journalen (som jag ju fick hemskickat ) och då har jag haft lite variation genom åren:
    1,9-2,9 på ALP och 0,1-0,3 på ALAT
    GT: 0,3-0,47
    ASAT: 0,2-0,5
    Bilirubin: 3-5

En del prover vet jag att de kollar beroende på vilka mediciner man äter. Salazopyrin så kollar de nog ALP och ALAT för att se ev leverpåverkan.

Oj oj vad klockan går. Måste åka iväg till jobbet. Puss o kram

• 68an

Jag tror jag bryter ihop snart!

Min tarmläkare har ringt och mina levervärden berodde inte på tarmmedicinerna, då både GT och ALP vara förhöjda. SÅ vad det berodde på kund ehon inte veta då hon inte har helhetsbilden utan bara min mage så hon bad mig ringa v-c igen. Jippi!

Ringde v-c och det blev som jag trodde!Vi har inga läkare som kan hjälpa mig och vi stänger på fredag typ.

Men vadå?! Jag fick ju levaxin 6 månader för sent pga att dom glömde mig ska jag glömmas bort nu igen.
    Jag blir rent av tårögd, rädd och förbannad. Jag vill ju veta vad det beror på!
    Tänk om jag har levercancer, hepatit eller nåt annat farligt. Jag vill ju veta vad det beror på!

Jag stod på mig iaf mot sköterskan på v-c så hon sa att jag kunde ringa på fredag igen (sista dagen dom har öppet i sommar) för då kunde jag kanske hänvisas till nån annan läkare på en annan v-c.

Medicin på LAs kunde jag inte ringa då jag inte går där

Vet snart inte vad jag ska ta mig till, känns stundtals som att jag får kasta det bakom axeln och låssas som at det regnar men i nästa sekund är jag jätteorolig då jag inet vet om jag har nåt allvarligt eller inte.

På frågan om alkohol så får jag...Nej det är ingen fara, drick du!

Jävla sjukvård vi har i detta län!!!

Flåt men nu är jag less på att bli behandlad som jag blir i väsernorrland. Tur jag hitta en magläkare i Gävleborg iaf.

• dalkulla26

hej
    tittar in en snabbis i värmen

Grådis: hur mår du nu? Cornelia och Filip blir helt slut av värmen.

Nalla: hoppas att det gått bra med sonen.

68:an. Har du fått klarhet vad levervärderna berodde på?

Fru U: vad skönt med luftkond. Förstår att du inte kan få i dig sådan mängder vätska som 4-5l

GMT: Tänker på lilla Lukas och hoppas att han ska få bli riktigt bra

Lone star state: hur går det för dig?

ha det bra nu alla.. kram.. här är det som vanligt...

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7