• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Fru U

Egentligen är det tragiskt att vi blir så desillusionerade på sjukvården

Live and let live
  • malvas mam

Usch vad tråkigt att så många har så dåligt erfarenhet av sjukvården och att få den hjälp man så väl behöver...

Än så länge har jag känt fullt förtroende för Linneas läkare och fått ta de prover jag bett om. Uppställningen var total och väntetiden noll - beror det på att så länge hon är liten och tillhör barnkliniken så är resurserna större, eller??

//Anna

• mallansprallan

Hej på er!

Har inte varit med riktigt här eftersom FL har varit så segt. Underbart väder och jag är glad att jag jobbar med det jag gör just nu så jag får vara ute (förskolan) hela dagarna. Inte lika kul för er som inter mår så bra Brukar vara jobbigt med värmen då, det tyckte i alla fall jag.

Just nu har jag duschat och ligger på golvet framför balkongdörren och solar ryggen med datorn framför mig, ser nog lite lattjo ut

Nu verkar vi ha bestämt semester för sommaren. I början av juli åker vi på en tre-veckors tågluff i Europa. Tågluffade för sju år sedan och det var så kul. Denna gång blir det Tjeckien-Ungern-Kroatien-Italien. Någon som har tips på ställen att stanna på i Kroatien och Italien så tar jag tacksamt emot det. Har varit i Venedig, Rimini och Rom i Italien så gärna något annat. Du Lällas som verkar så berest kanske har något tips

Ni får krya på er ni som inte mår så bra!

Kram på er /Malin

• grådis

Hej hopp

Alive and kickin´....

Vilket antiklimax...prednisolonsupparna jag stoppat upp under två veckors tid, samt det faktum att jag sov som ett sött (får man väl förmoda ) litet barn gjorde att det inte alls var så trångt som sist när min doktor inte ens fick in toppen på ett litet finger...så de behövde inte töja! Yippiee Eller?

Nu fick de in instrumentet, och jag har förvisso en stenos och de tog vävnadsprover, men inflammationen har dämpats och därmed svullnaden så de ville inte "rispa" i onödan. Tack för såna doktorer

Han sa nämligen innan att om de töjer så gör de ett litet snitt i slemhinnan för att den ska kunna vidgas, annars kanske den spricker sönder ändå på nåt sätt, och med crohns är man ju alltid rädd för fistlar...min stora fasa....så jag var ju inte sådär jättesugen att de skulle "skada" på nåt sätt som senare kanske leder till oönskade komplikationer.

weee jag har en hyfsad ändtarm Bådar kanske gott inför en framtid där förmodligen tjocktarmen kommer att avlägsnas nån gång...för den är ju rätt ärrig, justerad, trång o bedrövlig sen många år tillbaks...och finns en tunntarm och en ändtarm så lever ju hoppet om att slippa stomi, eller?

De var snälla på sjukhuset, drogade mig innan, tog hänsyn till diagnos: "nämen här står att vi ska ge dig Voltaren innan, men det är ju inte bra när du har Crohns samt astma, nä det får du inte" Diklofenak kan ju reta slemhinnan i tarmen. Men morfinet jag fick både som tablett och dricka räckte mer än väl . Sen blev jag sövd och sen har jag varit behagligt avslappnad o trött hela dagen

Jag fick tid fort, doktorerna har lyssnat, sedär...lite positiv reklam för sjukvården

Var på dagkirurgin colit i Uddevalla.

Tack allihop för ert stöd o pepp av en liten räddhare och lipsill Kramis, ni är guld värda.

Nu känner jag mig lite sjösjuk och ska återgå till soffan tror jag...eller ska kanske läsa lite vad ni skrivit...eller....gäääääsp....

• Fru U

Oh, det låter ju jättebra grådis . Alltid lika roligt när någon får glada nyheter

Vila och ta det riktigt lugnt ikväll

Live and let live
  • Billy och Jag

68an:hur hjälper havregryn??

Jag har tom ännu ondare i dag.. vaknade i morse och var helt stel och kunde knappt andas.. drt gjorde ont i ryggen.. nästan uppe vid nacken och när jag äter gör det jätte ont och ett tag efter.

Ska prova med massage... :) 

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • jajjaB

Grådis, vilka underbara nyheter! det lyser igenom av glädje i ditt mess

själv mår jag till och från okej, men inte helt bra. jag lyckas jobba, det funkar bra. men är helt slut när jag hämtar tova på dagis... orkar inte mycket, och nu har det ju varit så varmt att man är helt sänkt av värmen!! jag är inte mycket för 32 grader som det var i dag i sthlm på sina håll det visade iaf min utomhusmätare på bilen.... men 29-30 grader var det banne mig!! och jag vill bara lägga mig i skuggan nånstans och slumra in...

Trevlig kväll!

• 68an

mallansprallan.se eran tur låter härlig! Länder som jag oxå skulle vilja besöka. Däremot har jag varit i Tjeckien, Prag. En underbar stad, känns mycket mindre än vad den är till invånarantalet, otroligt romantisk men det gäller att hålla i sina ägodelar.
    Sambon jobbade där under 1 år tills för 2 år sedan så då var jag och dottern på besök hos han där han bodde nära karlsbron.

gråis.se Skönt att det gick bra!

Lss.se Har man ont i bröstet och kring bröstryggen kan det bero på magsyra, uppstötningar, glapp i magmunnen, halsbränna, magkatarr osv.
    Havregryn suger upp magsyra och det hjälper många. Det var min räddning under hela min graviditet då jag hade stora problem med bla halsbränna. Åren jag åt losec visste jag inte att detta kunde funka så då testa jag aldrig det.
    Det är ett gammalt knep som jag fått av farmor, nåt som dom gjorde förr och som fungerade många ggr så det kan ju vara värt att prova.

Sitter problemet i en låst ryggkota så hjälper inte havregrynen

God natt på er alla!

• 68an

Ps. lss.se Då du hade ännu ondare idag, var stel osv så tror jag inte på halsbränna. Prova massage och töjning så går det kanske över på några dagar.

• Billy och Jag

68an: Tack för dina tips! Jag ska prova! Usch, det är ju så jobbigt att ha ont i bröstet.. Det känns ju som en farlig smärta! Så man får ju nästan panik och då gör det ännu ondare

Får se hur det känns i morgon.

Nästa vecka ska jag in på röntgen i Ludvika av alla ställen.. Röntga lungorna eftersom att jag har ny medecin.. Och sen på Fredag träffa en kurator.. Ska bli sååå skönt att få prata.. Känns som 10000000 kg skit som bara vill ut! Verbalt alltså
    Och den 18.de ska jag träffa en tarm doktor... Men jag tror inte det ska bli nån undersökning.. För det stog ju inget om att laxera innan på kallelsen.. Då är de väll inte dax för en rektoskopi??  Eller vad tror ni?

Så jag är fullbokad

God natt med er!

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7