• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Fru U

Lällas, tradigt med bandagen (ring gärna din stomiterapeut också, de brukar ha bra kontakt med företagen)

jajja, hoppas skovet snart går över

Live and let live
  • skytten64

Läser era många inlägg,är så glad själv att just nu vara skovfri..
    En varm och stor sommar kram till er alla som kämpar på..
    Kram

• Angelica86

jajjaB: Ja, det hoppas jag med! Jag är lycklig jag med, som har en vän som henne! Jag hoppas på att få höra någonting snaaaart, sitter som på nålar! Hoppas ditt skov ger med sig snart!

I love you for the way you never doubt me! But most of all I love you 'cause you're you..
  • Lällas

Hej igen.
    Japp, jag är nykommen från gymet. Körde rygg idag och det känns superskönt nu! Skulle köra biceps också men hade ont i lederna i armbågarna. Jäkla sjukdom. Grrr.. Men skönt att träna, nu ska jag duscha och sen krypa till kojs.

Fru U: Tack för tipset. Ska ringa min stomisköterska imorgon samt Coloplast.

JajjaB: Trist med skovet. Avskyr att behöva rusa på toa. Det är så himla jobbigt. Innan min operation hade jag alltid flera 5:or i fickan till toa pengar och hade alltid span på vart närmaste toa fanns. Nu slipper jag det iaf. Men ska gå på Apoteket imorgon och beställa hem nya bandage. Med mig är det bra annars. Jag trivs med att vara tillbaka på jobbet och samtidigt bara jobba 75% så jag ska vara ledig halva Onsdagen och halva Fredagen denna vecka.. Skönt! Hoppas vädret fortsätter håller i sig med sol och värme så jag får njuta lite av det.

Angelica: Har du hört nåt än? Är orolig för vår vän. Och vad härligt att ni har varandra.

Ni som har stomi, Nalla, Fru U etc, har ni märkt av någon mat eller dricka som ni blir dålig av/får flöden av? Och är det någon mat eller dryck som ni upplever som bättre och mer stoppande?

På Fredag ska min nya (underbara) doktor ringa så ska jag nog få någon klysma eller så för att försöka häva inflammationen i ändtarmen. Ger Entocourt, som är kortison, samma hemska bieffekter som kortisontabletter? Dvs sväller man upp lika mycket?

Kram till oss..

• Fru U

Allt med stärkelse stoppar, t.o.m oavsett fetthalt. Äter jag chips måste jag dricka väldigt mycket, likaså om jag äter mycket blomkål - gör jag inte det så stoppar det upp i tarmen och det gör ooooont

Äter jag mat med mycket fett  så får jag flöde. Skulle jag äta exakt efter min diet  (fettreducerad kost) så skulle jag nog bara behöva tömma stomin typ 5-6 gånger per dygn (för då små-skiter den inte hela tiden)

Svamp i större mängder stoppar också upp (har dock märkt att färsk svamp är bättre än konserverad)

Jag äter numera en variant på GI-mat (måste dock fortfarande tänka på fettet) och jag mår bättre nu. Har inte så ont i magen varje gång jag ätit middag längre

Live and let live
  • Angelica86

Lällas: Nej, jag har inte hört någonting ännu! Har försökt ringa men kom inte fram. Jag hoppas det går bra. Jag skriver så fort jag vet något, kommer ändå inte kunna sova så jag sitter här.

I love you for the way you never doubt me! But most of all I love you 'cause you're you..
  • Lällas

Hej igen govänner. Inser att det snart är 3 månader sedan denna tråd startades och det betyder att vi kanske måste starta en ny snart så jag ber er kolla igenom att allt stämmer och är aktuellt inför starten på nya tråden om någon vecka.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Skytten64
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit.

Är det några som ska bort härifrån? Som inte hänger kvar med oss? Någon som saknas?

Gör ändringar och lägg in ett nytt inlägg isåfall så tar jag sedan det mest aktuella och uppdaterade inlägget och kopierar in i en ny tråd. Kramis till er.

• Nio

Lällas och jajjaB:

Ja, jag tänker inte ge upp i varje fall, det ska de ha klart för sig. Jävla sjukvård. ;D

Och Lällas, tråkigt att höra om läckageproblem, det kan verkligen inte vara roligt att uppleva. Hoppas det ordnar sig och att du får nya påsar eller vad det nu är som inte funkar som det ska. (Jag har ju inte så bra koll på stomi, ber om ursäkt för det.) :)

• Nio

Förresten så tog jag upp mina ledbesvär och fick veta att medicinering mot detta inte sätts in då det kan förvärra tarmsjukdomen! Ni andra med ledbesvär, tar ni några tabletter mot det, eller har ni hittat andra lösningar?

• 68an

Nio.se Jo du har nog rätt men att plita in det i hjärnan är svårare.

llas.se Jag föredrar i den mån jag kan att sitta och smågråta som jag gjort nu när alla barn är i säng. Sambon och hans släkt ser livrädda ut om jag skulle släppa lös. Sambon blir alldeles ställd och vet inte vad han ska säga eller göra.Min släkt vill jag inte oroa och vännerna försöker jag så gott jag kan med men jag fixar inte det.
    Har en kompis som jag kan prata med om allt och hon likaså med mig, hon har ringt och gråtit många ggr men så fort jag säger nåt som är jobbigt så blir hon rät tyst, tror hon är lite som sambon, får det jobbigt så då blir det att jag berättar det bara i förbifarten och biter ihop.
    Jag gråter då jag sitter ensam på mitt kontor, vid datorn, på toaletten....sen kan jag ju inet håla mig alla ggr så sambon råkar se det.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7