• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • SysterHedvig

nu är även jag här! Dottern hade gryningsrevelj och jag ammade under soluppgången vid 05.30. Inte ett dugg jäkla romantiskt om nu någon trodde det.

White Cheese - haha ja jag läste också artikeln om Ramona och deras strapatser på akuten man kan ju inte klandra reportern, måndagar är ju statistiskt sett mest hektiska. Fick ni några larm att gå på?

Ms Marriot - jag håller också med ÅsaKj; det svåraste var att ta sig in på utbildningen, mest kanske för att det är så mycket slump som avgör och en stor dos prestationsångest. En tenta är liksom bara en tenta, och den klarar man sig på om man läser tillräckligt.

• white cheese

Morula Ailith:
    Tack, tack... Jodå, det blev en rätt trevlig dag. Första gången som jag frivilligt stannat över. Skulle slutat kl 16, men var inte därifrån förrän 17.30. Och jag som hittills tyckt att antingen måste mina kursare vara överambitiösa (som stannat över på avdelningarna), eller så måste jag valt fel utbildning (som inte alls är så lockad av det). Men jag hade alltså bara varit på fel avdelning...

SysterHedvig:
    Ja, några larm har jag sett nu, men jag tror bara det var ett enda i måndags kväll. Tycker dock inte att de har varit så fasligt spännande... *lite besviken* Förvisso folk som kommit in med Lukas, men eftersom man inte kunde rädda dem så var det inte så givande. Kändes liksom inte som riktiga människor...

Nu efter påsk ska jag skutta vidare till kardiologen. När man just fått ett hum om rutinerna. Nog för att jag har förstått att man inte riktigt har nån fast punkt under utbildningen, men tre dagar på ett ställe känns lite väl hattigt...

• Kalinka

White cheese:
    Gud vad less jag är på hattande. Den här terminen har iofs varit helt ok, eftersom vi läser först hud/inf och sedan ögon/öron. Blir mer parallellt på två ställen, men längre tid.

Jag avskyr ögon! Tycker att det är urtråkigt. Vi har dessutom väldigt glest schema. 30 timmar fördelat på två veckor...

Men det ger mig mer tid för mitt projektarbete, som är jätteroligt. Jag sitter och går igenom sepsispatienter som vårdats på CIVA, och hur bra man följt de riktlinjer om insatt AB (inom 30 min), och iv vätska mm, som finns. Dessutom har jag världens bästa handledare. Hon är verkligen toppen. Det händer så jättemycket och jag får hjälp direkt när det är något som krånglar.

• Auris

Kalinka: Ögon kan vara lite segt men säg inte det till min man. Han är retinalkirurg och tycker att ögon är det roligaste som finns. Själv tycker jag öron är mycket roligare och mer omväxlat. Men jag tror ögon är bra för kontrollmänniskor - det är så begränsat så man kan lära sig behärska det ordentligt. Det är något jag ofta saknar inom läkaryrket.

• SysterHedvig

*antecknar i smyg allt om öron och ögon*

mina forna klasskamrater läser det nu nämligen, och verkar måttligt roade av att rensa ur vax ur ett jätteöra.

• Annielara

Hejsan, får jag var med här?

Jag är mammaledig och ska hoppa på T3 i Lund VT08 eller HT08, har inte bestämt mig för vilket än..

Är lite nyfiken på hur det funkar att blanda små barn och läkarstudier.. Något som känner sig manad att svara?

Jag tog studieuppehåll HT2005 och har hunnit med att få tre(!) bäbisar på denna tid.

• Auris

Annielara: 3 bebisar på 1½ år? Wow, snabbt jobbat! Själv tyckte jag det var nog med två barn på 1½ år. Första året som tvåbarnsmor med en nyfödd och en superavundsjuk 1½ åring som bara ville bita lillasyster var superjobbigt. Sedan har det bara blivit bättre Hur det är att kombinera barn och studier vet jag inte eftersom jag skaffade mina efter utbildningen.

• Annielara

SysterHedvig och ÅsaKj om bäbisar:

Eh, ja, jag tyckte att jag bara ville ha studieuppehåll för "barnskaffande" en gång, så syskonförsöket kom snabbt. Och det blev inte bara ett syskon, utan enäggstvillingar! Nu är killarna åtta månader och flickan tjugo månader. Livat!

Jag kommer inte ihåg något alls från andra terminen, och jag har tentorna kvar på den (flickan kom i maj, tentan var i juni). Nu har jag läst lite i den förra tråden och det är flera som skrivit att de inte kom ihåg så mycket efter mammaledighet men att det löst sig ändå när det kommit till kritan. Det låter betryggande för mig, jag har varit ganska orolig för att jag aldrig kommer kunna lära mig något alls igen.. hehe.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2