• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • SysterHedvig

annry - haha det klagar sambon över sedan vi började en mer grön livsstil med minst tre vegetariska middagar i veckan. "Man blir inte mätt utan kött" är hans paroll.

• annry

Stjärnanis: Utbildningen är inga problem, AT-något ångestladdat men roligt och gillar du människor, har empati och är en problemlösare så kan det absolut passa dig. Jag gick direkt från gymnasiet och det funkade för mig men jag tog en termin ledigt mellan preklin o klin och jobbade som usk:a- välbehövlig paus. Nu är jag nylegitimerad och nymammad.
    Jag har inget kall som systerhedvig utan tycker bara det är ett jäkligt roligt och stimulerande jobb med mycket positiv feedback.
    Lycka till med ditt val!

• SysterHedvig

jag insåg när jag postade att det där med "kall" kanske är lite fel. Men man måste tycka om yrket för att orka med. Kanske mer i läkaryrket än i något annat, eftersom man handskas med människor.

• Kalinka

Jag har en kursare som tycker att patienter är jättejobbiga. Hon tycker att de kan låta bli att bli sjuka och så...

Jag tycker faktiskt inte att det är ett problem. Hon är helt ok i kontakten med patienterna. Dessutom tror jag att hon kommer att bli en helt suverän röntgenläkare så småningom, för hon glänste verkligen under röntgenkursen.

Själv tycker jag att det är roligt med patienter, men i lagoma doser. Tycker att det roligaste med yrket är allt som man får lära sig, och det rent praktiska arbetet, med alla undersökningsmoment och lära sig sy mm. Sen att man får träffa massvis med olika människor i olika livssituation är en bra kombination.

Det är världens roligaste yrke.

• Kalinka

Förresten, manchesterkavaj, det var något nytt. Eller, jag tror faktiskt att jag sett nån här i Uppsala i manchesterkavaj faktiskt. Men koftan alt fleecetröjan är vanligare.

Apropå grillning. Jag har fått löfte av maken att om vi flyttar till hus så ska jag få köpa en riktigt stor grill, med termometer. Tycker nämligen att grillning är jätteroligt. Skulle helst idka barbecue, med hickoryspån i flera timmar. Som tur är tycker maken inte om att sköta grillen, så jag får leka alldeles ensam. Medan han gör inomhusjobbet...

• Kalinka

SysterHedvig:
    Väldigt lite patientkontakt, om man jämför med de flesta andra specialiteter. Träffar några patienter i veckan, men mest sitter de ju bakom kulisserna och tittar på bilder och dikterar.

• SysterHedvig

Kalinka - ja det har du rätt i förstås. Tänkte först på en docent som är väldigt patientvänlig, men jag gjorde fem veckor på röntgen häromåret, och det var faktiskt en intressant samling kufar. Väldigt egna. Påminde om bibliotekarier hela bunten.

du kan få grilla min mat

• Auris

Jag tog examen för 5 år sedan. Har dock varit föräldraledig ett par vändor så jag har hunnit med AT och 1½ år på ST.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2