• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Auris

SysterHedwig: Bra försök! Oftast bara suckar jag åt sådana trådar och går vidare till annat men ibland kan inte jag heller låta bli att lägga mig i.

Morula: aborttrådsträsket *hua*

Jag hade en period när jag fastnade i "omskärelse borde förbjudas" - trådarna som vissa individer dessutom envisades om att lägga inder "misshandel" i stället för etik.

• novalee

hejsan! satt & läste om att det finns 62 olika special inriktningar nånstans på nätet inom läkaryrket. Vet nån av er som är mer hemma på detta om vart man kan läsa om vilka dessa inriktningar är?!

• Kalinka

Välkommen Lillatilla!

Själv är jag så otroligt trött på att gå på fest/middag med folk som när de får höra att jag är läkarstuderande, genast vill berätta om den där kassa läkaren som de träffade häromdagen. Alt allt som de tycker är fel inom sjukvården. Och? Vad rör det mig, och varför ska jag behöva höra om det när jag är ledig? Är skitless på att få vara någon slags galjonsfigur för hela läkarkåren/sjukvården. Jag och de flesta av mina kursare anstränger oss till max för att bli bra läkare, och tar definitivt inte lätt på en HSAN-anmälning.

Nästa gång det händer så kommer jag inte att börja försvara mig, utan bara gå därifrån.

• white cheese

Kalinka:
    Spännande... den reaktionen har jag iaf inte fått ännu... *peppar peppar* Jag brukar bara få: "Jaså, du pluggar till läkare, då måste du vara jättesmart. Jag har lite ont i magen, vad tror du det är?".

• Auris

White cheese: Bingo. Exakt den reaktionen har jag också mött. Fast värst var ändå när man var singel och råkade nämna att man pluggade till läkare för någon snygg kille "Oj läkare, vad intressant!" och inom en halv minut hade de smitit...

• Kalinka

Har aldrig råkat ut för att någon kille (innan de vet att jag är upptagen), stuckit för att jag läser till läkare, snarare tvärtom. Min mans kompisar brukar tycka att han borde vara hemma och baka bullar (de har en lite överdriven bild av vad läkare tjänar) nu när han lyckats knipa en läkare....

• KickStart
    Kalinka skrev 2007-04-15 19:26:26 följande:
    Aborttrådsträsket verkar intressant förresten. Vad säger folk där?
    Abortträsket är intressant. *S*
    Ni vet väl att man får göra aborter ändå tills vecka 28 här i Sverige
    Och att man aborterar livsdugliga foster- lägger dem i rondskålar och placerar dem i kalldrag gärna i ett fönster för att de ska dö...
    Att vi är så duktiga i Sverige så att vi kan rädda barn födda i vecka 18-20.
    Att ett embryo i vecka 5-6 känner smärta och rädsla och kämpar för sitt liv..

Ja, det är väl ett litet axplock av vad som kan dyka upp i dessa trådar. Förstår ni nu varför jag hänger där
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2