• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Pokemon

Syster Hedvig tack för ditt svar - du blir säkert en bra läkare! Lycka till allihop!

• non compos mentis

Ms Marriot

Jag kan ju glädja dig med att inte mindre än tre bytte från UAS till KI redan efter första terminen, dessutom om du har barn är du prioriterad. Det är inte lätt att byta, men det går. Eventuellt får man gå om en termin, jag vet inte hur det är nu när de gjort om programmet i uppsala. Själv skaffade jag en övernattningslägenhet, men allvarligt om man inte lider av extremt kontrollbehov så är det faktiskt rätt få föreläsningsr man inte klarar sig utan. Men då gäller det att vara diciplinerad och verkligen hålla sig någorlunda i fas. Själv var jag knappt i skolan T3 och T4. 
    Men som sagt, de har ju gjort om, så det är mer praktik i tidigare terminer och det kan man ju inte skolka ifrån hur som helst!
    Allt går med lite järnvilja!
  • Ms Marriot

Dr Cox, det där var ju glädjande nyheter, då kanske jag ska söka uppsala i första hand, trots allt. Gud vad det är svårt att bestämma sig. Men tack för att ni är så gulliga och svara på mina frågor! :D

• SSK student

Jag behöver hjälp..Jag hade uppskattat om ni hade en stund över för att hjälpa mig, jag har låst mig vid några tal och har plötsligt glömt hur jag räknar.

1) Inj Teofyllamin 23mg/ml. 460mg Teofyllamin skall blandas med Glukos (50mg/ml) så att du får totalt 230ml. Som bolusdos erhåller pat 5mg/kg av outspädd lösning. Pat väger 70kg. Därefter erhåller pat underhållsdos 8ug/kg/min av den blandade lösningen.

A) Hur mycket glukos skall du tilsätta när du blandar din lösning?
    B) Vilken infusionstakt i ml/tim skall du ställa in på din pump? Gäller underhållsdosen

2)Inj heparin 5000e/ml. 2.5 ml blandas med NaCl till totalt 25ml. Ord: Som bolusinjektion ges 2.500E i.v Därefter ges som underhållsdos 16E/kg/tim. Pat vikt 70kg.

A) Hur mycket NaCl skall du tillsätta?
    B) Hur många ml erhåller pat som bolusdos? Du skall ta av den färdigspädda lösningen i uppgift A.
    C) Vilken infusionsmängd i ml/tim skall du ställa in på din injektionspump?

• Kalinka

ÅsaKj:
    Lovar att inte skvallra till din man. Retinalkirurg är väl ok, men häromveckan hade vi en föreläsare som bara opererar catarrakt hela dagarna. Hon hade en privatklinik, och tjänar säkert gräs, men tänk vad tråkigt att bara operera gråstarr hela dagarna. Not enough money in the world!

Här i Uppsala finns det en hel del helt normala och trevliga ögonläkare. Men jag och mina kursare har lagt märke till att läkare med psykiatriska diagnoser verkar vara överrepresenterade på ögon. Vi har hittills träffat en läkare med någon form av tvångssyndrom och en som definitivt står på Litium. Undrar varför?

Öron verkar mycket roligare.

• white cheese

Kalinka:
    Ögonläkare med psykiatriska diagnoser alltså... Annars har jag fått höra att jag inte får bli psykiater, för alla psykiatriker är lite konstiga. Sagt bl a av min man, inför min pappa, som är psykiater...

En annan intressant aspekt av det hela är när jag var på en medicinavdelning, och vi konstaterade att de tre patienter som egentligen var psykpatienter, alla var (f d) läkare.

• Agahta

Hej
    jag undrar om det är någon som vet vad färgerna betyder inom sjukvården vit, röd, gul, blå, grön jag tror att gult har något med infektion att göra men är inte säker.

• Auris

Ja. Retinalkirurg verkar mycket roligare än kataraktkirurg. Om jag ska vara ärlig så är det nog främsta skälet till att jag inte vill bli ögonläkare. Maken hade redan lagt beslag på den roligaste delen inom ögonläkeriet Två retinalkirurger inom samma familj funkar bara inte. Dessutom hade jag inte lust att börja som yngste underläkare på den klinik där min man är överläkare. Annars hade nog ögon kunnat vara ett alternativ. Det är en specialitet som går att överblicka, lättsamma jourer och sällan något är riktigt akut. Ögondoktorerna här i Umeå är jättetrevliga och de har en bra stämning på kliniken. Ingen överrepresentation av psykdiagnoser där inte - däremot av gamla avlagda medicinarspexare En tydlig skilnad mellan ögon och öron på vårt sjukhus är att ögondoktorerna nästan alltid sitter en timme i matsalen medans örondoktorerna sällan har tid att gå dit. Så visst kan jag säga att ögon skulle ha sina fördelar men öron ÄR faktiskt roligare.

• Hexx

Hej...
    Är det någon här som vet om det kan vara något farligt när en 15 månaders kille fått uvi?

*livrädd*

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2