• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-06-27 20:12:36 följande:
    white cheese - jag har en 2 meter lång tomteluva som jag hade på mig hela december första året. Det var också lite festligt. Sedan dess är jag stämplad Morula - oh mjukglass, inledd inte en viktväktare i frestelse!
    Viktväktare där ser man
    Imponerande!
    Går det bra?
    Jag skulle behöva ta tag i den biten jag också..
    Men men var sak har väl sin tid.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Auris

Den där coolhetsstegen är bra. Det är bara att titta på toppen för att veta vad man INTE ska välja. Även om det inte är särskilt coolt så föredrar jag kaffe med mjölk och jag trivs bäst om jag hinner dricka en kopp på förmiddagen. Jag tycker att Lunch är en rättighet även för läkare och lugna jourer är bättre än tuffa.

• KickStart

Hear hear Åsa!

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • SysterHedvig

Morula - det går rätt bra har väl gått ner en 10-12 kg. Så nu är jag faktiskt normalviktig enligt BMI - det har jag inte varit i mitt vuxna liv, någonsin.

Vem sjutton grävde upp den gamla zombien till tråd?!

• Kalinka

Vadå Morula, du är väl ledig? Är det inte det man är när man är sjukskriven? Man sitter väl bara hemma och glassar och blir rik?

Kan glädja alla som bryr sig att jag nu fattat hur man fixar sjukskrivningar i datajournalsystemet. Men jag fick samtidigt lära mig att man måste skriva ut dem och skicka dem på papper. Så nu måste jag lära mig rutinerna för hur de skickas. Suck!

Går min första nattjour ikväll. Men sitter hemma för det har bara kommit en patient ikväll. Hoppas på att det blir en lugn natt så man får sova... Men bakjouren är trevlig, så förhoppningsvis blir det bra i alla fall. Bakjouren i måndags var inte trevlig.

• Kalinka

Den var riktigt fin Hedvig! Tror att maken skulle godkänna den också... Synd att jag inte kan köpa vanliga underkläder. Så är det när man har 65FF. Då får man köpa svindyrt på postorder från England.

• Kalinka
    ÅsaKj skrev 2007-06-27 20:42:29 följande:
    Den där coolhetsstegen är bra. Det är bara att titta på toppen för att veta vad man INTE ska välja. Även om det inte är särskilt coolt så föredrar jag kaffe med mjölk och jag trivs bäst om jag hinner dricka en kopp på förmiddagen. Jag tycker att Lunch är en rättighet även för läkare och lugna jourer är bättre än tuffa.
    Eller hur?
  • white cheese

Morula:
    Men du får ju lägga ut en länk till 12-veckorstråden också, eller om det nu inte funkar iaf tips om sökord ("levande" och "missfall" gav liiiite för många träffar...).

Sitter här och läser om strapatserna med att lära sig journalsystem o rutiner o allt möjligt konstigt, och njuter av en helt kravlös sommar... Nåja, jag ska jobba som vårdbiträde, men jag behöver iaf inte försöka memorera vilka koagulationsfaktorer man mäter med APTT, eller gissa mig till hur många milliliter en tyroidea är, eller... (Jo, jag tycker egentligen läkarutbildningen är väldigt kul, men det är rätt trevligt med sommarlov också... )

• SysterHedvig

ja fast korsetten är ju ingen BH med på, liljekullarna kan hänga friiia mät bara din midjas omkrets, dra av 8-9 cm och sen gör om det till inches.

Eller varför inte
    www.deadlygirlz.com/20c.htm
    ?

undrar om de är anatomiskt korrekta.

Kalinka skrev 2007-06-27 20:58:54 följande:
    Den var riktigt fin Hedvig! Tror att maken skulle godkänna den också... Synd att jag inte kan köpa vanliga underkläder. Så är det när man har 65FF. Då får man köpa svindyrt på postorder från England.
  • Kalinka

APTT? Que? Här memoreras bara benzoscheman vid alkoholabstinens.... Det är SÅ tröttsamt att det tar så lååång tid att göra allt för att man inte vet hur man ska göra för att patienten ska få det h*n ska.

Ikväll har jag dessutom pratat via tolk. Vet ni hur svårt det är att göra en suicidbedömning via en tolk som struntar i att berätta hälften som patienten säger?

Är jag gnällig? Känns så. Fast jag är nog mest trött tror jag. Nu ska jag gå och äta godis med mna föräldrar och syskon (jo jag vet, det är inte godisdag, men min mamma är en godisgris av rang)!

• Kalinka

Har förresten hittat ett litet kompendium från psykakuten i Uppsala som jag fick i höstas, och som just nu gör mitt liv mycket lättare. Känns som att jag glömt allt om akut psykiatri (nu kom det där med negativ inlärning igen).

• white cheese

...å andra sidan ska du vara glad att du får en "riktig" tolk... En av läkarna berättade om när han extraknäckte som gyn-vik (?), och in kom en utländsk kvinna med sin 13-årige son, som skulle sitta och tolka om hur mammans sexliv och menstruationer såg ut... Läkaren vägrade använda sonen som tolk, men som tur var hittade kvinnan en bekant i väntrummet, som kunde tillräcklig svenska.

• saraisundsvall

Hej på er igen... Eftersom jag varit sjukskriven sen i påskas har jag inte hängt med så bra här i tråden, och nu ska väl förhoppningsvis sjukskrivningen SNART övergå i föräldraledighet! Jobbet känns i alla fall långt borta, och jag saknar det inte alls (fast jag får ju rapporter av sambon som också är AT-läkare här).

Men nu när det diskuteras suicidbedömningar med tolk här så känner jag mig träffad och vill gärna aktivera mig i tråden igen! Jag har vickat två somrar på psyk här, och första sommaren höll jag i ett otroligt mystiskt inskrivningssamtal med en man med posttraumatiskt stressyndrom som trodde att vi alla bar kniv och skulle döda honom, en tolk, en halvt hysterisk bror, en överläkare (som tyckte att det var bättre att jag höll i samtalet trots att det var mitt första jobb efter termin 9...) och en mentalskötare. Mannen i fråga var inte precis lättpratad...

Trots det trivdes jag bra som underläkare på psyk, egentligen ingenting som man behövde memorera Har de inte färdiga scheman på avdelningen, Kalinka? Jag behövde bara ordinera "nedtrappning enl. schema". Hur som helst blir det säkert bättre för dig snart när du kommer in i det!

Annars är ju telefontolkning alltid spännande, speciellt om personalen beställt en romsk tolk och det är en patient som pratar rumänska. Det här var dock på kirurgakuten och det syntes på lång väg att patienten inte mådde så vidare bra, så vi fick med teckenspråk förklara att vi ville ta prover och sätta dropp.

Jaja, nu ska jag återgå till att vara sjukskriven, låta bli att tänka på sjukhus och äta lite glass...

• Kalinka

På Frösö LVM hem har vi färdiga nedtrappningsscheman. På psyk har jag inte lyckats hitta något hittills.

Det blev förresten telefontolk, vilket fungerade super. Har träffat patienten igen. Det är nästan lättare med telefontolk tycker jag, därför att tolken inte är så närvarande i rummet. Blir liksom inte distraherande från patient-läkarkontakten.

Jag funderar seriöst på att när det går alltid använda telefontolk i fortsättningen.

White cheese: Jag vet inte om den här tolken var bättre än en anhörig som tolkar. Men det var ju i alla fall inte hennes son.

• Kalinka

Tack gode gud för ATL! Idag måste jag gå hem 4 timmar och 20 min tidigare, eftersom det var så mycket patienter på nattjouren. Här gnäller vissa och tycker att ATL är skit. Jag hummar lite och tycker i hemlighet att det är skitbra att jag kan skylla på det för att få gå hem och vila upp mig efter nattens jour, som var helvetisk. Är helt grötig i huvudet idag.

Tänker njuta av det fina vädret i eftermiddag!

• Auris

Kalinka: Jag tycker ATL är sådär. För oss har inte ATL förändrat så mycket. Vi hade långt innan ATL en överrenskommelse om att hade man jobbat mycket på jouren så kunde man antingen ta sovmorgon eller gå hem tidigare. För dem som inte hade vett att gå hem om de jobbat hela natten är ATL bra för övertrötta läkare är farliga. För min egen del så störs jag dock av att ATL och inte min trötthet ska bestämma hur mycket tidigare jag ska sluta. Om jag tex har haft 5 min telefonsamtal kl 01, varit inne och jobbat mellan 02 och 03 och haft ett 5 min samtal kl 05 så behöver jag mer vila än 1 timme och 10 minuter. Om jag i stället jobbat 21-24 och fått sova hela natten efter det kan jag tycka att det är mindre nödvändigt att sluta tre timmar tidigare som ATL säger. Har jag jobbat mycket på natten så föredrar jag dessutom att ta sovmorgon och jobba utsövd efter lunch framför att pina mig igenom förmiddan och gå hem och försöka sova på eftermiddan när barnen kommer från dagis. Men på något sätt gör ATL att vi måste ta ut den där ledigheten sist på dagen.

I grunden tycker jag nog ATL är bra. Om bara fack och arbetsgivare kunde komma överens om lite lokala avtal så att man kunde anpassa det hela till vad som passar på olika kliniker. Som det är nu så blir lagen lite knepig för oss som har jour i hemmet. Om vi skulle följa den helt så skulle situationen bli orimlig eftersom då även ett telefonsamtal efter 9 på kvällen bryter dygnsvilan så nu följer vi "SKL-tolkningen" som i och för sig fungerar rent praktiskt men att kalla störning under jour "force majeur" är ju fullständigt idiotisk. Störning under jour är ingen oväntad händelse. Vi är ju jour för att vi SKA bli störda. Väntade man sig inga störningar behövdes ingen jour.

Så, nu fick jag vädra mina åsikter om ATL också

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2